InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hoe hypotheek verhogen in 2017?

Hoe hypotheek verhogen in 2017?

Hoe hypotheek verhogen in 2017? Hoe kunt u uw hypotheek in 2017 verhogen? Toegegeven, meestal wordt men aangeraden de hypotheek versneld af te lossen, maar een extra hypotheek behoort nog steeds tot de mogelijkheden en bij de lage rente in 2017 kan dit zelfs op een goedkope manier. Het helpt dan wel als uw woning overwaarde heeft. De extra lening is fiscaal aftrekbaar als u de extra hypotheek gebruikt voor de financiering van uw eigen woning en de woning in maximaal dertig jaren aflost.

Hypotheek verhogen, waarom?

De meest voorkomende reden om de bestaande hypotheek in 2017 te verhogen is dat u extra geld wilt hebben voor een verbouwing van uw bestaande woning. Die verbouwing kunt u financieren met eigen spaargeld, maar de hypotheekrente is in 2017 laag en dus kan meer hypotheek nemen ook een goede oplossing zijn. Voorwaarde is wel dat uw woning voor en na de verbouwing voldoende overwaarde heeft en natuurlijk ook dat de hypotheek, gegeven uw inkomen of het gezamenlijke inkomen, betaalbaar is.

Hoe de hypotheek verhogen?

Extra geld voor de hypotheek kan op meerdere manieren tot stand komen:
  • Via een onderhandse lening, een onderhandse hypotheek.
  • Via een ophoging van de bestaande hypotheek en onder de de bestaande hypotheekafspraken.
  • Via een tweede hypotheek.
  • Via een lening van een andere geldverstrekker.

De onderhandse hypotheek

De onderhandse hypotheek is evengoed een geldige hypotheek. Het grote verschil met de hypotheek van de bank is dat u dit keer niet naar uw bank gaat, maar de lening onderhands regelt, bijvoorbeeld bij uw ouders of familie. De lening wordt netjes op papier gezet, zonder dat hiervoor een notaris nodig is. Dat scheelt weer in de kosten.

U verhoogt de bestaande hypotheek

Soms staan de hypotheekvoorwaarden van uw hypotheek toe dat u zonder dat u naar de notaris hoeft, uw hypotheek kunt verhogen en zo extra geld kunt opnemen voor de verbouwing van uw woning. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als u een verhoogde inschrijving hebt. Vraag uw bank hiernaar.

Een tweede hypotheek afsluiten

Een tweede hypotheek vereist ook dat uw woning overwaarde heeft. Deze hypotheek kan worden verstrekt door een bank of een andere geldverstrekker. De tweede hypotheek is vaak iets duurder dan een eerste hypotheek of de verhoging van de eerste hypotheek, maar de hypotheekrente is in 2017 laag. Als u zekerheid wilt hebben omtrent de hypotheekrente, kunt u ervoor kiezen om de hypotheekrente voor de tweede hypotheek voor vele jaren vast te leggen.

Een lening via een andere geldverstrekker

Het is even zoeken, maar een consumptieve lening van een andere geldverstrekker kan in 2017 goedkoper zijn dan de hypotheekrente op een hypotheek. Het voordeel van een consumptieve lening is bovendien dat het geld ook aan andere zaken mag worden besteed dan aan de financiering van een woning.

Spaargeld gebruiken voor uw woning

Natuurlijk hoeft u niet per se extra geld te lenen en kan het veel beter zijn om hiervoor wat spaargeld te gebruiken. De rente op een spaarrekening is in 2017 laag en dan is een investering van spaargeld in uw woning wellicht ook een goede keuze. Van de andere kant is de hypotheekrente in 2017 zo laag dat we er aan gewend zijn geraakt. Waarschijnlijk is dat velen in 2018 zullen zeggen, hadden we maar in 2017 de investering in onze woning goedkoop gefinancierd. Niemand die dat momenteel nog weet (de rente kan immers ook nog verder dalen), maar de historisch lage hypotheekrentes bieden kansen zolang u maar beseft dat geld lenen ook geld kost. Daar staat tegenover dat een goede investering in uw woning ook geld waard is. Aan u de keuze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe hypotheek verhogen in 2017?"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 08-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lening oversluiten
Schrijf mee!