InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Geringe eigenwoningschuld hebben

Geringe eigenwoningschuld hebben

Geringe eigenwoningschuld hebben Geen of een geringe eigenwoningschuld hebben is wel prettig. U betaalt dan geen of weinig hypotheekrente voor de eigen woning en hebt per saldo geen bijtelling van het eigenwoningforfait. Dit komt door de fiscale aftrekpost geen of geringe eigenwoningschuld. Profiteer zo ook van de wet Hillen en betaal zo minder of geen eigenwoningforfait. Eigenwoningschuld is overigens niet hetzelfde als hypotheek.

Wet Hillen stamt uit 2005

Hans Hillen had al in 2005 als Kamerlid het briljante plan om het eigen woningbezit en vooral het aflossen van de schuld op de eigen woning te belonen. Dit lang voordat de kredietcrisis ons deel werd en in 2014, 2015 en 2016 meer op de eigen woning wordt afgelost dan ooit. Zijn plan werd in de belastingwet inkomstenbelasting opgenomen en gaat door het leven als de Wet Hillen 2005. Niet het hebben van een grote schuld en veel hypotheekrente moest worden beloond, maar het aflossen van deze schuld. Een compromis werd toen gevonden om de aftrek van de hypotheekrente in stand te houden en tegelijkertijd het aflossen van de eigenwoningschuld aantrekkelijker te maken. Sindsdien staat op de belastingaangifte ook de aftrekpost geen of geringe eigenwoningschuld vermeld die de bijtelling van het eigenwoningforfait (huurwaardeforfait) neutraliseert.

Wat is eigenwoningschuld?

De eigenwoningschuld is dat deel van de hypotheek op uw huis waarvan de hypotheekrente aftrekbaar is in box 1 van de inkomstenbelasting. De eigenwoningschuld is een optelsom van:
  • Het gefinancierde deel van de aankoopsom van de eigen woning inclusief meegefinancierde kosten voor de hypotheek- en transportakte en andere meegefinancierde financieringskosten (aanvraag van NHG en de makelaarskosten).
  • De gefinancierde kosten voor het onderhoud, renovatie, verbouwing of verbetering van de woning.
  • De kosten die zijn gemaakt voor de afkoop van erfpacht, opstal of beklemming.

Hier gaan nog af de aflossingen die worden gedaan (eigenwoningreserve). De hoogte van de eigen woningschuld kan jaarlijks wijzigen doordat u extra leent, aflost, uw huis verkoopt of bijvoorbeeld in een echtscheiding verzeild raakt. Omdat dit een lastige materie is, is de omschrijving dat de eigenwoningschuld de schuld op uw huis is waarvan de Belastingdienst de hypotheekrente accepteert als de fiscaal aftrekbare hypotheekrente nog de eenvoudigste.

Een kleine eigenwoningschuld hebben

Op uw belastingaangifte zijn er vier posten relevant voor de hypotheekrenteaftrek die u terugkrijgt van de Belastingdienst:
  1. Het eigenwoningforfait.
  2. De aftrekbare hypotheekrente op uw eigenwoningschuld.
  3. De rente op uw restschuld als de restschuld is ontstaan na 28 oktober 2012.
  4. De aftrekpost geen of geringe eigenwoningschuld.

Post 1 is een bijtelling bij uw inkomen. Posten 2 en 3 vormen de betaalde hypotheekrente. Als de bijtelling uit post 1 groter is dan de aftrek, compenseert post 4 de aftrekpost geen of geringe eigenwoningschuld dit verschil.

Rekenvoorbeelden aftrekpost geen of geringe eigenwoningschuld

Twee rekenvoorbeelden geef ik hierbij:

rekenvoorbeeld 1: stel het eigenwoningforfait bedraagt 2000 euro en de totale hypotheekrente 10.000 euro. Dat is per saldo 8000 euro als hypotheekrente aftrekbaar en is er geen aftrekpost geen of geringe eigen woningschuld.

rekenvoorbeeld 2: stel het eigenwoningforfait bedraagt 2000 euro en u betaalt 1200 euro aan hypotheekrente. Dan is er per saldo geen hypotheekrenteaftrek, sterker nog u zou over het verschil met het huurwaardeforfait (800 euro) nog inkomstenbelasting moeten betalen. Door de Wet Hillen mag u dan de extra aftrekpost geen of geringe eigenwoningschuld ter grootte van 800 euro opvoeren, waardoor de per saldo bijtelling bij uw inkomen nihil is.

Extra aflossen van de hypotheek loont

Dat betekent ook dat wie door extra aflossingen nog maar een kleine hypotheekschuld over heeft, hiervoor extra beloond wordt en dat was destijds ook de bedoeling van de Wet Hillen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Erfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldErfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldWie in 2015, 2016 of 2017 weinig hypotheek op zijn huis heeft, kan met de Wet Hillen zijn hypotheek voordelig aflossen e…
Huurwaardeforfait 2014 berekenenHuurwaardeforfait 2014 berekenenHet huurwaardeforfait 2014 is een bijtelling bij uw inkomen 2014 als u een eigen woning hebt. Alsof u niet al genoeg ink…
Hypotheekvrije woning en inkomstenbelasting box 1 of box 3Hypotheekvrije woning en inkomstenbelasting box 1 of box 3Uw woning is hypotheekvrij of bijna hypotheekvrij in 2015 of 2016, hoeveel inkomstenbelasting betaalt u dan over uw woni…

Reageer op het artikel "Geringe eigenwoningschuld hebben"

Reacties

T. Steef, 08-07-2016 10:36 #4
Mijn hypotheek op mijn woning is volledig afgelost. Ik betaal derhalve ook geen rente meer in 2015. Toch telt de belastingdienst het eigenwoningforfait bij mijn inkomen en wordt mij geen aftrekpost ingevolge de wet hillen toegekend. Is dit juist? Reactie infoteur, 08-07-2016
Beste T. Steef,
Neen, dat is niet juist.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. Hospes, 07-12-2015 17:49 #3
Ik heb een aflossingsvrije hypotheek van 120.252,00. Ik zou kunnen verhuizen naar een kleinere goedkopere woning wat mij een positief saldo oplevert van ca. 110.00,00. Ik ben min of meer verplicht dit bedrag in te brengen in de nieuwe hypotheek. Als ik dit positief verschil echter geheel of gedeeltelijk "in eigen zak' wil steken heb ik voor dat gedeelte geen recht meer op hypotheekrente aftrek heb ik begrepen. Mijn schuld blijft dus 120.252,00 maar de fiscale renteaftrek wordt praktisch nihil.
Vraag: volgt daar dan volgens de Wet Hillen uit voort dat ook de bijtelling inzake het eigenwoning forfait nihil is? Reactie infoteur, 08-12-2015
Beste W. Hospes,
Bij de wet Hillen geldt alleen het saldo van de aftrekbare hypotheekrente en het huurwaardeforfait. Wat niet aftrekbaar is, wordt niet als eigenwoninglening gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 01-09-2015 20:28 #2
Is het mogelijk om dit jaar nog een bouwkavel te kopen om zelf op te bouwen en voor de belasting aanslag van 2015 gebruik te maken van de wet Hillen voor het bezit van de bouwkavel? In 2016 ga ik dan bouwen. Ik ben thuiswonend kind en heb verder geen eigendommen in box 1. Die bouwkavel is dan mijn 1e woning zo gezegd. Kan ik ook mijn 1e woning (permanent verblijf) aanschaffen over de grens in Duitsland of Belgie en gebruik maken van deze Wet Hillen? Ik kan zonder externe financiering. Reactie infoteur, 02-09-2015
Beste M,
Meer informatie over een bouwkavel vind je in:

http://financieel.infonu.nl/belasting/162032-bouwkavel-kopen-wat-betekent-dat-fiscaal.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 29-03-2015 23:26 #1
Is het mogelijk om, wanneer de betaalde hypotheekrente iets hoger is dan het eigen woning forfait, de hypotheekschuld niet in box 1 maar in box 3 op te nemen. Wanneer het belaste box 3 vermogen hoger is dan de eigen woning schuld, kan dit een aardig voordeel opleveren. Alternatief kan natuurlijk zijn om de woningschuld af te lossen met het box 3 vermogen maar dat kan uit liquiditeitsoverwegingen of de vorm waarin het box 3 vermogen belegd is, niet wenselijk of mogelijk zijn. Reactie infoteur, 30-03-2015
Beste Rob,
Een hypotheek van de eigen woning is niet aftrekbaar in box 3. In box 3 kunnen leningen worden afgetrokken die niet in box 1 passen, maar een hypotheek voor de eigen woning past wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 4
Schrijf mee!