InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis kopen? Let op met: “onder voorbehoud van financiering”

Huis kopen? Let op met: “onder voorbehoud van financiering”

Huis kopen? Let op met: “onder voorbehoud van financiering” Een hypotheek kan pas worden aangevraagd op het moment dat de bank weet waar de financiering op gevestigd moet worden. Na het sluiten van de koopovereenkomst moet de hypotheek nog worden geregeld. Een huis wordt vaak gekocht onder voorbehoud van financiering, maar pas hiermee op.
In een verkoopcontract worden er vaak voorbehouden opgenomen. Dit zijn voorwaarden waar aan voldaan moet worden om de koop definitief door te laten gaan. Vaak opgenomen voorbehouden hebben betrekking op het laten opstellen van een bouwkundige keuring, of de verkoop van de woning van de koper. Ook als er door de verkoper nog verbeteringen doorgevoerd moeten worden, kan dit worden opgenomen als ontbindende voorwaarde. De meest opgenomen bepaling is de voorbehoud voor het verkrijgen van de hypothecaire lening.

Onder voorbehoud kopen

In de meeste koopovereenkomsten bij het kopen van een huis wordt minimaal één beding opgenomen. Het is belangrijk om de voorwaarden en de condities goed vast te leggen. Vooral moet er goed gelet worden op de in de overeenkomst genoemde data. Partijen kunnen namelijk aan de data gehouden worden. Lukt het niet om voor de afgesproken datum aan de voorwaarde te voldoen? Geeft dit dan tijdig en schriftelijk aan de contractpartij aan. Zodra de datum verlopen is zal de koop en verkoop definities zijn.

Lukt het om de financiering rond te krijgen binnen de gestelde termijn?

Tot 2011 was het gebruikelijk om bij de voorwaarde “onder voorbehoud van financiering” een termijn te stellen van vier weken. In 2011 zijn de acceptatienormen van de banken veel strenger geworden en hierdoor is de doorlooptijd per hypotheek ook langer geworden. Over het algemeen zal één maand niet voldoende zijn om een definitieve akkoord van de bank te krijgen. Het is verstandiger om het termijn minimaal twee weken langer te stellen.

Zodra blijkt dat de termijn niet gehaald gaat worden, moet er gelijk contact worden opgenomen met de verkopende makelaar. Partijen moeten een nieuwe datum afspreken en vastleggen in een nieuwe overeenkomst. Dit moet schriftelijk worden vastgelegd om verwarring over de datum te voorkomen.

De verkoper wil de datum niet opschuiven

De genoemde datum in de overeenkomst heeft de verkoper zich ook op gericht. Wat nu als de verkopende partij de datum niet wil opschuiven? Als koper doet u er verstandig aan om de bepaling over de financiering wel in stand te houden zolang de financiering niet volledig rond is. In het geval er geen overeenstemming kan worden bereikt, kan de koop worden ontbonden. Het kan nog niet hard worden gemaakt dat de financiering niet rond te krijgen is, maar de ontbinding kan wel plaatsvinden onder deze bepaling.

Een huis kopen met een toezegging al op zak

Eind 2013 is Nationale Nederlanden met de mogelijkheid gekomen om de hypotheektoezegging al af te geven voordat er een huis gekocht is. De bank heeft in dit geval al aangegeven bereid te zijn om een hypotheek te verstrekken. Vooraf zijn de toetsingen al verricht en de bank ziet geen bezwaren om een hypotheek tot een bepaald bedrag te verstrekken. Toch is het verstandig om bij het kopen van een huis de ontbindende voorwaarde “onder voorbehoud van financiering” in de koopovereenkomst op te nemen. De financiering kan bijvoorbeeld nog mislopen op basis van het onderpand. Dit zal door de bank namelijk nog getoetst worden voordat ze de hypotheek gaan verstrekken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis kopen? Let op met: “onder voorbehoud van financiering”"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!