InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Is aflossen op de hypotheek al dan niet verstandig?

Is aflossen op de hypotheek al dan niet verstandig?

Is aflossen op de hypotheek al dan niet verstandig? De rente op spaarrekeningen is anno 2017 historisch laag. Veel spaarders overwegen daarom om hun spaargeld af te lossen op de hypotheek. Maar extra aflossen is niet in elke situatie verstandig. Het hangt onder meer samen met het fiscale regime dat voor de betrokken hypotheek geldt. Ook de hypotheekvorm en het percentage dat boetevrij in een jaar voor de bank mag worden afgelost, zijn zaken die een rol spelen. Extra aflossen biedt voordelen, maar soms ook nadelen.

De aflossingsvrije hypotheek

Bij een aflossingsvrije hypotheek lost u niet af tijdens de looptijd van de lening. U betaalt alleen elke maand rente. Aan het einde van de looptijd is de schuld nog even hoog als aan het begin. Als de aflossingsvrije hypotheek al bestond op 31 december 2012, gelden daarvoor de nieuwe belastingregels niet. Er is daarop een overgangsregeling van toepassing. Zon hypotheek zorgt voor lagere maandlasten maar is niet de goedkoopste hypotheekvorm. Maar veel mensen vinden lage maandlasten belangrijker dan de zekerheid van aflossen op langere termijn.

Restschuld

Ook een aflossingsvrije hypotheek moet aan het einde van de looptijd uiteraard worden afgelost. U moet zelf zorgen dat u daar dan voldoende middelen voor heeft, bijvoorbeeld uit de verkoopopbrengst van uw huis. Het kan zijn dat de verkoopopbrengst lager is dan het hypotheekbedrag. U blijft dan zitten met een restschuld.

De annuïteitenhypotheek

Wie na 1 januari 2013 nog in aanmerking wil komen voor volledige fiscale renteaftrek, dient te kiezen voor een lineaire of annuïteitenhypotheek. Vaak heeft een annuïteitenhypotheek de voorkeur vanwege de lagere aanvangslasten ten opzichte van de lineaire hypotheek. Dit ondanks het feit dat de totale rentelasten van een annuïteitenhypotheek over de hele looptijd bezien, hoger zijn dan bij een lineaire hypotheek. Mogelijk is overigens ook een combinatie van beide aflossingsvormen.

Waaruit bestaat een annuïteit?

Bij een annuïteitenhypotheek betaalt men maandelijks een vast bedrag. Dat bedrag bestaat uit rente en aflossing en heet annuïteit. Door de aflossing neemt uw schuld elke maand af. In het begin betaalt u meer rente en een kleiner deel aflossing. Gedurende de looptijd van de lening verandert de verhouding: u gaat meer aflossen en betaalt minder rente. Naarmate er meer is afgelost, neemt de rente af. Het belastingvoordeel neemt dan ook af. Aan het eind van de looptijd heeft u de lening volledig afgelost en is er geen restschuld meer.

Extra aflossing tijdig regelen

Doorgaans mag u jaarlijks tot een bepaald percentage (bijvoorbeeld 20%) van uw oorspronkelijke hypotheek aflossen, zonder dat u daarvoor een boete voor het renteverlies van de bank betaalt. Het is zaak om dat tijdig, uiterlijk medio december, bij de bank aan te kondigen. Zorg er ook voor dat het geld voor de aflossing uiterlijk op de geplande datum op uw rekening staat. En bedenk, bent u een boete verschuldigd voor het bedrag dat u wilt aflossen, dan zijn die kosten doorgaans fiscaal aftrekbaar.

Argumenten voor en tegen extra aflossen

Extra aflossing op de hypotheek kan de moeite waard zijn. De rente op spaartegoeden is anno 2017 immers historisch laag en men krijgt er lagere maandlasten voor in de plaats. Maar er zijn ook nadelen.

Voordelen extra aflossen

  • De hypotheekschuld daalt. De kans op een restschuld dus ook.
  • Uw maandelijkse lasten kunnen dalen, dat hangt mede af van de hypotheekvorm.
  • U kunt op die manier het zogenaamde "heffingvrij vermogen" verlagen tot een bedrag lager dan 25.000 euro. Dat is de opbrengst uit sparen en beleggen waarover u in 2017 geen belasting verschuldigd bent (was 24.437 per persoon in 2016.)

Nadelen extra aflossen

  • Uw financiële buffer neemt af door extra af te lossen;
  • Verkoopt u de woning en houdt u geld over nadat de hypotheek is afbetaald? Dan heeft u te maken met de bijleenregeling als u een nieuw huis koopt;
  • de hypotheekrenteaftrek levert doorgaans minder voordeel op;
  • wie meer dan een bepaald percentage aflost, is misschien boete voor het renteverlies van de bank verschuldigd.
© 2017 Bonafide, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sneller de hypotheek aflossenDe meeste mensen die een huis kopen moeten er toch aan geloven, een hypotheek. Aangezien een hypotheek een lening is, mo…
Hypotheek versneld aflossen? Plan van aanpakHypotheek versneld aflossen? Plan van aanpakDoor extra af te lossen kunt u versneld uw hypotheekschuld verlagen of voorkomen dat u op einddatum met een restschuld b…
Hypotheek aflossen, voordelen en nadelenHypotheek aflossen, voordelen en nadelenHet aflossen van je hypotheek betekent dat je vermogen opbouwt op de langere termijn. Met dit vermogen los je t.z.t. je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Netalloy / Openclipart
  • File:///home/chronos/u-7ee3e2eff80423eb43fbe86fba4fd487ad6ea67a/Downloads/Belangrijkste+wijzigingen+belastingen+2017.pdf

Reageer op het artikel "Is aflossen op de hypotheek al dan niet verstandig?"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 16-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!