InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrenteaftrek 2013 Moet ik aflossen?

Hypotheekrenteaftrek 2013 Moet ik aflossen?

Hypotheekrenteaftrek 2013  Moet ik aflossen? Sinds 1 januari 2013 gelden er nieuwe hypotheekregels. Onder de nieuwe regels is het verplicht om gedurende de looptijd van de hypotheek af te lossen. Wat houdt deze verplichting in? In het jaar 2012 zijn er voor het eerst sterke beperkingen doorgevoerd in de regeling van de hypotheekrenteaftrek. Er zijn eerder beperkingen doorgevoerd, maar niet met een grote impact op de regeling zelf. Nieuw is dat het voor nieuw gesloten hypotheken vanaf 1 januari 2013 het niet meer is toegestaan om de aflossing van de hypotheek door te schuiven naar de einddatum van de hypotheek. Hierdoor is het aantal hypotheekvormen geslonken naar twee, namelijk de lineaire hypotheek en de annuïteitenhypotheek.

De beperking van de hypotheekrenteaftrek vanaf 2013

Tot 2013 was het mogelijk om de aflossing van de hypotheek door te schuiven naar de einddatum. Hierdoor kon er gedurende de looptijd van de hypotheek optimaal geprofiteerd worden van de fiscale aftrek. De betaalde hypotheekrente bleef maximaal en in een kapitaalverzekering werd de aflossing bij elkaar gespaard. Om de lasten nog verder te drukken was de aflossingsvrije hypotheek een populaire hypotheekvorm.

Nieuwe hypotheekregels, hogere hypotheeklasten

Door de nieuwe hypotheekregels zijn de maandlasten voor nieuw gesloten hypotheken gestegen. Dit is ook logisch want de totale hypotheekschuld moet gedurende de looptijd van de hypotheek nu afbetaald worden. Er kan namelijk niet meer geprofiteerd worden van fiscaal voordelige constructies. Op lange termijn zijn de nieuwe hypotheekregels vooral in het voordeel van de huiseigenaar. Doordat de hypotheekschuld geleidelijk daalt, is de kans ook kleiner dat het huis onder water komt te staan. Een huis staat onder water als de hypotheekschuld hoger is dan de waarde van het huis.

Moet er op hypotheken van vóór 2013 afbetaald worden?

Nee, voor hypotheken die zijn afgesloten onder de oude hypotheekregels, blijven de oude regels gelden. Indien in de hypotheek gebruik is gemaakt van het uitstellen van het aflosmoment naar de einddatum, blijft dit gelden. Ook bij het verlengen van de rentevaste periode.

Is het verstandig om af te lossen op de hypotheek gesloten vóór 2013?

In 2012 en 2013 zijn huiseigenaren volgens de banken steeds meer tussentijds af gaan lossen. Dit wordt mede ingegeven doordat de huizenprijzen steeds verder wegzakken. Huizen waarvan de hypotheekschuld hoger is dan de verkoopwaarde zijn namelijk niet te verkopen. Door extra af te lossen op de hypotheekschuld kan het probleem verkleind worden.

In hoeverre het verstandig is om extra af te lossen, is afhankelijk van meerdere omstandigheden. Op een spaarhypotheek is het bijvoorbeeld niet verstandig om extra af te lossen. Op einddatum volgt er namelijk een uitkering uit de aan de hypotheek gekoppelde verzekering. Indien de uitkering hoger is dan de schuld, kan dit fiscale gevolgen hebben. Voordat u extra gaat aflossen doet u er verstandig aan om eerst advies in te winnen bij uw hypotheekadviseur.

Aflossen heeft nadelen

Door af te lossen verlaagt u de maandlasten, maar het aflossen heeft zeker ook nadelen. Spaargeld dat u gebruikt hebt om de hypotheek te verlagen, kunt u niet weer terughalen uit de woning. Een ander nadeel is dat bij het aflossen ook uw fiscaal voordeel zakt. U kunt in de toekomst minder betaalde hypotheekrente aftrekken van uw inkomen. Daarnaast is aflossen ook ondankbaar. Uitgaande van een hypotheekrente van 4,5% geeft het aflossen van 1.000 u een maandelijkse besparing van slechts 3,75 bruto.
Gerelateerde artikelen
Hypotheekrenteaftrek 2013Hypotheekrenteaftrek 2013Misschien staat u op het punt om een huis te kopen, maar twijfelt u nog. Of u heeft al een hypotheek afgesloten, maar vr…
Nieuwe regels hypotheekrenteaftrek 2013Nieuwe regels hypotheekrenteaftrek 2013De Kunduz-coalitie, bestaande uit ChristenUnie, D66 en GroenLinks (met steun van VVD en CDA), heeft een beperking van de…
Wijzigingen hypotheekrenteaftrek: wat zijn de gevolgen?Wijzigingen hypotheekrenteaftrek: wat zijn de gevolgen?Zoals iedereen wel heeft gehoord gaat het stelsel van de hypotheekrenteaftrek op de schop. De aftrekbaarheid wordt beper…
Beperking hypotheekrenteaftrek 2013In 2013 worden lang verwachte beperkingen doorgevoerd in de hypotheekrenteaftrek. De beperkingen zullen gaan gelden voor…
Afschaffen hypotheekrenteaftrekAls je een hypotheek hebt afgesloten (bijvoorbeeld bij de aankoop of het onderhoud van een woning), mag je de kosten en…

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek 2013 Moet ik aflossen?"

Reactie

Albert, 29-11-2013 13:46 #1
Beste infoteur,
Het verkoopcontract van mijn huis is in november 2012 getekend, de overdracht was op 1 feb 2013.
Ik had iets meer dan 50% van de hypotheek aflossingsvrij bij familie en de rest aflossingsvrij bij de bank.
Deze hypotheek is bij verkoop in feb 2013 bij beide afgelost.
Daarna heb ik een half jaar gehuurd en per okt 2013 een appartement gekocht.
Mag ik deze hypotheek weer bij familie onderbrengen, geheel aflossingsvrij en de rente aftrekken van belasting?
Dit vanwege de overgangsregeling.
Ik hoor heel graag van u!
Albert

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 19-04-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!