InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De starters renteregeling 2017 maakt woning kopen betaalbaar

De starters renteregeling 2017 maakt woning kopen betaalbaar

De starters renteregeling 2017 maakt woning kopen betaalbaar De starters renteregeling of startershypotheek als startersfinanciering afsluiten? Starten op de woningmarkt in 2017 is immers geen eenvoudige zaak. Daarom bieden corporaties u de mogelijkheid om bij hen een koopwoning te kopen met deze starterslening, de srr. Zo komt u ook als starter op de huizenmarkt relatief goedkoop aan een eigen woning. Het wordt allemaal beter betaalbaar. Voorwaarde is wel dat u uw hypotheek afsluit met de Nationale Hypotheek Garantie.

Starter zijn op de woningmarkt in 2017, maar die hypotheek dan?

Bent u een starter op de woningmarkt in 2017, dan zoekt u vast naar een manier om aan een betaalbare koopwoning te komen. Nu zijn de prijzen van koopwoningen de afgelopen tijd fors gedaald, maar door de strengere eisen omtrent hypotheekrenteaftrek en hypotheek is een eigen woning kopen voor een starter niet altijd weggelegd. Gelukkig is er wat steun. Als u een koopwoning koopt bij een woningbouwcorporatie kunt u gebruik maken van de starters renteregeling.

Wat is de starters renteregeling srr?

De starters renteregeling srr wordt door een aantal woningbouwcorporaties aangeboden als een koper een huis bij hen met Nationale Hypotheekgarantie wil kopen. Het is een aanvullende lening op uw hypotheek met de volgende kenmerken:
  • De corporatie schiet tien jaar lang twintig procent van de maandelijkse hypotheekrente voor en dit wordt bijgeschreven als lening;
  • Doordat de maandelijkse lasten lager zijn kunt u meer hypotheek krijgen;
  • De voorschotten mogen boetevrij worden afgelost;
  • De eerste tien jaar kunnen worden verlengd als uit de inkomenstoets blijkt dat er onvoldoende inkomen is;
  • Elke vijf jaar is er een inkomenstoets;
  • Uw hypotheek is afgesloten met de NHG;
  • Als er sprake is van een waardedaling van het huis bij verkoop of na dertig jaar, worden de voorschotten kwijtgescholden.

Wat is de startershypotheek?

De startershypotheek is er voor starters die:
  • Aan de Nationale Hypotheek Garantie voorwaarden voldoen.
  • Een HBO-opleiding of WO-opleiding hebben afgerond.
  • Niet ouder zijn dan 35 jaar.

Is de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar?

U sluit in 2017 een annuïteitenhypotheek af waarvan de door u betaalde hypotheekrente volledig aftrekbaar is. Voor het deel dat via de srr wordt voorgeschoten geldt dat ook deze minus 1,45% aftrekbaar blijft. Dat betekent dus dat van de totale rente 98,55 fiscaal aftrekbaar is. Omdat uw maandlasten lager zijn, kan ook de hypotheek hoger zijn. Social Finance bij wie u de lening afsluit, geeft hiervoor de volgende berekeningen bij een hypotheekrente van 5%:

Uw bruto jaarinkomen Hypotheek zonder srr alleenverdienerHypotheek met srr alleenverdienerHypotheek zonder srr
tweeverdieners
Hypotheek met srr tweeverdieners
€ 30.000 € 128.060 € 153.680€ 100.125 € 118.150
€ 35.000€ 149.410€ 179.290€ 141.265 € 166.690
€ 40.000 € 170.750 € 204.900 € 167.655€ 197.830
€ 45.000 € 195.590 € 234.710€ 192.100 € 226.680
€ 50.000 € 217.320 € 260.790 € 213.445 € 251.865
€ 55.000 € 243.330 € 291.990 € 234.790 € 277.055

De startersrenteregeling heeft veel weg van de bekende starterslening en is bedoeld om de starter op de woningmarkt een steuntje in de rug te geven.

Meer hypotheek krijgen als starter

Een alleenverdiener kan met een jaarinkomen van 30.000 euro door de renteregeling dus ruim 25.000 euro meer aan hypotheek krijgen, waarbij hij ook nog twee zekerheden heeft: de garantie van de Nationale Hypotheekgarantie en de garantie dat de rentelening vervalt als straks de woning minder waard is geworden. Bij een hoger inkomen kan deze extra hypotheek zelfs oplopen tot bijna 50.000 euro. Voor tweeverdieners is het verschil minder groot, maar nog steeds significant te noemen.

Slot starters renteregeling 2017 is een betaalbare manier om een eigen woning te kopen

Er zijn verscheidene initiatieven om ook voor wie start op de woningmarkt een betaalbaar huis te kunnen aanbieden. De starters renteregeling helpt de starter aanzienlijk bij zijn aankoop en neemt een aantal risico’s weg. Dat maakt deze lening zeker het overwegen waard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevolgen stijging hypotheekrenteGevolgen stijging hypotheekrenteDe hypotheekrente gaat in 2011 omhoog. De stijging van de hypotheekrente heeft gevolgen voor verschillende groepen mense…
De starterslening: lenen als een aanvulling op je hypotheekDe starterslening: lenen als een aanvulling op je hypotheekVoor starters die zich op de woningmarkt willen begeven, is het niet altijd eenvoudig om de zware financiële last van ee…
Starterslening 2016 en 2017: de combinatieleningStarterslening 2016 en 2017: de combinatieleningEen starterslening afsluiten met een combinatielening erbij? In 2017 kan in meerdere gemeenten een starterslening worden…
Een hypotheek voor starters en starten op de huizenmarktEen hypotheek voor starters en starten op de huizenmarktStarten op de woningmarkt in 2017 en een hypotheek aanvragen, de koper zijn van een eerste eigen huis. De bekendste hypo…
Geld lenen met een startersleningWie een eerste huis koopt, zal al snel schrikken van de vele hoge kosten. Je hebt niet alleen een hypotheek nodig, maar…
Bronnen en referenties
  • Social finance

Reageer op het artikel "De starters renteregeling 2017 maakt woning kopen betaalbaar"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lenen 2017
Schrijf mee!