InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Vastgoed & wat betekent een echtscheiding voor u financieel

Vastgoed & wat betekent een echtscheiding voor u financieel

Vastgoed & wat betekent een echtscheiding voor u financieel Bij een echtscheiding komt ook in 2013 en 2014 veel kijken. Hebt u een eigen huis, wat betekent een echtscheiding voor u financieel, wat zij de gevolgen van een echtscheiding? Uitkopen eigen woning, verdelen, verkopen eigen woning? Een eigen woning met restschuld maakt een echtscheiding lastig. U moet ook het pensioen verdelen, een huis verkopen en verdelen, de alimentatie regelen. Wat betekent de echtscheiding en het uit elkaar gaan voor het eigen huis en wat betekent de echtscheiding voor de hypotheek en de hypotheekrente? Wat houdt het uitkopen van een ex partner in en is dat fiscaal aftrekbaar? Wat als u een restschuld overhoudt bij de verkoop van uw huis of als er andere schulden zijn? Uw huis kan ook een huurhuis zijn. Komt u er gezamenlijk niet uit, neem dan een goede advocaat.

Inhoudsopgave artikel

Wat betekent een echtscheiding voor u financieel, wie krijgt het huis?

Scheiden doet pijn en een echtscheiding laat betrokkenen meestal verslagen achter. Toch is het verstandig om de emoties niet te veel de overhand te laten voeren. Scheiden betekent meer dan het verbreken van een emotionele band. Er zijn namelijk vele zaken die geregeld moeten worden. Het beste is het om als het even kan in een goede verstandhouding en zakelijk de verdeling te regelen. Vele professionals werpen zich op om u te helpen, maar het is toch beter als u ook zelf weet wat het voor u zal betekenen. Wat betekent een echtscheiding bijvoorbeeld financieel uw huis?

U gaat scheiden

Als u gaat scheiden eindigt sinds 1 januari 2011 het fiscaal partnerschap zodra uw advocaat de aanvraag voor echtscheiding naar de rechtbank heeft gestuurd en u samen niet meer ingeschreven staat op hetzelfde adres. Blijft u wel samen ingeschreven staan op hetzelfde adres dan eindigt het fiscaal partnerschap op het moment dat u of uw ex zich laat uitschrijven. Als het samenwonen door een scheiding wordt beëindigt, neemt elk van de partners zijn eigen deel van de eigenwoningreserve mee. Dat is in geval van een algehele gemeenschap van goederen ieder 50%. Wie in de woning blijft wonen mag ook het aandeel van de ander overnemen.

Een financieel plan opstellen, eigen woning verplicht verkopen?

Een financieel plan is noodzakelijk om een goede verdeling mogelijk te maken. Voor velen is het huis een zeer belangrijk onderdeel van het vermogen. Het huis hoort daarom zeker op de inventarisatielijst met vermogensbestanddelen en te nemen acties. Wie blijft bijvoorbeeld in het huis wonen?

Vastgoed, echtscheiding en een huurhuis

Stel u hebt een huurhuis. Wat dan. In dit geval is niet belangrijk wie de hoofdhuurder was. Van belang is of jullie er samen uit kunnen komen wie er in het huis blijft wonen. Zodra de scheiding een feit is, dient de achterblijvende bewoner het huurcontract zo spoedig mogelijk aan te passen. Denk niet “ ik vind snel een ander huurhuis”, want meestal is echtscheiding voor een gemeente geen reden om voorrang op een huurhuis te geven. Komen jullie er gezamenlijk niet uit, dan zal de rechter uitspraak doen. De rechter maakt een belangenafweging en zal in de praktijk de woonruimte meestal toekennen aan wie met de eventuele kinderen achterblijft. Let er wel op of er nog kosten gemaakt moeten worden in verband met herstel van een eerdere schade aan de woonruimte. Die kosten zouden ook verdeeld moeten worden tussen de partners.

Echtscheiding en hypotheek

Ook bij een koopwoning speelt natuurlijk de vraag wat met het huis te doen. Verkopen of blijft de ex-partner er in wonen. Wat betekent dit voor de hypotheek en de hypotheekrenteaftrek. Vaak is rust er immers nog een hypothecaire schuld op het huis. Zeker als u een aflossingsvrije hypotheek hebt of het huis nog niet zo lang uw eigendom is. Dan is zeker ook aan de orde of bij verkoop sprake is van een restschuld of dat uw huis voldoende overwaarde heeft om probleemloos tot verkoop van het huis of tot het oversluiten van de hypotheek over te gaan. Als het huis dat gezamenlijk is gekocht of is gekocht in gemeenschap van goederen helaas moet worden verkocht met een restschuld, omdat de hypotheek hoger is dan de waarde van het huis, wordt deze restschuld fifty fifty tussen u beiden verdeeld. Een restschuld van 50.000 euro betekent voor elk van u een schuld van 25.000 euro, nog los van de gemaakte kosten om de woning te verkopen. Bovendien kan tijdelijks sprake zijn van dubbele woonlasten.

De eigendomsverhouding bij een echtscheiding: huwelijkse voorwaarden of niet?

Een factor van belang bij de afwikkeling van een echtscheiding, is hoe men getrouwd was. Met huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen. Indien het huis geregeld is in de huwelijkse voorwaarden, is vooraf ook vastgelegd wie het huis bezit. Daar lijkt weinig ruimte aanwezig voor een andere afwikkeling, als niet de partners alsnog anders overeenkomen. Ook is het zo dat u moet bekijken of een en ander nog gevolgen heeft voor de betaalbaarheid van de hypotheek. Wanneer het huis in bezit is van één persoon, zal de hypotheek ook door die persoon zijn afgesloten en worden betaald. Als dat niet zo is, zal eventueel ook de hypotheekbank moeten worden ingelicht. Hoofdregel is immers dat de hypotheekbank en de eventuele verzekeraar geen schade en extra risico mag oplopen als gevolg van de scheiding. Denkt u ook aan de Nationale Hypotheekgarantie. Wellicht moet u ook daar nog stappen ondernemen.

In gemeenschap van goederen getrouwd

Stel u bent in gemeenschap van goederen getrouwd. In dat geval zijn er in feite drie scenario’s: uitkopen, verkopen of opnemen in de boedel. Let er wel op dat de hypotheekrente wordt doorbetaald. Anders krijgt u een negatieve codering bij de BKR met alle nadelige gevolgen voor later.

Uitkopen van de partner

Als u de mogelijkheid hebt om de ex partner uit te kopen, kunt u zelf in het huis blijven wonen. Kiest u ervoor om uw ex-partner uit te kopen en is het uit te kopen bedrag onderling akkoord bevonden, dan zijn er een paar mogelijkheden van financiering. Of u koopt de ex partner uit met eigen geld of u verhoogt de hypotheek. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. De uitkoopsom telt voor wie wordt uitgekocht fiscaal gedurende drie jaren mee voor de bijleenregeling van de Belastingdienst. Bovendien is de extra hypotheekrente als gevolg van een hogere hypotheek gewoon fiscaal aftrekbaar van de belastingen. Het uitkopen van de ex-partner mag ook over meerdere jaren worden uitgesmeerd. In een samenlevingscontract staat regelmatig een periode van vijf jaar genoemd.

Uitkopen in 2013 of 2014

Als u in 2013 of 2014 het uitkopen financiert met een hypotheek, moet voor de fiscale aftrekbaarheid van de hypotheekrente annuïtair zijn en in maximaal dertig jaren worden afgelost. Of u een extra hypotheek krijgt is afhankelijk van uw inkomen.

Hypotheekrenteaftrek 2013 en 2014

Bij een scheiding vervalt de hypotheekrenteaftrek als:
  • U de woning inmiddels 2 jaar geleden hebt verlaten.
  • Als u de woning nog geen 2 jaar geleden hebt verlaten, maar uw partner niet meer in het huis woont.

Sinds 2011 bent pas geen fiscale partners meer als de aanvraag tot echtscheiding is ingediend en u niet meer op hetzelfde adres woont.

Koude uitsluiting of warme uitsluiting

Bij een koude uitsluiting zijn en blijven de vermogens van de partners strikt gescheiden. Bij een warme uitsluiting is er sprake van huwelijkse voorwaarden met een verrekenbeding.

De nieuwe bijleenregeling vanaf 2010 geldt ook in 2014

Vanaf 2010 is er een nieuwe bijleenregeling, waarin de goedkoper wonen regeling is komen te vervallen. Ook als u een goedkopere woning koopt, moet u de overwaarde van het verkochte huis in het nieuwe huis moet stoppen. U kunt dan ook niet meer automatisch de voormalige hypotheekrente volledig van de belasting aftrekken. Het verhuizen naar een goedkopere of duurdere koopwoning wordt dus vanaf 2010 volstrekt gelijk behandeld. Vanaf 2010 geldt de bijleenregeling nog drie jaar na verkoop.

Verplicht verkopen van het huis met een restschuld

Als niemand in het huis wil blijven, is verkopen een volgende optie. Let hierbij op de gevolgen van een eventuele restschuld. Als er daarentegen sprake is van overwaarde, wordt de overwaarde voor een ieder voor 50% meegenomen in de eigen woning reserve en de bijbehorende bijleenregeling van de belastingdienst.

Opnemen in de boedel

Wanneer verkoop in overleg nog even wordt uitgesteld, bijvoorbeeld omdat wordt gewacht totdat de kinderen het huis uit zijn, zal het huis worden opgenomen in de boedel. In de tussenliggende periode kunnen beide partners gedurende twee jaren de hypotheekrente blijven aftrekken. Dan moet het huis wel van een van de twee het hoofdverblijf zijn.

Akte van verdeling: huis verdelen

Een huis is een registergoed en daarvoor geldt dat veranderingen in wie de eigenaar is, moeten worden vastgelegd in een akte van verdeling. Deze akte wordt opgesteld en getekend bij de notaris.

Slot hoe gaat een echtscheiding financieel

Ook is de situatie denkbaar dat bij een echtscheiding beide partners graag in het huis willen blijven wonen. In de praktijk is dat niet haalbaar en zal er dus moeren worden onderhandeld over een oplossing. Komt u er gezamenlijk niet uit dan kan een echtscheidingsadvocaat u verder helpen. Het zal duidelijk zijn dat de situatie complexer is naarmate er geen sprake is van overwaarde. Ook over de restschuld van het huis zal dan moeten worden onderhandeld.

Lees verder

© 2008 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Hypotheek (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips bij echtscheidingTips bij echtscheidingVaak gaan echtscheidingen gepaard met veel emoties en wordt er niet meer stilgestaan bij de financiële feiten. Voorkomen…
Gevolgen echtscheiding kindGevolgen echtscheiding kindEchtscheiding heeft niet alleen financiële en juridische gevolgen, maar ook emotionele gevolgen voor de betrokkenen. Dit…
Echtscheiding: Procedure anno 2008In de huidige echtscheidingswet bestaan er twee mogelijkheden om uit de echt te scheiden: de echtscheiding wegens onhers…
De kosten van een echtscheidingDe kosten van een echtscheiding1 op de 2 huwelijken strandt en loopt uit op een echtscheiding. Je moet niet alleen beslissingen maken over de verdeling…

Reageer op het artikel "Vastgoed & wat betekent een echtscheiding voor u financieel"

Reacties

Toine, 17-04-2014 14:23 #56
Mijn ex en ik zijn nu ruim een jaar uit elkaar. We hebben een samenlevingscontract via de notaris opgesteld. Ook dragen wij beide nog de hypothecaire geldlening. Omdat ik nog in de woning zit betaal ik een grotere bijdrage dan mijn ex en hebben dit ook zo afgesproken. Nu heb ik eigenlijk twee korte vragen;
1. Kan ik wanneer ik (voorlopig) in de woning blijf zitten de rente aftrek van mijn ex partner blijven ontvangen of zit daar een bepaalde termijn aan vast.
2. Kan mijn ex zonder mijn toestemming afstand doen van de woning even los van het feit of er overwaarde dan wel een restschuld op de woning zit.

Graag zie ik uw reactie met belangstelling tegemoet. Reactie infoteur, 18-04-2014
Beste Toine,
1. Als uw ex het huis heeft verlaten, is haar aandeel in de betaalde hypotheekrente gedurende maximaal twee jaar bij haar als hypotheekrente aftrekbaar.
2. Bij een gezamenlijk huis is voor verkoop toestemming van beide partners nodig totdat een rechter anders bepaalt.
3. De bank houdt beide partners hoofdelijk verantwoordelijk voor de betaling van de hypotheekrente en de terugbetaling van een eventuele restschuld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marisha, 03-04-2014 13:16 #55
Mijn man en ik gaan scheiden. Ik woon al drie jaar met de kinderen apart in een koopwoning, welke 100% mijn eigendom is. Mijn man is wel voor de helft hypotheekdrager. Hij dreigt nu met verkoop van het huis, kan dit zomaar en kan ik hem verplichten zijn deel van de hypotheek te blijven betalen? Hij heeft de koop van de woning indertijd zo geregeld, omdat dit zakelijk voor hem gunstiger was bij een eventueel faillissement. Reactie infoteur, 03-04-2014
Beste Marisha,
Dat is niet zomaar aan te geven. De afwikkeling hangt namelijk af van hoe jullie getrouwd zijn (in gemeenschap van goederen of niet) en hoe jullie uit elkaar willen gaan. Bij een echtscheiding is aan de orde hoe de boedel verdeeld zal worden waaronder ook de schulden. Uitkomst daarvan kan helaas ook zijn dat zaken verkocht moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angie, 02-04-2014 09:48 #54
Beste,

Mijn vriend heeft een ex die ook verantwoordelijk is voor hun gezamenlijke woning die nu in de verkoop staat en al met 50.000 euro is gezakt. Ex reageert niet op de brieven van de Rabobank. Ze wordt gevraagd om te tekenen voor de verkoop. Ze hoorde ook vanaf 2012 de helft van de hypotheek te betalen. Mijn vriend heeft echter nog nooit geen dubbeltje gezien. Ze speelt een struisvogel. Nu blijkt dat ze flink in de schulden zit maar er is geen schuldhulpverlening. Wat moet mijn vriend nu nog doen? Hij betaalt zelf de hypotheek maar eigenlijk redt hij het niet. De hypotheek is 1350.00 en zijn loon wegens knieklachten is lager dan de hypotheek kosten. Ex heeft een huurwoning. Hoe dwingen we haar te betalen voor de hypotheek en hoe dwingen we haar te tekenen voor de verkoop met 50.000 verlies? Het kan toch niet zo zijn dat haar gedeelte door haar schulden die zij bewust heeft gemaakt vrij is van de restschuld? Ieder 25.000 euro toch?
Tevens heeft de Rabobank het huis getaxeerd op een lager bedrag dan wat de woning heeft gekost. Het betreft een nieuwbouw huis! Reactie infoteur, 02-04-2014
Beste Angie,
1. Als bij verkoop de restschuld 50.000 euro is, is dat voor elk van beiden 25.000 euro.
2. Maar als de bank zijn geld niet krijgt van de ene persoon, klopt die aan bij de andere. De andere moet dan een procedure beginnen om het geld te verhalen.
3. De hypotheek die uw vriend te veel betaalt moet hij zo snel mogelijk proberen te vorderen, om te voorkomen dat e.e.a. verjaart.
4. Als de ex niet wil tekenen (de bank zal de druk opvoeren denk ik) kan alleen een kantonrechter haar daartoe nog dwingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joop, 25-03-2014 16:47 #53
Beste Zeemeeuw,

Bedankt voor de reactie.
De situatie t.a.v. de hoofdelijke aansprakelijkheid is me duidelijk. Dat betreft dan echter alleen het juridische aspect.
Ik blijf met 1 vraag zitten: volgens de adviseur van mijn bank moet ik i.v.m. met de nieuwe fiscale regels (sinds 01-01-2013) 50% van de hypotheek opnieuw afsluiten omdat ik feitelijk de 50% van het huis moet terugkopen van mijn ex-partner. Die nieuwe hypotheek moet dan ook voldoen aan de nieuwe regels en moet worden afgelost in 30 jaar, dus mag niet aflossingsvrij zijn. Dit alles om fiscaal de renteaftrek te blijven houden. T.a.v. de lopende hypotheek: op dit moment is ca € 40.000,- lineair, ca. € 90.000,- een spaarhypotheek, en ca € 140.000,- aflossingsvrij.
Mijn vraag is: moet ik om fiscaal renteaftrek te behouden inderdaad 50% van de volledige hypotheek opnieuw afsluiten om mijn renteaftrek te behouden, ondanks dat op dit moment de hypotheek en het huis al op mijn naam staan?
Alvast bedankt voor het antwoord. Reactie infoteur, 26-03-2014
Beste Joop,
Als u uw hypotheek niet hoeft te vernieuwen (en dat hoeft u niet als de hypotheek al op uw naam staat), is dit een hypotheek die onder de oude regels valt zonder een verplichte aflossing. Als de ex heeft meegetekend voor de hypotheek, is dat een ander verhaal.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joop, 24-03-2014 17:17 #52
Ik ben enige jaren geleden voor de tweede keer getrouwd. In gemeenschap van goederen.
Het huis en de hypotheek stonden (na de eerste scheiding) al op mijn naam voordat ik voor de tweede keer ben getrouwd. Ik blijf in het huis wonen. Het huis staat onder water, en er wordt daarom een bedrag betaalt door mijn (bijna-)expartner.

Ik zit nu met een paar vragen:
- in het concept echtscheidingsconvenant is aangegeven dat we in gemeeschap van goederen zijn getrouwd en dat het huis en de hypotheek op mijn naam staan. Feitelijk is dat (ook volgens mijn advocaat) juist. De adviseur van de bank zegt echter dat het dan lijkt alsof het huis en de hypotheek niet in de verdeling zouden vallen. En dat dan de hypotheek niet hoeft te worden overgesloten? Maar ik moet toch haar deel van het huis (terug)kopen en daardoor 50% van de hypotheek opnieuw afsluiten omdat we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd? Dit i.v.m. fiscale aftrek hypotheekrente.
- ik neem aan dat het huis (voor alle zekerheid) via een notaris volldig op mijn naam moet worden gezet? Geldt dat ook voor de hypotheek? Is mijn ex-partner hoofdelijk aansprakelijk voor de bank door de gemeenschap van goederen (zij wil ontslagen worden uit hoofdelijke aansprakelijkheid)? Of is dat niet zo omdat ik, vóór het huwelijk, als enige heb getekend voor de hypotheek?
- als de hypotheek toch gewoon doorloopt: moet ik dan het uitkoopbedrag dat ik ontvang (omdat het huis onder water staat) gebruiken voor verlaging van de hypotheek i.v.m. de fiscus?
Alvast bedankt voor de antwoorden. Reactie infoteur, 25-03-2014
Beste Joop,
1. Als het huis op uw naam staat en de hypotheek ook, vindt de bank dit ook na de scheiding goed als u maar de hypotheekrente betaalt. Voor de bank verandert er dan niets en u hoeft bij de bank geen wijzigingen aan te brengen en niet de hypotheek over te sluiten.
2. Iets anders is uw relatie met uw bijna ex-partner. Daar staat de bank buiten totdat u een nieuwe lening bij de bank afsluit met het huis als onderpand.
3. Het geld dat u ontvangt, hoeft u niet te gebruiken om de hypotheek af te lossen.
4. Als uw bijna ex partner niet heeft meegetekend voor de hypotheek, is zij daarvoor ook niet hoofdelijk aansprakelijk richting bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

An, 26-02-2014 09:31 #51
Ik ben sinds 2,5 jaar met mijn ex uit elkaar. De hypotheek staat op ons beider naam. Het huis op mijn naam (ooit had mijn ex geen geld om dit kadastraal te regelen). Het huis staat onder water met potentiële restschuld van ruim 20.000. Ik betaal al 2,5 jaar de lasten en we hebben twee kinderen die bij mij wonen. 35-40%% van de tijd wonen ze bij mijn ex (regeling onderling).

We hadden geen samenlevingscontract of andere verbintenis en tot op heden nog steeds niet ; alleen een onderlinge regeling mbt de kinderen en financiële bijdrage in hun kosten.

Nu heb ik sinds ruim een jaar een nieuwe partner. Mijn partner en ik zijn overeen gekomen dat de goedkoopste oplossing is dat wij het huis overnemen ipv wachten op betere tijden vwb de huizenmarkt om te gaan samenwonen.

De geldverstrekker geeft in principe geen bezwaar dat ex wordt ontslagen uit hoofdelijke aansprakelijkheid. Er dienen een aantal stukken aangeleverd te worden. Mijns inziens zal ex ook moeten compenseren in de huidige onderwaarde? Wat zou redelijk zijn aangezien wij het risico en de onderwaarde gaan aanvaarden… Voor mijn gevoel kan ex niet zo de hypotheek uitwandelen en mijn huidige partner koopt zich in in een huis onder water?

Wat zou een advies zijn om dit alles te regelen? Informatief gesprek met een adviseur leerde dat deze "klus" 2400 vrij van btw moet gaan kosten. Ik ben een beetje argwanend ten aanzien van dit bedrag. Is dit redelijk? Reactie infoteur, 26-02-2014
Beste An,
1. Twee zaken spelen hier: jullie onderlinge relatie en de relatie naar de bank.
2. Omdat er geen samenlevingscontract is of een andere financiële regeling, zal er onderling geen boedel zijn verdeeld bij het uit elkaar gaan. U kunt het alsnog proberen, maar de ex hoeft dat niet te doen.
3. Als u toch (de schuld) wilt verdelen is de eerste stap de waardering van het huis. Daarvoor kan de WOZ-waarde worden gebruikt of een nieuw taxatierapport worden opgesteld. WOZ-waarde is gratis, een taxatierapport niet. Daarvoor hebt u de adviseur niet nodig, maar wel een taxateur of makelaar.
4. De bank is bereid om de ex uit zijn verantwoordelijkheid te ontslaan. Dat mag de bank doen als ook u daarmee akkoord bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacqueline, 09-02-2014 01:13 #50
Mijn ex en ik zijn nu 4 jaar uit elkaar. Ik heb sinds 4 jaar een eigen koopwoning. Maar ook nog een gezamenlijke koopwoning met ex. Hij zit in de bijstand. Sinds 2 jaar staat het huis voor een te hoog bedrag te koop. Ik wil heel graag van deze akte af en verder. Ex probeert er alles aan te doen om verkoop te vertragen. Vandaar ook dat het pas 2 jaar te koop staat en niet 4. Hij gaat niet akkoord met bod van geïnteresseerden etc. Het huis heeft Nhg. Wat kan ik doen om mijn naam van de akte te krijgen? En hoe zit dat met bijstand en zijn maandelijkse teruggave? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 09-02-2014
Beste Jacqueline,
1. Als een eigen huis wordt verkocht, wordt de opbrengst minus hypotheek vermogen in box 3. Als ieder de helft bezit, is dat voor ieder ook de helft van dit saldo. De gemeente kan besluiten dat iemand maar goedkoper moet gaan wonen.
2. Het is lastig als de ander niet wil verkopen. Dwangmiddelen ontstaan als er een betalingsachterstand is, de bijstand daartoe dwingt of een rechter zo besluit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Naam Marleen, 05-11-2013 14:47 #49
Sinds februari dit jaar zijn mijn man en ik apart gaan wonen; hij bleef in ons koophuis en ik trok in een huurflat. Nu we besloten hebben te gaan scheiden, koopt mijn man mij uit. Een deel van de polis want alles kan hij mij niet betalen en bij een financiering zou zijn maandlast te hoog worden. Nu is het plan om mij maandelijks af tw lossen maar:
wat heeft dat fiscaal voor gevolgen?wie wordt belast, wie moet rente betalen etc. Het gaat om 25000 euro.

groet, marleen Reactie infoteur, 05-11-2013
Beste Marleen,
U spreekt met uw man het bedrag af waarvoor hij u uitkoopt. Het bedrag dat u krijgt is fiscaal onbelast en vergelijkbaar met de verkoop van uw aandeel in het huis. Wel telt dit deel mee als u een nieuw huis wilt kopen (bijleenregeling). Zorg ervoor dat de uitkoop ook bij de notaris wordt geregeld zodat u geen verantwoordelijkheid meer voor het huis en de hypotheek hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daniëlle Markering, 20-06-2013 11:45 #48
Geachte heer/mevrouw,

Mijn vriend en ik zijn uit elkaar. We hebben koophuis met een 100% aflossingsvrije hypotheek die op beide namen staat en waar we dus hoofdelijk aansprakelijk voor zijn. Het huis zelf echter, staat alleen op mijn naam. Nu wil ik van het huis af, omdat ik inmiddels verhuisd ben naar een huurwoning en geen interesse heb ik het koophuis.

Mijn ex-partner heeft te kennen gegeven het huis inclusief hypotheek en koopakte over te willen laten schrijven op zijn naam. Dat is voor mij geen probleem, en ik hoef aan die overdracht ook niets over te houden. Hoofdzaak: Weg is weg, en we kunnen beiden ons eigen leven apart van elkaar vervolgen.

Welnu: Welke stappen zijn nodig om:
- Het eigenaarschap van mijn op mijn ex-partner's naam over te dragen?
- De hypotheek volledig over te schrijven naar mijn ex-partner, zodat ik zelf niet meer hoofdelijk aansprakelijk ben?

Ik heb begrepen dat bij aanpassing van de koopakte bij het direct overdragen van het eigenaarschap van mij naar mijn ex-partner er overdrachtsbelasting betaald moet worden. Is het mogelijk de koopakte aan te passen en het eigenaarschap te delen, alvorens het eigenaarschap volledig over te dragen? En scheelt dat uiteindelijk in de kosten?

Graag uw advies! Reactie infoteur, 20-06-2013
Geachte Daniëlle Markering,
1. Verkoop van uw huis (aan uw ex) doet u via de notaris. Bij verkoop moet de hypotheek die op het huis rust, worden afgelost. Daarbij is belangrijk dat uw naam niet meer genoemd wordt in de nieuwe hypotheek en de notaris uw hypotheek laat doorhalen bij het kadaster:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/115270-vrij-van-hypotheek-hypotheek-laten-doorhalen.html

2. Bij overdracht is 2% overdrachtsbelasting verschuldigd door de koper.
3. Het lijkt me goed dat u 100% overdraagt, want anders zal de bank u ook niet uit de hypotheek schrappen.
4. Bij 50% overdracht, verkoopt u ook maar 50% en is dus over een lager bedrag overdrachtsbelasting verschuldigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paulien Bruin, 14-06-2013 23:54 #47
Mijn man en ik zijn bezig met de scheiding. In 2012 waren we fiscale partners. In september ben ik het huis uitgegaan. We krijgen belastinggeld terug over 2012. Wat is het eerlijkst: dat we de teruggave 50/50 delen of dat ik een percentage krijg aangezien ik niet het hele jaar daar gewoond hebt (mijn inkomen is wel het hele jaar meegeteld.) Reactie infoteur, 15-06-2013
Beste Paulien Bruin,
Het hangt er een beetje vanaf waarom u geld terug krijgt. Als het door aftrekosten komt die gemeenschappelijke zijn (hypotheek), ligt 50/50 voor de hand. Als specifiek één persoon teveel belasting heeft betaald, ligt het voor de hand dat het geld naar die persoon gaat. Overigens is 50/50 een zeer gebruikelijke verdeling. Tijdens het huwelijk zou het geld waarschijnlijk toch in de gezamenlijke pot zijn gekomen en u bent nog niet gescheiden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claudje, 21-04-2013 13:18 #46
Ik ben nu een half jaar gescheiden en ons klokhuis staat nu te koop, ik heb nu een sociale huurwoning aangeboden gekregen maar kunnen ze nu gaan vragen hoe t met t klokhuis zit of hebben ze daar nix mee te maken. ik kan wel aantonen dat mijn man r mee bezig is om op zijn naam te laten zetten. Maar mag je eigenlijk een woning huren terwijl r nog een hypotheek op mijn naam staat? Reactie infoteur, 22-04-2013
Beste Claudje,
U mag een woning huren terwijl de hypotheek nog op uw naam staat, maar blijft mede aansprakelijk voor de hypotheek todat die is volledig omgezet naar uw man.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Remco, 20-04-2013 23:22 #45
Ik leg in scheiding nu heb ik mijn huis op 1salaris gekocht nu wilt zij bij mij weg dus heb ik gezegt ik betaal alle schulden als ik de woning of hypotheek alleen op mijn naam kan krijgen ik heb uit gerekent dat ik alles gewoon kan betalen zoals nu alleen wilt zij wel allemetati maar dat zou ik dan niet meer kunnen betalen voor de kinderen jammer genoeg ik ben benieuwd of de bank hier in mee werkt dat zij van de hypotheek afgaat en dat ik het niet hoef te verkopen en met een schuld van 20.000 dan komt te zitten zij kan niks betalen want ze gaat de bijstand in en dan krijg ik wel alles voor me rekening en als ik blijf dan speel ik gewoon gelijk en heb ik geen schuld en zij dan ook niet maar hoe moeilijk of makelijk doet een bank Reactie infoteur, 21-04-2013
Beste Remco,
1. Een bank zal als twee mensen hebben getekend voor een hypotheek, niet snel een naam schrappen want dan is er minder zekerheid.
2. Wel kunt u met uw vrouw overeenkomen dat de hypotheek op uw naam komt en zij afziet van de partneralimentatie. Als u gewoon de lasten betaalt, merkt zij ook niets van de bank.
3. Dat van die kinderalimentatie is een lastiger punt. Als zij naar de rechter stapt, zal ze kinderalimentatie krijgen. De bijstand kan ook moeilijk doen als zij vrijwillig afstand doet van partneralimentatie en dat in mindering brengen op de bijstandsuitkering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marleen de Smedt, 22-02-2013 23:40 #44
Beste,
Ik ben getrouwd geweest. In 2004 waren we feitelijk gescheiden mijn ex is direct na de feitelijke scheiding een appartement gaan kopen, tijdens de regeling bleek dat we nog gehuwd waren. maar had toen al een voorschot betaald van een groot bedrag maar kon het aankoop niet verder zetten als ik niet teken als mede eigenaar. Ik heb natuurlijk geweigerd tot hij begon te dreigen dat hij mij iets zou aan doen het ging van kwaad tot erger dat ik uit angst heb getekend. Het is zo dat hij de volledige hypothikere lening op zijn rekening nam. Het staat namelijk ook op papier. 1 jaar later na de aankoop van het appartement zijn we in het echt gescheiden. Nu na 8 jaar neemt de notaris contact met me op dat het appartement nog altijd ook op mijn naam staat en dat mijn ex het enkel op zijn naam wil zetten. Wat als ik weiger?
Wat zijn mijn plichten en rechten?
Is het mogelijk dat u mij zo snel mogelijk terug antwoord?

Dank bij voorbaat Reactie infoteur, 23-02-2013
Beste Marleen de Smedt,
1. Als u weigert, blijft het appartement op uw naam staan. Het is de vraag of dat verstandig is, zeker als de waarde van het appartement is gedaald. Bovendien kunt u mede verantwoordelijk zijn voor de lasten.
2. Als er ook een hypotheek op beider naam is afgesloten, moet u erop letten dat u bij de bank wordt uitgeschreven, zodat u niet hoofdelijk aansprakelijk blijft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tjp, 29-01-2013 19:47 #43
Beste,

Dank u wel voor bovenstaand artikel. Graag zou ik u om uw advies willen vragen hoe nu verder, gezocht op internet, maar ik kom mijn situatie helaas niet tegen.

2 jaar geleden gescheiden, ex-man en ik zijn getrouwd geweest in gemeenschap van goederen.

Afspraken opgenomen in echtscheidingsconvenant:
- 2 jaar lang heb ik alleenrecht op woning; 2 jaar lang zal ik ook alle woonlasten op mij nemen. Ex-man zal x-bedrag per maand sparen om de tweede hypotheek af te lossen op 1 maart 2013, vandaar geen kosten i.v.m. echtelijke woning (woonlasten is bijna 2 x zo veel als spaar-bedrag, maar het was de beste constructie die wij konden bedenken met de mediator). Tot nu toe heb ik dit netjes opgevolgd.

- Ex-man zou woning per 1 maart 2013 overnemen (ook opgenomen in convenant) en zou mij uit hoofdelijk aansprakelijkheid ontslaan.

- Ex-man zal alle woonlasten per 1 maart 2013 overnemen.

Huidige situatie:
- Overname door ex-man bleek niet eens mogelijk te zijn, tijdens opstellen van convenant foutief informatie door hem aangedragen. Kom een half jaar geleden achter dat hij dit niet besproken had met een bank (onvoldoende inkomsten om een dusdanig hoge hypotheek te krijgen). Ik heb geregeld dat de woning op de markt is gezet, hier was ex-man mee akkoord gegaan. Helaas flinke onderwaarde en verwacht ook niet te verkopen binnen afzienbare tijd.

- Ex-man is verhuisd naar Amerika en heeft verhuizing niet doorgegeven aan de bank (dit heb ik zelf aan ze doorgegeven 2 maanden geleden nadat ik post voor hem had ontvangen).

- Ex geeft nu aan niet mee te willen werken aan de gemaakte afspraken, zowel het aflossen van de 2e hypotheek en overname van de woonlasten en dreigt mij voor de rechter te slepen wanneer ik niet de volledige lasten op mij neem.

- Ik heb een huurwoning en zal er per 1 maart in trekken. Ik ging ervanuit dat ex-man zich aan de afspraken zou houden; dubbele woonlasten zal ik echt niet op kunnen brengen (ik zorg ook volledig voor ons kind, ex-man heeft korting op kinderalimentatie aangezien hij zou sparen voor de 2e hypotheek).

Wat kan ik nu het beste doen? Mag hij zomaar alles op mij afschuiven? Hij woont nu in het buitenland en negeert alle afspraken die wij hebben gemaakt (ook al staat het op papier, zelfs gemachtigd door de rechtbank).

Dank u wel voor uw hulp. Reactie infoteur, 30-01-2013
Beste Tjip,
1. Een echtscheidingsconvenant is een overeenkomst tussen u en uw ex waar een bank zich niet aan hoeft te houden. De bank zal, als een hypotheek niet worden betaald, u en uw ex man aansprakelijk stellen en als uw man niet bereikbaar is wellicht het eerste bij u voor geld aankloppen:

http://www.financieel.infonu.nl/lenen/42702-lenen-hoofdelijke-aansprakelijkheid-bij-lening-en-schulden.html

2. Als een contract is gebaseerd op onjuiste informatie, bewust of onbewust, is het de vraag of het contract wel geldig is. Als uw man zaken heeft voorgewend die niet juist zijn, is het zelfs de vraag of er sprake is van valsheid in geschrifte of bedrog. Daarvoor hebt u juridisch advies nodig en zal een gang naar de rechter noodzakelijk zijn. Dan kan het contract (gedeeltelijk) nietig worden verklaard en eventuele schade op hem worden verhaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annetakkermans, 22-01-2013 19:46 #42
Ik ben 4 jaar geleden gescheiden en mocht toen nog 4 jaar er blijven wonen mits ik de hypoyheek betaalde. nu is die 4 jaar om en mijn ex wil nu verkopen, maar wat moeilijk is indeze tijd ik wil graag naar een huurhuis maar wie moet er dan de hypotheek betalen Reactie infoteur, 22-01-2013
Beste Annetakkermans,
De hypotheek moet betaald worden door degenen die de hypotheek hebben afgesloten. Zij zijn hoofdelijk verantwoordelijk voor de betaling van de hypotheeklasten. Als dat u en uw ex man zijn, zijn en waren dat u en uw ex man:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eva, 22-01-2013 10:17 #41
Hallo,
Mijn man en ik gaan scheiden. De koopwoning en hypotheek staat volledig op mijn naam en heb ik voordat we zijn getrouwd gekocht. Nu zijn we in gemeenschap van goederen getrouwd en wordt in het echtscheidingsconvenant opgesteld dat hij afstand doet van alles wat met de woning te maken heeft.

Moeten wij ook nog naar een notaris om vast te laten leggen dat hij afstand doet van de woning of hoeven we hieromtrent niets meer te regelen omdat het huis en hypotheek al op mijn naam staan? Wat zijn de risico's? Reactie infoteur, 22-01-2013
Beste Eva,
Ik zou toch even langs de notaris gaan. Het risico is anders dat het overdragen van zijn deel (door de gemeenschap van goederen) als schenking wordt gezien, waarover u belasting moet betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Katja, 03-01-2013 19:55 #40
Oktober 2011 ben ik weg gegaan uit onze woning, we zijn geregistreerde partners.
de woning wordt nog bewoond door me partner. we hebben afgesproken dat ik de helft van de overwaarde krijg bij verkoop. nu onderhoud hij de woning slecht en van binnen minimaal schoon. kan ik een geschatte deel van de overwaarde opeisen.
hij wil niet scheiden en ik onder vind daar nu nog geen problemen van. Reactie infoteur, 03-01-2013
Beste Katja,
Het hangt helemaal van uw afspraken af wat u kunt eisen. De wet alleen voorziet daar niet in.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angela, 14-12-2012 12:17 #39
Beste infoteur,

Hartelijk dank voor uw informatie.
Wij hebben onlangs besloten om uit elkaar te gaan en moeten al het papierwerk nog regelen. Het samenlevingscontract is dus nog niet ontbonden. Mijn ex en ik zijn in goed overleg uit elkaar gegaan en willen ook in goed overleg proberen de zaken verder te regelen. Mijn inkomen/vermogen is niet voldoende om de hypotheek over te nemen. Dit geldt overigens ook voor mijn partner. Wij kunnen overigens de helft hiervan niet in 1 keer aflossen omdat wij dit vermogen niet bezitten. Mag dit met een regeling?
Het aandeel van mijn ex zou dan zijn; helft van (hypotheek - 1/2 gespaarde gedeelte).
Klopt dit? Dus in ons voorbeeld 2 ton wordt 1 ton (evt. min de helft van ons bankspaarsaldo).
Heeft u verder nog tips?
Superbedankt voor de helderheid!

Vriendelijke groeten,
Angela Reactie infoteur, 14-12-2012
Beste Angela,
1. Omdat het huis zoals u aangeeft 50/50 is, is het redelijk dat deze verdeling geldt voor de huidige waarde van het huis, de hypotheek en het gespaarde bedrag via banksparen. Maar het gespaarde bedrag via banksparen komt niet tussentijds vrij. Het staat immers op een geblokkeerde rekening. De hypotheekrente wordt dan ook betaalt over het oorspronkelijke bedrag en niet over het bedrag minus banksparen.
2. Mijn belangrijkste tip in uw situatie is: regel alles met uw ex zolang dat (nog) in goed overleg kan. Stel dat niet te lang uit.
3. Wat betreft de bank is het zo dat de bank zo veel mogelijk zekerheden zal willen en toezeggingen van de ex zeker zullen helpen. Overigens is het aflossen van een bankspaarhypoheek (bijstorten) aan bepaalde regels gebonden en zal een bank zolang er maar betaalt wordt, niet direct op de barricade gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angela, 14-12-2012 11:04 #38
Beste Informateur,

Mijn situatie is als volgt; Wij hebben 2jr een koopwoning en gaan nu uit elkaar (samenlevingscontract, huis is 50/50 eigendom). Ik zou graag in het huis willen blijven zitten en wil graag weten wat mijn mogelijkheden zijn. Ik ben 28 jr. en werk 4 dagen, mijn partner was hoofdkostwinner. We hebben een hypotheek van ca. 200.000 euro waarbij de waarde hieraan ongeveer gelijk is (hooguit iets minder). Ik heb ca. 10% spaargeld van de hypotheek. Wij hebben een bankspaarhypotheek afgesloten.

Is deze informatie voldoende of heeft u nog meer nodig?
Wat zijn mijn mogelijkheden?
Heeft u tips/adviezen voor mij?

Hartelijk dank!

Vriendelijke groet,
Angela Reactie infoteur, 14-12-2012
Beste Angela,
1. Bij het bekijken van de mogelijkheden zijn twee vragen belangrijk: wat wil uw ex en wat wil de bank.
2 Allereerst uw ex. U kunt van alles met hem afspreken mede op basis van het samenlevingscontract, maar dat blijven afspraken tussen jullie onderling. De bank is leading.
3. De bank heeft met jullie beiden een hypotheek afgesproken en zal alleen toestaan dat de hypotheek op uw naam komt te staan als uw inkomen en/of vermogen voldoende is. Het zou dus mooi zijn als uw ex bereid is zijn aandeel in de hypotheek af te lossen, waarna u de helft houdt of met een kleine aflossing nog wat minder. Bekeken moet wel worden of zijn aflossing niet als schenking aan u zal worden gezien. Dat kan voorkomen worden als het samenlevingscontract nog niet is ontbonden en jullie nog niet definitief uit elkaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marieke, 12-12-2012 22:04 #37
Mijn man en ik zijn gescheiden. Ik zit momenteel nog in de echtelijke woning. Mijn ex man heeft sinds september 2011 een huurwoning. Ik betaal vanaf oktober 2011 tot heden de volledige hypotheeklasten. Ik heb hem verzocht de helft hiervan met terugwerkende kracht terug te betalen. Hij zegt dat dat niet hoeft om dat hij van mij een gebruiksvergoeding wil ontvangen omdat ik van het woongenot profiteer. Het huis heeft een forse onderwaarde. Volgens mij is in deze situatie dan geen sprake van een gebruiksvergoeding en moet hij gewoon met de hypotheek mee betalen.
Kunt u mij misschien vertellen hoe dit precies zit? Reactie infoteur, 13-12-2012
Beste Marieke,
1. Een gebruiksvergoeding wordt bij een gezamenlijke echtelijke woning wel eens door de rechter toegewezen als een klein percentage van de helft van de overwaarde van de woning. Bij u is er geen overwaarde en dus zal er zeer waarschijnlijk geen sprake zijn van een gebruiksvergoeding.
2. De hypotheeklasten rusten bij een gezamenlijke hypotheek op beiden. Wel kan de ex man die het huis heeft verlaten de helft van het huurwaarde forfait (bij een geheel jaar) aanmerken als partneralimentatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Suus, 10-12-2012 11:46 #36
Mijn man en ik hebben besloten om te gaan scheiden. Nu hebben wij een koophuis. Ik zou er graag met de kinderen willen blijven wonen. Nu wil een vriendin van mij het huis kopen, zodat ik er kan blijven wonen. Zij komt niet in het huis wonen. Voor de duidelijkheid ik heb geen relatie met haar. Ze is een hele goede vriendin. Bestaat er een constructie? Is dit mogelijk? En waar moet ik opletten? Hoe kan dit op zo'n gunstig mogelijke manier voor zowel mijn vriendin als voor mij?

Met vriendelijke groet,
Suus Reactie infoteur, 10-12-2012
Beste Suus,
1. De eenvoudigste manier is dat uw vriendin het huis koopt (2% overdrachtsbelasting) en het huis aan u verhuurt. Dan heeft ze in geval van een hypotheek geen hypotheekrenteaftrek, maar ook de huur is niet belast.
2. Van de verkoopprijs kunnen u en uw man worden betaald. Ook is mogelijk dat uw vriendin de helft van het huis koopt en dat u zo uw man voor een redelijke prijs uitkoopt of het op een of andere manier verrekent in de verdeling van de boedel. In geval van financiering van het huis moet de bank daaraan wel zijn medewerking verlenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Inge, 03-12-2012 14:10 #35
Mijn man en ik gaan scheiden en zijn gezamenlijk eigenaar van de woning. Het huis staat in de verkoop en in de tussentijd blijft mijn man in de woning wonen en gaat hij de volledige hypotheekrente en kosten betalen. In principe zouden wij beiden 50% van de hypotheekrente kunnen aftrekken, maar van de belastingdienst heb ik begrepen dat mijn man ook schriftelijk toestemming kan vragen om naast zijn 50% (aftrekbaar als hypotheekrente) ook de overige 50% af te mogen trekken als aan mij betaalde alimentatie (welke ik dan weer op moet geven als ontvangen alimentatie). Klopt dit inderdaad en heeft dit geen (verborgen) nadelen?
Of zou het voordeliger zijn "gewoon" allebei 50% af te trekken en daarna e.e.a. te verrekenen? Reactie infoteur, 03-12-2012
Beste Inge,
1. Wat de belastingdienst u heeft verteld, geldt voor maximaal twee jaar na uw vertrek uit de woning.
2. Of u uw man alles laat aftrekken of fifty fifty, hangt vooral van de hoogte van jullie inkomens af. Als jullie beiden in de zelfde belastingschijf van inkomen zitten, maakt het in principe niet uit.
3. Het voordeel van het voorstel van uw man is, dat u er geen omkijken naar heeft en niets hoeft voor te schieten. Hij kan wel e.e.a. in mindering brengen op een eventuele partneralimentatie. Dan zou daarbij gerekend moeten worden met het netto bedrag (na teruggave) en niet het bruto bedrag.
4. Overigens is dit een mogelijke afspraak tussen uw man en u, waar de bank zich weinig van zal aantrekken, zolang er maar betaald wordt. U moet dus wel zeker zijn dat uw man ook zal betalen om te voorkomen dat u straks toch met een rekening wordt geconfronteerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corry, 27-11-2012 12:20 #34
Dankuwel infoteur voor de moeite die u heeft genomen.

Hier kan ik wat mee. Ik hoop dat ex instemt.

Met een vriendelijke groet
Corry Reactie infoteur, 27-11-2012
Beste Corry,
Graag gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corry, 26-11-2012 23:18 #33
Dankuwel infoteur. Ik snapte het eerst niet helemaal, maar hij kan me dus uitkopen tegen 6 procent en dan kan ik het goed beheren en nalaten met koude uitsluiting als ik dood ga. Want zelf heb ik dat geld niet nodig omdat ik vind dat ik ook al de helft van zijn en mijn pensioentje heb en dat is voor mij genoeg.

Schrijf ik het zo goed? Want dan ga ik met een kopie hiervan naar de advocaat.

En kan hij dan niet weer lelijke dingen uithalen en is het dan goed dicht getimmerd? Ik bedoel ook dat schoonzoon dan iets kan doen wat niet hoort als mijn ex sterft?

vr gr
Corry Reactie infoteur, 27-11-2012
Beste Corry,
1. Uw dochter moet dan ook een testament opstellen waarin zij haar man uitsluit van haar erfenis of in ieder geval dat deel dat van u komt.
2. Zo kan uw ex in het huis blijven zonder dat hij extra geld in handen krijgt. Punt is wel dat hij dan altijd nog zijn huis kan verkopen. In de leenovereenkomst moet ook staan dat bij verkoop de lening aan u direct wordt afgelost.
3. Overleg ook even met een notaris. Die kan het voorstel fijn slijpen en met u bespreken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corry, 26-11-2012 13:32 #32
Geachte infoteur,

Ik heb lang na zitten denken over uw eerste advies en het is een goed advies, maar ik blijf toch met het probleem zitten van een schoonzoon die niet deugd en waarvan ik zeker weet dat het op enig moment fout gaat af lopen. Ik wil dus niet dat het in zijn handen komt. En dat gebeurd wel met uw overigens verder goede advies

Mijn ex geeft niks om zijn kinderen en het gaat bij hem alleen om eigen belang en dat is dat hij in wat hij altijd (ZIJN) huis noemde te kunnen blijven wonen. Vrijstaand zodat hij geen rekening hoeft te houden met eventuele buren indien hij zou moeten verhuizen.

Ik zoek een manier (indien mogelijk) dat hij in het huis mag blijven wonen (tot zn dood of tot ie in het verpleegtehuis komt vanwege zijn beginnende korsakof) en het zo geregeld is dat het niet verkocht hoeft te worden (mijn kinderen zien er niets meer van terug als het bij hem op de bank komt te staan) Terwijl hiij hun en mij zo slecht heeft behandeld. Ik probeer het in de beste banen te leiden, maar hoe doe ik dat? Want ik heb geen geld genoeg om het huis te onderhouden (dat deed ie overigens altijd zelf, maar hoe lang nog met zn Korsakofprobleem?) Plus huurwaardeforfait. wat ik dan mnoet betalen etc

Ik moet er niet op bij hoeven leggen en het best is dat het in mijn handen komt al begrijp ik heel best dat het nu net lijkt alsof ik er voordeel aan wil hebben. Dat wil ik ook maar wel met die achterliggende gedachte die ik hiervoor beschreven heb. Misschien heeft u een idee? Of moet ik het loslaten, omdat het gewoon niet mogelijk is?

Is er een goed constructie mogelijk zonder dat ik er nog meer kopzorgen bij krijg dat ik al heb vanwege zijn gedrag naar de kinderen en kleinkind toe? Ik zou het huis kunnen kopen voor een lager bedrag (bewoond is lager zei de notaris) maar de rente zou ik niet kunnen betalen. Hij woont voor niets dan. Hoe moet het onderhoud geregeld. Al dat soort dingen. Als u het niet weet dan stop ik ermee. En moet het huis toch maar verkocht. Voor mijn kinderen wil ik toch iets proberen als het kan tenminste.
Met een vr gr
Corry Reactie infoteur, 26-11-2012
Geachte Corry,
1. Met een uitsluitingsclausule kunt u de schoonzoon volledig uitsluiten, maar als het geld in handen komt van uw dochter en hij legt er toch zijn hand op, wordt het natuurlijk lastiger. Dan zal uw dochter, als ze niet akkoord is, naar de rechter moeten. Zij moet natuurlijk ook wel bereid zijn om de door u gestelde voorwaarden na te komen.
2. Huurwaardeforfait betaalt u niet op een tweede woning. Hij wel.
3. In bewoonde staat verkopen levert inderdaad minder op. Misschien kan het huis eenvoudig worden gesplitst zodat u uw deel kunt verkopen en hij in zijn deel kan blijven wonen.
4. Om het huis volledig te verkopen is wel uw ex zijn medewerking nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corry, 14-11-2012 00:16 #31
Geachte infoteur,

Dankuwel voor uw moeite. Ik heb nog een vraag en dat is of het ook mogelijk is dat mijn kinderen het krijgen als ik sterf? Ik ben hun moeder en weet dat ik zorg zal dragen dat ze het krijgen en liever niet in de verkeerde handen Ik heb hiervoor een reden omdat de jongste een man heeft die op haar vader lijkt en ik denk dat het in dat huwelijk fout zal gaan. Om te voorkomen dat de erfenis naar de koude kant gaat voordat ze beseft dat het niet oke is zou ik dat willen voorkomen. Tenminste als dat mogelijk is. Ik wil ook best een constructie dat ik het geld moet vastzetten in b.v. depostitos en steeds de rente ook weer vastzetten. Ik heb het zelf niet nodig en hoef het ook niet. Ik wil alleen dat mijn eigen kinderen het krijgen. Kan dat? Reactie infoteur, 14-11-2012
Geachte Corry,
Dit kunt u allemaal regelen in een testament. In een testament kunt u namelijk allerlei voorwaarden en clausules opnemen. Een bekende clausule is de uitsluitingsclausule, waarmee u bepaalt dat uw bezit niet naar de koude kant gaat:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/13092-erfenis-geld-niet-automatisch-naar-schoonfamilie.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roselien, 07-11-2012 09:19 #30
Geachte,

Ik en mijn ex zijn in 2007 gescheiden. Hij mocht toen in de woning blijven wonen en ik ben toen weggegaan. Hij begon achterstanden op te bouwen en ben daar toen zelf gaan wonen. Toen is hij verhuisd, maar staat nog bij mij tot op heden ingeschreven betaalt niets. Ik zou graag van hem af willen maar hij is nog steeds samen met mij eigenaar van de woning. Wij zijn dus nog steeds fiscale partners. Wat voor stappen kan ik hiervoor ondernemen om van mijn ex af te komen? Reactie infoteur, 07-11-2012
Geachte Roselien,
U kunt contact opnemen met de gemeente en hem bij u laten uitschrijven als hij niet bij u woont. Anders wordt het toch een nieuwe gang naar de rechter.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corry, 30-10-2012 17:53 #29
Geachte infoteur,

Het zit zo. Mijn ex wil in de woning blijven die volledig is afbetaald. Hij kan geen hypotheek krijgen om mij uit te kopen, omdat hij alcoholist is en ook nog 65 jaar en slechte gezondheid.
Om redenen waar ik verder niet op in wil gaan zou ik er zeker van willen zijn dat mijn kinderen nog wat overhouden van zijn deel als hij komt te sterven. Daarom ook heb ik liever dat hij in het huis blijft dan dat zijn geld op de bank komt.
Is er een mogelijkheid of een contructie dat hij mij zijn helft verkoopt aan mij waarbij het geld pas vrij kan komen als hij sterft en ik het huis kan verkopen. Mijn kinderen kan ik dan steeds de schenkingsvrij bedrag geven ieder jaar totdat ik sterf en dan krijgen ze wat er nog over is. Het moet wel helemaal dichtgetimmerd zijn. Is zon constructie mogelijk?

vr gr
Corry Reactie infoteur, 30-10-2012
Beste Cory,
1. Een dergelijke constructie is mogelijk in twee stappen: uw man koopt u uit en leent het geld of een deel daarvan van u terug tegen 6% rente met een gedwongen volledige aflossing aan u op het moment van zijn overlijden.
2. Daarna doet u uw kinderen een schenking op papier en leent vervolgens van hen terug tegen 6% rente.
3. Beide akten moeten via een notaris.
4. Nadeel is dat u geen geld in handen krijgt. Alleen de kinderen profiteren zo.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patricia, 24-10-2012 14:58 #28
Ik ben 5 jaar geleden gescheiden en heb mijn man toen uitgekocht en het onroerend goed op mijn naam laten zetten. Doordat het bij de bank niet mogelijk was om de hypotheek op alleen mijn naam te zetten staat deze nog op beide namen, wat gebeurt er met deze hypotheek als ik kom te overlijden? Reactie infoteur, 24-10-2012
Beste Patricia,
1. De hypotheek is gegeven op het huis en het huis dient bij deze financiering dus als onderpand. De WOZ-waarde van het huis minus de totale hypotheek komt in uw nalatenschap.
2. Wiens schuld het is, hangt af van de precieze formuleringen bij de uitkoop. Is daarin gesteld dat alles van u is, inclusief schuld?
3. Dat de hypotheek naar de bank toe op twee namen staat is alleen van belang zodra er niet op tijd betaald wordt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Emiel, 09-10-2012 16:04 #27
Ben sinds 2 jaar gescheiden van mijn vrouw. Hoest sinds die tijd ook de hypotheek alleen op. Krijg het huis niet alleen op mijn naam maar betaal netjes de rente iedere maand, alleen nu krijg ik bij de sns bank ieder jaar rente herziening. Ik betaal nu meer als ieder ander, hoe zit dit? Reactie infoteur, 09-10-2012
Beste Emiel,
Hoe vaak een renteherziening plaats vindt, hangt af van de hypotheek. Als uw hypotheek bijvoorbeeld een vaste rente voor 10 jaar heeft, vindt pas na 10 jaar renteherziening plaats. Als u een hypotheek hebt met een korte looptijd of met een variabele rente zijn vaker herzieningen mogelijk:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/92986-checklist-renteherziening-hypotheek-rentevast.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fem, 03-10-2012 15:48 #26
Als je gaat scheiden en je ex blijft in het huis en haar nieuwe vriend trekt direct bij haar in, is de verlatende partner dan nog verantwoordelijk voor de hypotheek last? En hoe kun je aantonen dat iemand daadwerkelijk 7 dagen per week in de woning verblijft? Reactie infoteur, 03-10-2012
Beste Fem,
1. Of u verantwoordelijk bent voor de hypotheeklast, hangt af van de afspraken met de bank. Als er twee handtekeningen onder de hypotheekakte staan, bent u beiden hoofdelijk aansprakelijk.
2. Voor de hoogte van de partneralimentatie kan het wel uitmaken of de ex inmiddels met een ander samenwoont in verband met het beschikbare inkomen.
3. Bij de gemeente laat u zich registreren en dat adres wordt als hoofdadres gezien. Als dat niet meer uw hoofdadres is, laat u zich elders inschrijven. Op het hoofdadres verblijft u het leeuwendeel van de tijd, ik meen zelfs 70% van de tijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Iris, 02-10-2012 15:02 #25
Mijn man en ik gaan scheiden, nu wil hij het huis kopen en ik ga naar een huurhuis, op ons huis zit nog een overwaarde, dus hij moet mij uitkopen. mag ik dit geld (overwaarde geld) gebruiken om mijn toekomstige huurwoning mee in te richten?

Alvast bedankt, Iris Reactie infoteur, 02-10-2012
Beste Iris,
U mag het geld gebruiken zoals u wilt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T., 20-09-2012 11:59 #24
Beste. door een scheiding zitten we met een huis met forse onderwaarde. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en hebben een dochter van 2 jaar oud. Ik ben voornemens hier te blijven wonen omdat we doordat we het huis net hebben gekocht fors in de schulden zouden komen. De maandlasten kan ik in principe best betalen hoewel ik dan met wat ik overhoud niet aan alimentatie zou kunnen voldoen. Mijn ex vrouw wil gaan huren met mijn dochter en houdt door alle toeslagen waar ze recht op heeft voldoende over in de maand om rond te komen. Is een constructie waarbij ik de gehele hypotheek betaal (op mijn naam zetten kan niet ivm onvoldoende inkomen) en slechts minimaal alimentatie een goede? Verkopen betekent een schuld van ongeveer 30k per persoon. Ik krijg niet helder of de constructie een goede is voor mij op termijn. Wellicht heeft u een advies/ richting voor me. dank! Reactie infoteur, 20-09-2012
Beste T,
1. U mag met uw (aanstaande) ex afspraken maken over de alimentatie. Doe dit wel op papier. Of de constructie zoals u voorstelt gunstig is, hangt af van de hoogte van de hypotheeklasten en het feit dat partneralimentatie fiscaal aftrekbaar is en de hypotheekrente voor u maar voor de helft.
2. Uw (aanstaande) ex mag na de scheiding maximaal twee jaar hypotheekrente aftrekken als zij ook betaalt.
3. Als u zelf betaalt, bent u wel zeker dat er betaald wordt en niet meer afhankelijk van de aanstaande ex. Die onafhankelijkheid is ook wel wat waard en kan (met haar akkoord) ervoor pleiten om de alimentatie laag te houden en zelf de hypotheekrente te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leonie, 29-07-2012 19:25 #23
Ik lig in scheiding het huis is vrij van lasten maar ik werk maar 10 uur per week ik ben niet draagkrachtig om het huis te kopen. Mijn ex wel dit doet hij hoofdzakelijk omdat nu da kinderen het zien als hun thuis ik woon er nu nog in namenlijk hij huurt particulier een woning in de buurt. Moet ik toestemming geven om hem het te laten kopen? Ik wil graag in het huis blijven maar dat gaat hij nooit aan mij verhuren als hij het koop? Of is dat voor hem onbetaalbaar met een huurhuis en een koophuis samen waar hij een hypotheek van 50000 op hoeft? Reactie infoteur, 30-07-2012
Beste Leonie,
1. Als u in gemeenschap van goederen bent getrouwd, is de helft van het huis van u. Uw man kan u uitkopen tegen een bepaald bedrag als u met dat bedrag akkoord gaat. U kunt zich ook gedeeltelijk laten uitkopen en het recht behouden om in het huis te blijven wonen. Wat voor hem betaalbaar is, kan ik zo niet zien.
2. In de scheidingspapieren, het convenant, kunt u ook regelen wat er verder met het huis moet gebeuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marleen, 09-07-2012 22:05 #22
Mijn broer ging na een huwelijk van 20 jaar weer in zijn ouderlijk huis bij onze vader wonen. In het huis, waar hij vanaf zijn 4e is opgegroeid samen met zijn 5 broers en zus (ik). Toen vader na 5 jaar stierf nam hij het huurrecht over. Kort daarna kwam zijn veel jongere Afrikaanse vriendin bij hem wonen, zij trouwden en kregen een kind. Mijn broer had de hoofdzorg voor dit kind. Zij wilde na 6 jaar scheiden. De rechtbank wees in de vovo haar het huis en het kind toe en bij de definitieve beslissing co-ouderschap. Ons ouderlijk huis werd echter aan haar toegewezen. Mijn broer zou volgens de rechtbank makkelijker een andere woning kunnen krijgen, omdat hij een vaste baan heeft. Maar hij verdient nauwelijks meer dan haar bijstandsuitkering. Bovendien negeert De rechtbank volledig de binding, die mijn broer heeft met het huis.
We zijn geschokt over zoveel onrecht. Reactie infoteur, 10-07-2012
Beste Marleen,
Als ik het goed begrijp is het huurhuis aan de ex toegewezen en was uw broer daar liever zelf gebleven. Ik weet niet hoe lang dit geleden is en of een herziening mogelijk is. Dat kan bij een te laag inkomen en bijvoorbeeld als uw broer voor de ex vervangende woonruimte weet te regelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chantal, 04-07-2012 14:40 #21
Mijn man en ik willen scheiden, dit alles in goede harmonie. Ik blijf met de kinderen in onze koopwoning en hij gaat een woning huren. Hij is niet voornemens om een nieuwe woning te kopen, hij heeft een beter gevoel bij huren. Ik werk parttime en daardoor is het niet realistisch te denken dat ik de hypotheek op mijn naam kan krijgen. Is het in ons geval een optie dat de hypotheek gewoon op onze beide namen blijft staan? Geeft dat problemen bij een bank? Wanneer dit mogelijk is, zit hier een termijn aan? Is het mogelijk dat ik hem uitkoop op het moment wanneer dit voor mij financieel haalbaar is (bijv. nieuwe relatie)?

Ik hoor het graag!
Vriendelijk groeten. Reactie infoteur, 04-07-2012
Beste Chantal,
1. Zolang de hypotheekrente wordt betaald, zal de bank niet moeilijk doen.
2. Het is wel zo dat uw man maximaal tot twee jaar na de echtscheiding nog recht heeft op de fiscale aftrek van de helft van de hypotheekrente.
3. U mag uw man uitkopen zodra u dat uitkomt, maar dat houdt ook in dat de bank daarmee akkoord moet gaan. De bank zal daarvoor bekijken of de hypotheek voor u betaalbaar is, zodat de naam van uw man uit de akte kan worden geschrapt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hansantoine, 02-07-2012 10:55 #20
De ervaring heeft geleerd dat de Rb veelal weining op heeft met eerlijk delen en feitelijk daar geen acht opslaat. In deze verdeling was er een behoorlijke vastgoed portefeuille die werd verdeeld op bais van een bewezen ondeugdelijke taxatierapport wat zondermeer werd overgenomen waardoor de eisende partij met lege handen stond en een schade opliep van ruim 1 miljoen euro. Welke advocaat ziet in dit varkentje op basis van resultaat in hb een uitdaging, hoor het graag!

Saskia, 30-06-2012 12:18 #19
Geachte…,

Ik zit nu midden in een scheiding.
Mijn man is vertrokken samen met zijn vriendin en heeft mij en mijn dochter achter gelaten in een koopwoning.
Deze wil hij overnemen, maar omdat het niet gaat zoals hij wil heeft hij de mediation stop gezet en zijn wel overgestapt naar een advocaat. Hij begint nu erg vervelend te doen en betaald nog een alimentatie, maar wil ook niet meer voor de vasten lasten betalen. Ik kan het huis niet betalen omdat ik maar 15 uur werk.
Hij ontvangt wel het belasting voordeel. Nu is mijn vraag kan hij zomaar stoppen met betalen… en moet ik nu alles zien op te hoesten… en dat gaat echt niet
De kosten zijn zonder belasting voordeel 850 euro!

Graag hoor ik van u

Met vriendelijke groet,

saskia Reactie infoteur, 30-06-2012
Geachte Saskia,
1. Als de hypotheek op uw beider naam staat, zijn jullie beiden verantwoordelijk voor de betaling van de hypotheek. Dat betekent ook dat als u niet meer betaalt, de bank bij uw man zal aankloppen. Hij kan dus niet ongestraft wegduiken.
2. U man mag zolang u nog niet wettelijk gescheiden bent, aftrekken van de belasting wat hij aan hypotheekrente betaalt. Zodra u gescheiden bent, mag hij maximaal nog de helft aftrekken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Herman, 20-06-2012 13:02 #18
Mijn zoon is gescheiden in nov. 2010 en is van plan een huis te gaan huren. Is het verstandig om zijn huidige adres (koophuis) waar zijn ex-vrouw in woont uit te laten schrijven? Bij voorbaat mijn dank. Reactie infoteur, 20-06-2012
Beste Herman,
1. Zodra uw zoon is uitgeschreven, behoudt hij als er een hypotheek op het huis is, nog twee jaar hypotheekrenteaftrek. Dat kan ervoor pleiten om zich nog niet te laten uitschrijven, maar als zijn huurhuis zijn nieuwe woning wordt moet dat van de wet wel.
2. Uw zoon doet er wel goed aan om voordat hij zich laat uitschrijven de voor hem belangrijke spullen mee te nemen. Dat wordt daarna alleen maar lastiger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saskia, 06-06-2012 12:10 #17
Beste Zeemeeuw,
mijn man ik willen scheiden en zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd.
We hebben gezamenlijk een koopwoning gekocht en de hypotheek staat op beider naam.
Mijn man wil graag het huis behouden en ik ben bereid naar een huurwoning te verhuizen. Ik kom qua inkomen in aanmerking voor een sociale huurwoning, maar zolang het huis ook nog op mijn naam staat mag ik geen sociale huurwoning accepteren. Mijn man zou mij dus moeten uitkopen.
De hypotheekschuld is laag en er is sprake van een behoorlijke overwaarde. En dat betekent dat het voor mijn man niet mogelijk is mij op dit moment uit te kopen. Wellicht wel over een paar jaar, of bijvoorbeeld met een betalingsregeling verspreid over een aantal jaren.
Mijn vraag is of het mogelijk is het huis op zijn naam te zetten en het overmaken van de uitkoopsom uit te stellen danwel over een aantal jaren te spreiden. En ook wat van zo'n regeling de consequenties zijn voor mij qua belastingen en dergelijke.
En ook wil ik graag weten met wie we het beste om de tafel kunnen gaan zitten om dit soort zaken door te spreken en vast te leggen.
Met vriendelijke groet,
Saskia Reactie infoteur, 06-06-2012
Beste Saskia,
1. Wat u kun doen is het huis bij de notaris over te laten zetten op de naam van uw man en dan tegelijkertijd een lening met uw man af te sluiten waarin staat wanneer wat en tegen welke rente wordt afgelost. Een dergelijke lening kan ook onderhands, maar met een akte bij de notaris bent u zekerder.
2. Als u afstand doet van het huis verschuift de uitbetaalde overwaarde en afkoopsom naar box 3 van de inkomstenbelasting. Het maakt daarbij voor u geen verschil of het contanten zijn of een lening: beide worden tot uw vermogen gerekend.
3. Uw vermogen komt indirect via box 3 voor een deel terug in uw inkomen, maar voor een sociale huurwoning is er geen vermogenstoets. Deze vermogenstoets bestaat wel voor de huursubsidie:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/62287-huurtoeslag-en-vermogen-2012.html

4. Met wie u e.e.a. het beste kunt regelen, hangt ook af van de vraag hoeveel er te regelen is. Of er kinderen zijn en of er alimentatie moet worden betaald. In eenvoudige gevallen volstaat de notaris.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nelleke, 05-06-2012 09:15 #16
Hoi,

Ik ga scheiden van mijn man, het koophuis had hij al toen wij trouwden en zowel het huis als de hypotheek stonden in principe alleen op zijn naam. Zijn wel in gemeenschap van goederen getrouwd, verandert dat de boel? Nu beweert hij dat hij door advocaatskosten en alimentatie (die hij maar 1 keer heeft betaald) de hypotheek niet meer kan opbrengen en dus geen andere keus zou hebben dan zo snel mogelijk het huis per opbod laten veilen en dan lekker de helft van de schuld op mij mij af schuiven en zelf de schuldsanering in. Ik ben bezig met een studie, als ik zelf de schuldsanering in zou moeten krijg ik natuurlijk geen stufi meer en als hij dr in zit en geen kinder(hebben er 2) en partnerali kan/hoeft te betalen heb ik een probleem kan van alleen stufi met 2 kinderen niet rondkomen. iemand oplossingen? Reactie infoteur, 05-06-2012
Hoi Nelleke,
1. Doordat jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, is in beginsel de helft van het saldo van bezittingen en schuld van u. Maar als u nooit voor de hypotheek hebt getekend, is het nog maar de vraag of de helft van de hypotheek naar u kan worden doorgeschoven. Dat zal denk ik voor de rechter geen stand houden.
2. Als zijn inkomen inderdaad onvoldoende is, zie ik niet in waarom hij de advocaatskosten zelf zou betalen.
3. Gedwongen verkoop op zijn initiatief zal de rechter ook doorzien als een poging om onder de alimentatie uit te komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick, 30-05-2012 14:43 #15
Ik ga het proces van scheiden in en alles is voor mij erg verwarrend en overweldigend. We gaan in goede harmonie en verstandhouding uiteen en willen elkaar niets tekort doen. Ik heb gezegd dat mijn aanstaande expartner in het huis mag blijven wonen en dat ik het over laat schrijven naar haar en zij mij niet hoeft uit te kopen. Wat doet zoiets belastingtechnisch?
Ik wil natuurlijk zelf weer een huis kopen maar weet niet wat ik van mijn salaris ga overhouden en wat dan de mogelijkheden zijn. Ik heb nu een salaris van € 2300 netto per maand, zij heeft een salaris van € 570 per maand en we hebben dochter van bijna 14. Ik hou er rekening mee dat ik zo'n € 400 per maand alimentatie moet betalen en als partneralimentatie ook een dergelijk bedrag wat uitkomt op €800 per maand totaal.
Is dit realistsisch of ga ik mezelf ernstig tekort doen ivm regelingen en aftrekposten? Zoals gezegd heb ik geen idee waar je over praat in de zin van wat je allemaal kan opvoeren als aftrekpost en wat dat doet op mijn te besteden inkomen, wat weer direct een relatie heeft met het wel of niet kunnen aangaan van een nieuwe hypotheek.
Kunt u mij hiermee op weg helpen of in de goede richting dirigeren aub? Reactie infoteur, 30-05-2012
Beste Patrick,
1. Als u uw huis overschrijft terwijl u nog getrouwd bent, is het geen schenking. Als u het doet nadat u gescheiden bent, moet door de ontvanger over het niet vrijgestelde deel schenkingsbelasting worden betaald:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/78547-belastingvrij-schenken-2012-2011.html

2. Als er een hypotheek op het huis rust, is het de vraag hoe de bank tegen de overdracht aankijkt en of de hypotheek niet gewoon op uw naam blijft staan.
3. Als de hypotheek op uw naam blijft staan, maar het het huis van uw vrouw is geworden, is er voor u geen hypotheekrenteaftrek meer. Als het op beider namen staat, hebt u nog maximaal twee jaar hypotheekrenteaftrek.
4. De partneralimentatie is volledig fiscaal aftrekbaar. De kinderalimentatie bij co-ouderschap als aftrekpost levensonderhoud kind:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/77903-aftrek-levensonderhoud-kind-2012-2011.html

5. Voor een nieuwe hypotheek wordt gekeken naar het inkomen na aftrek van uw lasten. Als ik het zo zie wordt dat lastig. Wellicht is e.e.a. mogelijk met de Nationale hypotheekgarantie:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/39235-goedkopere-hypotheek-met-de-nationale-hypotheek-garantie.html

6. Eigenlijk zou u nu uw aanstaande ex niet teveel toezeggingen moeten doen, maar eerst eens de som moeten maken om te zien hoe het voor u financieel uitpakt. Wat zijn de inkomsten, wat de uitgaven, wat blijft er over. Misschien is huren een betere oplossing. U kunt ook altijd een afspraak maken bij een andere bank en kijken wat er mogelijk is. Zij zullen u dezelfde vragen stellen en helpen beantwoorden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 15-05-2012 19:02 #14
Mijn ex-vriend en ik hebben een koophuis die op beide naam staat. Nu we uit elkaar zijn hebben we het huis te koop gezet maar uiteraard zijn we beiden aansprakelijk voor de hypotheek. Mijn ex-vriend is in eht huis blijven wonen en ik ben geemigreerd naar het buitenland. Ik heb dus dubbele woonlasten (huur buitenland en hypotheek nederland) Dit houd in dat ik ongeveer 100 euro per maand te besteden heb aan overige uitgaven. Hij zegt dat hij de hypotheek niet op zijn naam kan zetten omdat zijn inkomen te laag is. De huizenmarkt ligt op zijn gat dus ben ik verplicht om de komende paar jaar met dubbele woonlasten te blijven zitten? Of zijn er voor mij andere mogelijkheden? Met hem weer in hetzelfde huis gaan wonen totdat het verkocht is, is geen optie. Reactie infoteur, 15-05-2012
Beste Linda,
Het overzetten van de hypotheek op zijn naam kan alleen met toestemming van de bank en vereist bij hem voldoende inkomen. De enige manier om hieruit te komen is af te spreken dat de ex vriend u een deel van de hypotheekrente of alles terugbetaalt. Verkopen van het huis zal niet zo eenvoudig gaan en kan een restschuld opleveren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bianca, 11-05-2012 10:18 #13
Beste Zeemeeuw,
Mijn man en ik hebben samen sinds anderhalf jaar een koophuis. Ik heb een WAO en samen hebben we een zoon van net 5 jaar. Ik wil scheiden want het gaat niet meer. Mijn man verdient genoeg voor alle vasten lasten, dus als ik weg zou gaan zou hij hier in het koophuis kunnen blijven wonen. Ik wil hem graag het huis schenken, hij werkte er tenslotte het meeste voor en wilde ook graag een koophuis ik niet. Ik weet ook totaal niet of hij wel hier wilt blijven, maar ik zoek zoveel mogelijk info. Wat kan ik het beste doen zodat de scheiding financieel goed verloopt en ik geen schuld eraan overhoud? Dank u wel alvast. Reactie infoteur, 11-05-2012
Beste Bianca,
1. Als u het huis inclusief hypotheek wilt schenken, kunt u dat het beste doen zolang u nog getrouwd bent: het is dan geen schenking waarover belasting moet worden betaald. U naam moet dan uit de hypotheekakte worden geschrapt.
2. Tegelijkertijd wilt u waarschijnlijk een alimentatie krijgen. Daarom is het zaak om voordat de scheiding wordt uitgesproken te proberen zoveel mogelijk te regelen. Dan hoeft een rechter dat alleen nog maar te fiatteren:

http://www.financieel.infonu.nl/diversen/27014-echtscheiding-wat-valt-in-boedel-bij-een-scheiding.html

http://www.mens-en-samenleving.infonu.nl/man-en-vrouw/53587-echtscheiding-online-voor-een-snelle-scheiding.html

http://www.financieel.infonu.nl/geld/82218-echtscheiding-2012-nieuwe-regels.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick, 06-05-2012 17:52 #12
Een kennis van mij ligt in scheding. Het huis staat op de man zijn naam, echter de hypotheek staat op hun beider naam. De man betaald de hypotheek en woont in het huis en werkt niet mee aan t overnemen van de gehele hypotheek. Kort gezegt verwacht hij dat mevrouw de helft van de hypotheekschuld overneemt. Wat zijn de mogelijkheden in deze zaak, zij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd en het huis staat alleen op de man zijn naam. Mevrouw wil simpelweg dat de man de hypotheek overneemt, de scheiding is reeds uitgesproken. Op welke manier valt dit af te dwingen of wat zeggen de regels in zo'n geval. Bij voorbaad dank voor u reactie Patrick Reactie infoteur, 06-05-2012
Beste Patrick,
1. Huwelijkse voorwaarden kunnen op maat worden opgesteld. Van zeer stringent (alles altijd gescheiden) tot alleen gescheiden voor wat voorafgaand aan het huwelijk al iemands bezit was. De precieze formuleringen luisteren dus nauw.
2. De hypotheek is kennelijk niet bij de scheiding geregeld en de vraag is waarom niet. Is daar echt niets over gezegd?
3. Afhankelijk van de huwelijkse voorwaarden en de hypotheekakte is het zeer waarschijnlijk dat beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de totale hypotheekschuld en dat kan alleen veranderen met toestemming van de bank:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 11-04-2012 19:34 #11
Bij de scheiding is afgesproken dat ik 2 jaar in de gezamelijke mocht blijven wonen en mijn ex de helft van de hypotheek moest betalen (ipv alimentatie). Er staat niks in de uitspraak over het vervolg, anders dan dat het huis na 2 jaar in de verkoop moet. De 2 jaar zijn over een paar maanden voorbij. Nu verwachten we niet dat het huis, gezien de huidige markt, snel verkocht gaat worden. Wat zijn mijn rechten/plichten in de periode dat het huis te koop staat? Los van dat ik natuurlijk mijn helft van de hypotheek moet blijven betalen, mag mijn ex zomaar weer het huis in? Moet ik straks het huis waar ik met de kinderen al 2 jaar in woon weer met hem delen tot het verkocht is? Ik kan me niet veroorloven om een ander huis te huren zolang deze woning niet verkocht is namelijk. Kan hij, hoewel hij al 2 jaar weg is zijn helft zomaar "opeisen" of zijn deel verhuren? In de beschikking staat hier niks over. Reactie infoteur, 12-04-2012
Beste Kim,
Als er nog geen verdere afspraken zijn gemaakt, wordt het tijd om dat alsnog te doen. Het ligt wel voor de hand dat de eerdere afspraken worden gecontinueerd, maar dat dat is kennelijk nog niet vastgelegd. Als er staat dat het huis na twee jaar moet worden verkocht, ligt het niet voor de hand dat uw ex er gaat wonen of dat het huis wordt verhuurd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maartje, 20-02-2012 20:18 #10
Dank voor uw reactie. het huis staat op beider naam, dus de hypotheekschuld is ook 50/50 verdeeld. Behalve de hypotheekakte staat er NIETS op papier wie / wat heeft ingebracht. Hij heeft echter wel gebruik van de hele woning terwijl ik elders woon… Reactie infoteur, 21-02-2012
Beste Maartje,
1. Als er niets op papier staat, geldt de wet. Die houdt in uw geval kortweg in dat elk vertrekt met zijn inboedel en schulden, zonder onderhoudsverplichting aan de ander.
2. Uitzondering hierop is het huis dat gezamenlijk is, want daarvan is er een eigendomsakte en een hypotheekakte aanwezig. Dat betekent dat gebruik door hem alleen uw toestemming vereist. Wilt u verkopen, dan moet hij meewerken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anton, 18-02-2012 13:45 #9
Na de scheiding ben ik in ons huis blijven wonen De hypotheek staat nu nog op beide namen. Inmiddels hebben we de overwaardeten tijde van de echtscheiding verrekend.
Kan mijn ex partner een huurbedrag van mij verlangen? Reactie infoteur, 18-02-2012
Beste Anton,
Als het verrekenen van de overwaarde betekent dat uit eigenaar of hoofdeigenaar van het huis bent, zie ik niet in waarom u huur moet betalen. De hypotheekrente is bovendien ook voor uw ex gedurende twee jaar fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maartje, 17-02-2012 21:03 #8
Mijn partner en ik (niet getrouwd, geen samenlevingscontract) hebben sinds eind 2009 een koophuis. Zij heeft een deel van de aankoop (ca. 100.000) contant gefinancierd, ik de overwaarde van mijn (uiteindelijk niet verkochte) eigen huis ingebracht. De gezamenlijke hypotheekschuld is 200.000.We zijn uit elkaaar sinds mei 2011 ik heb de woning toen verlaten en woon weer in mijn eerste huis, waarvan ik alleen de hypotheek betaal. Omdat de belastingaftrek op mijn rek. kwam betaal ik ca. 2/3 van de hypotheek. De afspraak was dat het (nog niet klaar verbouwde) huis zo snel mogelijk verkocht zou worden. Mijn partner beweegt echter niet, wil het niet te koop zetten voor ik bij een jurist of notaris een verklaring onderteken dat ik na verkoop een schuld aan hem overhou ter grootte van het door hem ingebrachte contante bedrag. Het huis wordt echter steeds minder waard in de huidige markt, dus de schuld loopt op. En ik verdien het meest, dus heb in de samenwoon-periode ook het grootste deel van de gezamenlijke kosten betaalt. Hoe kan ik het huis toch te koop zetten als hij niet meewerkt? Alleen betalen kan niet, want hij leeft van een uitkering. Dank voor uw advies wat hierin mijn rechten en mogelijkheden zijn - ik kan 2 hypotheken echt niet langer opbrengen maar kan ook niet stoppen met betalen zonder dat het als mijn "schuld" aangerekend gaat worden is mij verteld. Dank voor uw advies. Reactie infoteur, 18-02-2012
Beste Maartje,
1. U hebt geen verplichting om te tekenen, sterker nog door de waardedaling is ook de 100.000 euro zeer waarschijnlijk minder waard geworden (geldt voor een echtscheiding):

2. Niet geheel duidelijk uit uw vraag is op wiens naam het huis staat en wat er op papier staat over wat er is afgesproken. Dit bepaalt hoe sterk u staat en of u kunt sommeren om mee te werken aan de verkoop en bezichtiging van het huis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ikke, 09-01-2012 15:36 #7
Mijn man en ik gaan scheiden. Wij hebben een koophuis en mijn ex-man wil er graag blijven wonen. Ik lees van alles over verkopen uitkopen en weet ik veel wat allemaal. Mijn ex-man en ik willen het elkaar niet financieel moeilijk maken, is er een mogelijkheid dat hij in het huis blijft wonen en dat ik afstand doe van het huis. Zonder dat ik of hij daar voor moeten betalen. Ik hoop dat u mij iets meer informatie kan geven. Reactie infoteur, 09-01-2012
Beste Ikke,
U kunt uw deel van het huis aan uw man overdoen. U moet daarvoor wel naar de notaris. Dit soort zaken handelt u het voordeligst af zolang u nog gehuwd bent. Zie ook het artikel:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lena, 17-11-2011 19:01 #6
In mei 2010 heeft mijn ex-man ons huis verlaten. Het huis staat op mijn naam, maar de (spaar)hypotheek met NHG op beider naam. Als ik de hypotheek betaal en de rente aftrek, kan ik dit dan langer dan twee jaar doen? Ik kan de hypotheek niet overnemen met mijn salaris. Verkoop van het huis lukt momenteel niet (geen belangstelling, wel te koop bij makelaar), dus willen we dit nog enkele jaren zo volhouden voor de kinderen en dan verkopen. Vanaf januari 2010 zijn wij geen fiscaal partner meer. Reactie infoteur, 17-11-2011
Beste Lena,
Voor uw ex houdt de aftrek op na twee jaar, omdat hij de woning heeft verlaten. Daarmee verhuist bij hem na twee jaar zijn aandeel (50%) naar box 3 in de inkomstenbelasting. Dat betekent dat voor u na twee jaar maar 50% aftrekbaar is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Noor, 21-09-2011 23:15 #5
Mijn vriend heeft onze relatie verbroken en heeft ons koophuis verlaten. Ik ben er blijven wonen. We hebben het huis gekocht op beide salarissen en werken allebei fulltime. We betalen allebei de helft van de hypotheek, maar mijn vriend wil nu minder betalen omdat hij ook huur moet betalen van zijn nieuwe woning. Heeft hij rechten om zijn huur te verrekenen? Reactie infoteur, 22-09-2011
Beste Noor,
1. Zolang de hypotheek op beide namen staat, is uw ex evenzeer als u aansprakelijk voor de betaling van de hypotheek. Als hij niet betaalt, bouwt hij bij u een schuld op. U kunt daarom ook vorderen dat hij zijn schuld betaalt.
2. Uw vriend mag gedurende twee jaar de door hem betaalde hypotheekrente aftrekken, zodat de netto kosten voor hem al lager zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronald, 19-08-2011 22:15 #4
Mijn partner heeft mij eind mei vorig jaar verlaten 2010. In april 2011 ben ik officieel gescheiden. Ik was getrouwd in gemeenschap van goederen. Door het compleet alles frustreren van veel zaken, door mijn ex partner heb ik heel veel kosten moeten maken en hiervoor een lening moeten afsluiten. Deze lening heb ik 8 maanden voor de officiele scheiding moeten afsluiten. Kan ik haar aansprakelijk stellen voor de helft van de lening? Reactie infoteur, 20-08-2011
Beste Ronald,
U was ten tijde van het afsluiten van het aangaan van de lening nog in gemeenschap van goederen getrouwd. Bovendien bent u van mening dat het haar schuld is. Dat betekent dat u het bedrag in mindering kunt brengen in de verdeling. Zij kan wel bezwaar maken als niet ook haar handtekening eronder staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 04-04-2011 17:06 #3
Ik, ondernemer 36 jaar lig in scheiding.

Heb vermogen opgebouwd dmv een erfenis te beleggen in vastgoed jaren geleden.Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, alleen is er nooit wat mee gedaan.

Het vermogen (vastgoed) staat op beider namen, alleen ik heb dit vermogen opgebouwd dmv een erfenis.

Neem aan dat de volledige erfenis door de rechter mij toebedeeld wordt indien een rechtelijke procedure volgt.

Is dit ook enigzins mogelijk voor de panden na aftrek van de erfenis en verdeling van de overwaarde bij rechtelijke uitspraak, gelet op investering dmv erfenis.

Of is dit een gelopen zaak gelet op extra afkoop bij overname panden wat door mij niet te financieren valt. Het onderling overleg is zeer moeizaam.

Bvd voor een reactie. Reactie infoteur, 05-04-2011
Beste Jan,
1. Wellicht is uw erfenis gebaseerd op een testament met een uitsluitingsclausule waarin staat dat de erfenis niet in de gemeenschap van goederen mag vallen.
2. In de huwelijkse voorwaarden zal toch wel staan wat gemeenschappelijk is en wat niet.
3. Lastiger wordt het wanneer de huwelijkse voorwaarden een verrekeningsbeding hebben waarbij u jaarlijks uitgaven en inkomsten onderling moet verrekenen en inzichtelijk maken.
4. U spreekt over vastgoed op beider namen. Als dat bij het Kadaster is, wordt het moeilijk. Als het alleen om een hypotheek te krijgen is, is er waarschijnlijk nog wel een mouw aan te passen.
5. Belangrijk is ook wat voor onderneming het is en wat de statuten van de onderneming zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rifka, 10-03-2011 04:31 #2
Ik wil scheiden. A.s. ex-partner is labiel en wijzigt steeds in wat hij wil.
Wilde eerst één advocaat - nu weer 2 advocaten.
Hoe pak ik dit het beste aan zonder dat dit een slepende, dure kwestie wordt?
Er is verhuurd onroerend goed bij betrokken. Heeft u advies t.a.v. een goede constructie om de huuropbrengsten/kosten/beheer in een convenant op te nemen, zonder dat hiervoor (veelvuldig) contact met de ex-partner moet blijven bestaan? Reactie infoteur, 10-03-2011
Beste Rifka,
1. Probeer nog te regelen wat je regelen kunt in de periode dat je nog niet gescheiden bent.
2. Twee advocaten betekent veelal dat het lang gaat duren en geld gaat kosten.
3. Vraag jouw advocaat wat je nu nog kunt regelen en hoe je het beste kunt handelen.
4. Als hij ook eigenaar is van het pand blijft hij meepraten.
5. Je kunt het beheer en de verhuur van een pand in handen geven van een makelaar of een daarin gespecialiseerd bedrijf.
6. Bij de echtscheidingspapieren kan ook een convenant worden opgesteld hoe met het pand om te gaan.
7. Bij een echtscheiding kunnen ook allerlei belangen worden uitgewisseld waardoor het sneller verloopt. Hoe hangt van de individuele situatie af.
8. Snelheid kost geld als de ander niet wil of belang heeft bij vertraging.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Koen, 13-12-2010 21:13 #1
Ik ga scheiden, maar ik heb het huis van mijn ex, 10 jaar lang van onze gezamelijke aangifte als aftrekpost gehad. Heb ik hierdoor in de toekomst nog maar 20 jaar recht op hypotheekrente aftrek? Reactie infoteur, 14-12-2010
Beste Koen,
1. Voor de oude hypotheek hebt u nog 20 jaar aftrek, voor nieuwe hypotheken 30 jaar.
2. Zie ook het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/8106-aftrek-hypotheekrente-is-veel-beperkter-dan-u-denkt.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Echtscheiding regelen
Reacties: 56
Schrijf mee!