InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis en hypotheek in 2016

Huis en hypotheek in 2016

In 2016 zijn er kleine en grote veranderingen ten aanzien van huis en hypotheek. Een grote verandering is dat de WOZ-waarde van woningen in Nederland per 1-10-2016 openbaar wordt gemaakt. Ook nemen de leenmogelijkheden voor Verenigingen van Eigenaren toe (VvE’s). De wettelijke kaders van VvE’s worden verbeterd om eigenaren die onwillig zijn om te betalen aan onderhoud hiertoe te verplichten. Verder zal de gemiddelde energiebelasting met 50 euro per jaar toenemen. Om te voorkomen dat de hypotheekschuld groter is, dan de waarde van het huis wordt de maximale hypotheek verlaagd naar 102% van de waarde van het huis. Echter wanneer energiebesparende maatregelen worden getroffen, kan een hypotheek worden afgesloten van 106% van de waarde van het huis. Ook voor energieneutrale woningen kan een hogere hypotheek worden afgesloten. Verder kunnen tweeverdieners een hogere hypotheek krijgen. De maximale hypotheek voor eenverdieners wordt verlaagd. Ook de NHG wordt verlaagd.

Maximale hypotheekbedrag wordt verder verlaagd

Voor de kredietcrisis, bankencrisis en eurocrisis was het mogelijk tot wel 130% van de woningwaarde van een huis te lenen. Men ging er namelijk van uit dat de waarde van een huis altijd toenam. In 2008 klapte echter de huizenmarkt uit elkaar en van sommige huizen halveerde de woningwaarde.
Sinds 2008 is het maximaal te lenen hypotheekbedrag langzaam afgenomen. In 2015 was het maximaal te lenen hypotheekbedrag 103% van de waarde van de woning. In 2016 is het maximaal te lenen hypotheekbedrag 102% van de waarde van de woning. Dit betekent vaak dat de koper eigen geld moet inbrengen om bijkomende kosten, zoals notariskosten, verbouwingskosten en overdrachtsbelasting te kunnen financieren.

Maximale hypotheekbedrag 106% van de woningwaarde bij energiebesparende maatregelen

Voor mensen die energiebesparende klussen willen financieren vanuit de hypotheek mogen tot 106% van de woningwaarde lenen. De volgende energiebesparende interventies mogen worden gefinancieerd vanuit de hypotheek:
  • Warmtepomp
  • Zonneboiler en zonnecellen
  • Spouwmuurisolatie
  • Vloerisolatie
  • Dakisolatie
  • HR-ketel
  • HR++beglazing

Meer hypotheek voor energieneutrale woningen

Voor huizen die evenveel energie opwekken als gebruiken (energieneutrale woningen; nul-op-de-meter woningen), of huizen die meer energie opwekken dan gebruiken, mag een bedrag van 27.000 euro bij de maximale hypotheek worden opgeteld die iemand op basis van zijn inkomen kan krijgen. Het minimale bruto-inkomen moet dan wel 33.000 euro zijn.

Meer hypotheek voor tweeverdieners in 2016

In 2015 telde het laagste inkomen voor eenderde mee in het toekennen van een hypotheek aan gezinnen waarin beide partners een inkomen hebben. In 2016 telt het inkomen van de minst verdienende partner voor de helft mee. Het nationaal instituut budgetvoorlichting (NIBUD) gaat er vanuit dat tweeverdieners netto meer geld te besteden hebben dan eenverdieners. Hierdoor mogen tweeverdieners in 2016 een grotere hypotheek afsluiten.

Minder hypotheek voor eenverdieners in 2016

Waar de maximale hypotheek voor tweeverdieners zal stijgen in 2016, daalt de maximale hypotheek voor eenverdieners met een inkomen onder de 60.000 euro bruto per jaar. Dit komt omdat de toeslagen voor gezinnen met eenverdieners fors versoberd zijn in 2016. Met name eenverdieners met bruto-jaarinkomens tussen de 30.000 en 50.000 euro worden het zwaarst getroffen. De aanrechtsubsidie voor de niet-verdienende partner wordt namelijk versoberd. De aanrechtsubsidie is de algemene heffingskorting voor de partner die geen tot zeer weinig inkomen heeft. De algemene heffingskorting wordt van het belastbaar inkomen afgetrokken en heeft tot gevolg dat er minder belasting wordt betaald. Als de algemene heffingskorting afneemt, blijft er een groter belastbaar inkomen over en moet er meer belasting worden betaald. Er blijft dan minder netto-inkomen over voor het betalen van de hypotheek.
Eenverdieners met een bruto-inkomen boven de 60.000 euro mogen een groter maximaal hypotheekbedrag lenen.

Vrijstelling vermogensrendementsheffing in 2016 omhoog

Vermogensrendementsheffing is de belasting die moet worden betaald over spaargeld (en beleggingen). Er geldt hier echter wel een vrijstelling. Tot een spaarbedrag van 24.437 euro wordt het spaargeld vrijgesteld van belasting. Het spaarbedrag boven de 24.437 wordt met 1,2% belast. Voor mensen die dus op de peildatum 1 januari 2016 een spaarbedrag groter dan 24.437 euro hebben, is het gunstig om af te lossen op de hypotheek. Hiermee daalt namelijk het belastbare spaarbedrag. Ook dalen de netto-maandlasten, omdat men minder hypotheekrente hoeft te betalen.

Maximale hypotheekrenteaftrek (HRA) verder verlaagd

Het maximale hypotheekrenteaftrekpercentage daalt jaarlijks met 0,5%, tot 38% in 2041. Dit betekent dat in 2016 het maximale tarief waartegen de rente aftrekbaar is 50,5%.
Dit belastingtarief is echter alleen van toepassing op huiseigenaren die in de hoogste belastingschijf zitten. In 2016 zijn dat die huiseigenaren met een bruto-inkomen groter dan 66.421 euro per jaar. Zij betalen in vergelijking met 2015 echter minder belasting. In 2015 gold het belastingtarief van 52% al bij een bruto-inkomen van 57.586 euro.

NHG daalt naar 225.000 euro

De nationale hypotheek garantie (NHG) staat garant voor een restschuld die eventueel overblijft na verkoop van een woning. Door de NHG wil de hypotheekverstrekker het hypotheekrentepercentage verlagen (de zogenaamde rentekorting). Hierdoor dalen de hypotheekrentelasten voor huiseigenaren.
Per 1 juli 2016 daalt de NHG van hypotheken van 245.000 euro naar 225.000 euro. In verband met de 6% bijkomende kosten mag de maximale koopsom per 1 juli 2016 niet boven de 212.264 euro komen. Tot 1 juli 2016 is dat nog 231.132 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis kopen zonder hypotheekHuis kopen zonder hypotheekEen huis kopen zonder hypotheek in 2016 of 2017, hypotheekvrij met gebruik van uw spaargeld is niet voor iedereen weggel…
Hogere hypotheek 2016 met extra hypotheekrenteaftrek?Hogere hypotheek 2016 met extra hypotheekrenteaftrek?Hypotheek nieuws 2016. Wilt u uw hypotheek verhogen? Wie denkt dat hij in 2016 alle hypotheekrente fiscaal kan aftrekken…
Regels financiering eigen woning 2016 en 2017Regels financiering eigen woning 2016 en 2017Weer zijn er nieuwe regels voor de eigen woning in 2016 en 2017, regels die de financiering van de koop van een eigen wo…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekberekenen.nl https://www.hypotheekberekenen.nl/maximale/102-procent opgevraagd op 29-12-2015
  • www.eigenhuis.nl https://www.eigenhuis.nl/actueel/Dossiers/financiele-gevolgen-2016/ opgevraagd op 29-12-2015

Reageer op het artikel "Huis en hypotheek in 2016"

Infoteur: Wieschrijft
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!