InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Beste hypotheekvoorwaarden 2017

Beste hypotheekvoorwaarden 2017

Beste hypotheekvoorwaarden 2017 In 2015 won Regiobank de hypotheek award 2015 voor het beste beheer, maar op welke hypotheekvoorwaarden moet u vooral letten in 2016 en 2017. Het maakt nogal wat uit wie uw bank of geldverstrekker is. De hypotheekvoorwaarden kunnen behoorlijk verschillen. Kortom, waar moet u in 2016 op letten? Een hypotheek sluit u voor vele jaren af en u kunt dan ook vele jaren aan dezelfde voorwaarden vastzitten. Bepaal uw keuze dus niet alleen op basis van een lage hypotheekrente, maar kijk ook goed naar de voorwaarden.

Hypotheekvoorwaarden zijn belangrijk, ook in 2016 en 2017 verandert er van alles

Veel mensen die een hypotheek willen afsluiten kijken vooral naar een geldverstrekker of bank die de laagste hypotheekrente aanbiedt. Begrijpelijk, want een lagere hypotheekrente betekent ook lagere maandlasten. Maar net zoals in de winkel de goedkoopste vis niet altijd de beste vis is, is de goedkoopste hypotheek dat ook niet altijd. Een hypotheek heeft hypotheekvoorwaarden en die kunnen per bank of aanbieder van hypotheken behoorlijk verschillen. De combinatie van een lage hypotheekrente en de beste hypotheekvoorwaarden in uw situatie zorgen ervoor dat u ook de beste hypotheek afsluit.

Hypotheekadvies of niet?

Het begint eigenlijk al bij het hypotheekadvies. U bent niet verplicht om hypotheekadvies in te winnen en een hypotheekadvies kost ook geld, maar de ene persoon weet al precies wat hij hebben wil en kent het klappen van de zweep, de ander wil toch graag begeleiding en is bereid daarvoor te betalen. Bepaal dus wat bij u past in 2016: een hypotheekadvies of zelf een hypotheek afsluiten via een hypotheek online.

Hypotheek meenemen naar andere woning

Een huis koopt u waarschijnlijk voor vele jaren en de hypotheek zit daar aan vast. Toch kan het zijn dat u straks wilt verhuizen, u wilt iets groter gaan wonen omdat er gezinsuitbreiding is of juist iets kleiner omdat de kinderen het huis uitgaan. De vraag is dan wel of u uw hypotheek dan naar de andere woning mag meenemen of niet. En als dat al mag of u de bank een boete moet betalen omdat u verhuist. Sommige banken en geldverstrekkers doen hier niet moeilijk over, andere kunnen een verhuizing een dure zaak maken. In 2016 kunt u een budgethypotheek afsluiten, maar kost verhuizing van de hypotheek extra geld.

Extra aflossen op de hypotheek, maar wel zonder boete

De aflossing van uw hypotheek is ook een aandachtspunt. Om in 2016 hypotheekrenteaftrek te krijgen moet u maandelijks aflossen, maar er kunnen jaren en omstandigheden zijn dat u meer wilt aflossen op de uitstaande hypotheek. Hoeveel mag u dan boetevrij aflossen? Sommige banken staan 10% toe, andere 20% en weer andere zien u liever helemaal niet vervroegd aflossen en zeker niet zonder dat u daarvoor een vergoeding en boete moet betalen.

Ik heb snel een hypotheek nodig in 2016 of 2017

U hebt al een huis gekocht, alleen moet de hypotheek nog even snel worden geregeld. Bedenk dan dat sommige banken u snel kunnen helpen maar andere geldverstrekkers daarvoor zeker een maand of meer de tijd nodig hebben. Bovendien zijn er van die deadlines die ervoor kunnen zorgen dat u niet al te lang kunt wachten. Bijvoorbeeld als u de hypotheek met NHG garantie rond wilt hebben voor 1 juli 2016 of als u de transactie nog voor het einde van het jaar wilt laten plaats vinden. Welke bank is bereid u snel te helpen en welke geldverstrekker valt er dan af?

Korting op de hypotheek krijgen

Het is een goed gebruik dat als de hypotheek in verhouding tot de waarde van de woning lager is, de bank een korting op de rente geeft, maar niet elke bank geeft evenveel korting en ze gebruiken ook niet allee,maal dezelfde hypotheekklassen. Dat betekent dat een extra aflossing op de hypotheek bij de ene bank direct geld zal opleveren, maar bij de andere niet. Hoe groter de hypotheekklassen zijn, hoe kleiner de kans is dat u bij elke extra aflossing ook een korting krijgt.

Overstappen naar een andere bank

Wat gebeurt er als u straks wilt overstappen naar een andere bank? Hoeveel moet u dan als boete betalen, hoe wordt die boete berekend? Na hoeveel jaar kunt u probleemloos overstappen of is bij de betreffende bank overstappen naar een andere hypotheek bij een andere aanbieder eigenlijk altijd een probleem? Bekijk de hypotheekvoorwaarden hierop.

Conclusie de beste hypotheekvoorwaarden 2016 en 2017

Een bank kan een award krijgen als beste hypotheekbank, maar dat wil niet altijd zeggen dat dat ook in uw geval de beste bank is. Bekijk de voorwaarden van de hypotheek die voor u van belang zijn. Als u dit vooraf goed doet, kunt u zich veel geld besparen. Een lage hypotheekrente is mooi meegenomen, maar niet alles bepalend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is variabele hypotheekrente goedkoper of niet?Is variabele hypotheekrente goedkoper of niet?Een variabele hypotheekrente is meestal goedkoper dan een langdurige vaste hypotheekrente, ook in 2017. U neemt met een…
Minder hypotheekrente betalen in 2017Minder hypotheekrente betalen in 2017U wilt in 2017 minder hypotheekrente betalen en de woonlasten verlagen. Hoe bereikt u dit rentevoordeel en is een lagere…
SNS plafondrente hypotheekSNS plafondrente hypotheekProfiteer van de plafondrente hypotheek in 2017. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt niet verr…
Besparen op kosten hypotheekBesparen op kosten hypotheekHoe kunt u in 2017 en 2018 besparen op de hypotheek, wat zijn hiervoor de tips? Minder kosten voor de woning en dus mind…
ING bank: hypotheekrente en hypotheekING bank: hypotheekrente en hypotheekDe ING bank presenteert zich in 2017 als de bank van iedereen: u kunt er terecht voor lenen, sparen en natuurlijk een hy…

Reageer op het artikel "Beste hypotheekvoorwaarden 2017"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Annuïteitenhypotheek
Schrijf mee!