InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Benodigdheden voor het afsluiten van een hypotheek

Benodigdheden voor het afsluiten van een hypotheek

Benodigdheden voor het afsluiten van een hypotheek Bij het afsluiten van een hypotheek zijn altijd diverse zaken nodig. Hieronder valt oa een gezondheids-verklaring, legitimatiebewijs en een taxatie rapport. In dit artikel word weergegeven wat u beslist niet mag vergeten.

Benodigdheden:

Bouwtechnisch rapport

Meestal wordt er een koopcontract ondertekend onder voorbehoud van bouwtechnische keuring. Vaak is deze keuring zelfs verplicht. Dit is vooral als u een object van voor 1940 wilt gaan kopen en in aanmerking wilt komen voor De Nationale Hypotheek Garantie.

Gezondheidsverklaring

Een gezondheidsverklaring is nodig in het geval u een levensverzekering bij uw hypotheek afsluit. De verzekeraar zal dan vaak een recente gezondheidsverklaring willen zien. Voor sommige hypotheken moet u zelfs een overlijdensrisicoverzekering of een beleggingsverzekering afsluiten. In dat geval dient u voor de verzekeraar 9 van de 10 keer ook een gezondheidsverklaring te moeten kunnen overleggen.

Geldig legitimatiebewijs

Zorg altijd dat de notaris en de geldverstrekker een geldig legitimatiebewijs van u ontvangen of in bezit hebben. Een legitimatiebewijs kan zowel een kopie van uw rijbewijs of paspoort zijn. Een identiteitskaar voldoet niet.

De notaris

De daadwerkelijke overdracht van een huis vindt altijd plaats bij een notaris. Een notaris is gemachtigd de koopakte te laten passeren. Een notaris heeft hiervoor een eigen tarief welke is vastgesteld binnen de wettelijk marges.

Taxatierapport

De geldverstrekker eist altijd een recent taxatierapport. De geldverstrekker heeft een voorkeur als dit gedaan is door een erkend NVM-taxateur (Nederlandse vereneging van makelaars). Met dit rapport kan worden bepaald hoe hoog uw maximale hypotheek mag zijn.

Werkgeversverklaring of intentieverklaring

Een door uw werkgever ondertekende werkgeversverklaring is altijd verplicht. Heeft u geen vast contract voor onbepaalde tijd, dan kunt u volstaan met een intentieverklaring waarin uw werkgever aangeeft u een doorlopend contract aan te willen bieden.
© 2006 - 2017 Hypotheek, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Benodigdheden voor het afsluiten van een hypotheek"

Reactie

W. Boon, 21-04-2008 09:43 #1

Infoteur: Hypotheek
Laatste update: 07-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!