InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekregels financiering eigen woning 2017

Hypotheekregels financiering eigen woning 2017

Hypotheekregels financiering eigen woning 2017 Weer is er hypotheeknieuws en zijn er nieuwe regels voor de eigen woning in 2016 en 2017, regels die de financiering van de koop van een eigen woning inclusief kosten koper moeilijker maken. De maximale hypotheek gaat in 2016 en 2017 omlaag, er is minder hypotheekrenteaftrek voor de hogere inkomens. Met welke regels krijgt u in 2016 en 2017 te maken en gelden die alleen voor nieuwe hypotheken, hoe veranderen de belastingen op een eigen huis?

Inhoud

Nieuwe hypotheekregels financiering eigen woning 2016 en 2017

Het hypotheeknieuws begint een gewoonte te worden: elk jaar zijn er weer nieuwe regels waarmee u te maken krijgt. Ook in 2016 en 2017 is dat het geval. Het meeste merkt hiervan degene die in de huidige woningmarkt een nieuwe woning koopt en de kosten van aankoop moet financieren, maar ook wie aan het begin van 2016 al een woning heeft, kan met nieuwe regels te maken krijgen. Alle beetjes bij elkaar kunnen u aardig wat geld kosten.

Maximale hypotheek in 2016 en 2017 omlaag

De maximale hypotheek gaat in 2016 omlaag naar 102% van de waarde van uw woning, in 2017 naar 101%. In 2015 was dit nog 103%. Dat betekent dat u meer eigen geld nodig hebt omdat er nog allerlei bijkomende kosten zijn die bij de aankoop van een woning worden gemaakt. Denk aan de aankoopkosten zoals de kosten van makelaar, notaris en hypotheekakte. Concreet betekent deze aanscherping bij de financiering dat u op een woning van 250.000 euro in 2016 2.500 euro extra geld moet meenemen. Dat lijkt mee te vallen maar in 2014 mocht u nog een hypotheek tot 104% van de waarde van uw woning afsluiten. Er is nog wel wat extra ruimte (maximaal 9.000 euro) mogelijk als u energiebesparende maatregelen wilt nemen en die wilt financieren met uw hypotheek.

Nationale hypotheekgarantie 2016 en 2017 omlaag, financiering wordt moeilijker

Ook bij de Nationale Hypotheekgarantie is er een dalende trend ingezet. In 2015 is de hoogte van de Nationale Hypotheekgarantie nog 245.000, vanaf 1 juli 2016 tot 1 juli 2017 is dit eveneens 245.000. Omdat dit inclusief 6% financieringskosten is, betekent dat dat u tot 1 juli 2016 een woning kunt kopen van maximaal 231.000 euro en dat dat vanaf 1 juli 2016 zakt naar 212.265. De voordelen van de Nationale Hypotheekgarantie zijn kleiner dan een paar jaar terug, zo wordt een restschuld veel moeilijker kwijtgescholden, maar deze garantie kan u wel nog flink schelen in de hoogte van de hypotheekrente. Dat kan betekenen dat velen nog voor 1 juli 2016 een eigen woning zullen willen kopen.

Hypotheekrenteaftrek hogere inkomens 2016 en 2017 daalt verder

Waar zowel de bestaande en nieuwe kopers van een woning in 2016 last van kunnen krijgen is de dalende hypotheekrenteaftrek in de hoogste belastingschijf. Hogere inkomens zullen merken dat de 52% hypotheekrenteaftrek uit 2013 in 2016 nog maar maximaal 50,5% bedraagt en in 2017 nog maximaal 50%. Daar komt nog bij dat ook het eigenwoningforfait 2016 verder omhoog gaat waardoor u meer belasting betaalt.

WOZ-waarde 2016 en 2017 omhoog

De huizenprijzen zijn in 2015 gestegen en dat betekent dat de WOZ-waarde van uw woning in de gemeentelijke beschikking 2016 omhoog gaat. Dat zal in de meeste gevallen maar één ding betekenen: u gaat meer onroerende zaakbelasting, waterschapsbelasting en andere lokale lasten betalen in 2016 en 2017. Hoeveel meer, is van gemeente tot gemeente verschillend.

Restschuld financieren met uw hypotheek

Banken zijn soepeler geworden met het meefinancieren van een restschuld bij de aankoop van een nieuwe woning. De rente op deze restschuld mag u gedurende vijftien jaar fiscaal aftrekken. Nieuw is ook dat u, als u jonger bent dan 40 jaar, een belastingvrije schenking mag ontvangen voor uw eigen woning.

Tweeverdieners en een hypotheek

Tweeverdieners hebben in 2017 een voordeel. Waar in 2016 het tweede inkomen nog maar voor 50% werd meegeteld, wordt dit in 2017 verhoogd naar een bijtelling van voor 60%.

Definitief energielabel 2016 en 2017

Wie in 2017 een huis verkoopt of verhuurt moet zorgen dat hij in het bezit is van een definitief energielabel 2017. Het voorlopig energielabel eigen woning werd u al in het voorjaar 2015 toegestuurd.

Financiering eigen woning weer moeilijker in 2016 en 2017

Terwijl enerzijds de huizenprijzen stijgen, worden de regels om een nieuwe financiering te regelen elk jaar moeilijker en gaat de belasting omhoog. Laat u dus altijd goed bij uw keuze adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwe hypotheekregels & verbouwingNieuwe hypotheekregels & verbouwingVolgens de nieuwe hypotheekregels 2011 verdwijnt de aflossingsvrije hypotheek. De hoogte van de tophypotheek wordt beper…
Verbouwingskosten en hypotheekVerbouwingskosten en hypotheekEen nieuwe woning kopen is vaak duurder dan kosten van de verbouwing van een bestaand huis. Ook als het gaat om renovati…
Hypotheek verlengen in 2017Hypotheek verlengen in 2017De hypotheekrente daalt. Wie in 2017 of 2018 zijn hypotheek moet verlengen door de renteherziening en doordat de renteva…
Kapitaalverzekering  kiezen voor box 1 of box 3?Kapitaalverzekering kiezen voor box 1 of box 3?Tot 2013 was het mogelijk om een hypotheek af te sluiten waarin de aflossing werd doorgeschoven naar de einddatum van de…
Nieuwe regels hypotheek 2012De aflossingsvrije hypotheek verdwijnt. Met ingang van 1 augustus vorig jaar mag maximaal de helft van de marktwaarde va…

Reageer op het artikel "Hypotheekregels financiering eigen woning 2017"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente 2017
Schrijf mee!