InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Je kind helpen met een huis kopen; de familiebank

Je kind helpen met een huis kopen; de familiebank

De woningmarkt begint langzaam aan weer aan te trekken. Starters en doorstromers willen weer een huis kopen en daarvoor een hypotheek afsluiten. Met de huidige hypotheekregels is het echter lastig voor eenverdieners en starters om een hypotheek af te sluiten waarmee de gewenste woning gekocht kan worden. Ouders kunnen hun kinderen helpen met het kopen van een huis en er zelf nog geld aan verdienen. Het rendement op een spaarrekening is zo laag, dat door de inflatie en de vermogensrendementsheffing het spaargeld relatief steeds minder waard wordt. Geld lenen aan je kinderen voor de aankoop van een huis kan een aardig rendement opleveren. Daarnaast zorg je ervoor dat je kind een eigen huis kan kopen.

De familiebank, geld uitlenen binnen de familie

Het uitlenen van geld binnen de familie wordt de familiebank genoemd. Het principe van de familiebank is simpel: je leent geld uit aan je kind en vraagt daarvoor een rentevergoeding. Wanneer de lening wordt gebruikt voor de aankoop van een woning, dan gelden dezelfde fiscale regels als bij een hypotheek. De rente die kinderen betalen over de lening bij hun ouders is net als bij een hypotheek fiscaal aftrekbaar. De rente die je vaststelt als ouder mag 25% hoger, of lager zijn dan de 10-jaars rente van een hypothecaire lening.
Over de lening aan je kinderen betaal je wel vermogensrendementsheffing. In 2016 is deze vermogensrendementsheffing boven de belastingvrije voet (vrijstelling) nog 1,2%. Vanaf 2017 is de vermogensrendementsheffing variabel en afhankelijk van het totale vermogen.

Een rekenvoorbeeld van de familiebank

Stel uw kind heeft 100.000 euro nodig voor de financiering van een huis. Je leent je kind 100.000 euro. Als je kind bij de bank een 10-jaars rente zou krijgen van 3,0% op deze hypotheek, dan mag je als ouder een rente rekenen tussen de 2,25% en 3,75%. Stel je rekent 2,25% rente, zodat je kind een lage rente betaalt. Je ontvangt dan als ouder het eerste jaar 2250 euro rente op de lening.
Als je 3,75% rente zou rekenen, dan betaalt je kind 3750 euro rente op de lening. De betaalde rente is voor je kind gewoon aftrekbaar van de belasting en het wordt nog mooier.

Belastingvrij schenken aan je kinderen

Je kind kunt je kind nog meer helpen met het financieren van het huis. De betaalde rente is voor je kind aftrekbaar van de belasting. Je kunt als ouder jaarlijks een deel belastingvrij schenken. De betaalde rente zou je dus terug kunnen schenken in de vorm van een belastingvrije schenking. Het is wel raadzaam om jaarlijks te bekijken hoeveel geld je belastingvrij aan je kind mag schenken.

Familiebank opzetten is eenvoudig

Het opzetten van een familiebank is simpel, maar je moet wel duidelijke en heldere afspraken maken en deze op papier zetten. Maak duidelijke afspraken over de looptijd, aflossingsverplichtingen en rentevergoeding. Deze afspraken leg je vast in een leningovereenkomst. Vervolgens moet je deze leningovereenkomst aangeven bij de belastingdienst, zodat voor de belastingdienst duidelijk is dat je geld uitleent aan je kinderen voor de financiering van een huis. Het opmaken en registreren van een leningovereenkomst kan bij een accountantskantoor.
Vervolgens moet je bij het overmaken van het leningbedrag de omschrijving ‘lening voor woning’ vermelden en het bankafschrift goed bewaren.

Ga naar de notaris bij het opzetten van een familiebank

Omdat je zaken doet met je kinderen wil je duidelijke afspraken bindend maken. Bij de notaris kun je afspraken bindend maken. Je hebt dan als ouder de zekerheid dat de lening wordt terugbetaald.

Tot slot

Je kind helpen met het financieren van een huis kan gunstig zijn voor jezelf en je kind. Het is echter belangrijk om afspraken over looptijd, aflossingsverplichtingen en rentevergoeding vast te leggen en aan te geven bij de belastingdienst. Bij de notaris kan de familiebanklening bindend worden gemaakt. Leen verder geld uit dat je zeer lange tijd kunt missen en hou er rekening mee dat bij een gedwongen verkoop van de woning van uw kind de bank voorrang heeft op het krijgen van het verschuldigde geld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fiscaal voordelig geld lenen aan uw kinderen: de familiebankFiscaal voordelig geld lenen aan uw kinderen: de familiebankIs uw kind binnenkort van plan om een hypotheek af te sluiten voor een koopwoning of een verbouwing? En heeft u wat geld…
Huis kopen met hulp oudersHuis kopen met hulp oudersEr zijn een aantal mogelijkheden om een huis te kopen met hulp van de ouders. Zo kunnen ouders geld lenen aan hun kind,…
Geld lenen van ouders en familieGeld lenen van ouders en familieKinderen lenen regelmatig geld bij hun ouders of andere familieleden. Zij kiezen voor deze familiebank en familielening,…
Wat is een familiebank hypotheek?Banken gaan steeds meer eisen stellen bij het verstrekken van een hypotheek. De spaarrente is op dit moment dermate laag…
Woning kopen voor kindAls ouder kunt u uw kind financieel ondersteunen bij het kopen van een woning, bijvoorbeeld door te schenken, borg te st…
Bronnen en referenties
  • www.geld.nl http://www.geld.nl/lenen/service/geld-lenen-van-ouders opgevraagd op 31-12-2015
  • www.berekenhet.nl http://www.berekenhet.nl/hypotheek-en-wonen/familiebank-hypotheek-berekenen.html opgevraagd op 31-12-2015

Reageer op het artikel "Je kind helpen met een huis kopen; de familiebank"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 02-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!