InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > ING bank: hypotheekrente en hypotheek

ING bank: hypotheekrente en hypotheek

ING bank: hypotheekrente en hypotheek De ING bank presenteert zich in 2017 als de bank van iedereen: u kunt er terecht voor lenen, sparen en natuurlijk een hypotheek voor uw droomhuis. Daarbij is de aflossingsvrije hypotheek nog steeds mogelijk. In de soorten hypotheek en hypotheekvormen heeft de ING bank veel keuze: van de aflossingsvrije hypotheek tot de lineaire hypotheek en de annuïteiten hypotheek, waarbij de fiscale renteaftrek het hoogste is in het begin van de looptijd. De beleggingshypotheek en een bankspaarhypotheek zijn bij deze bank onder voorwaarden ook mogelijk.

Hypotheekrente bij de ING bank

Zoals bij elke bank, hangt de hoogte van de hypotheekrente sterk af van de looptijd die u kiest. U vraagt eenvoudig en snel online offerte aan. Maar dat niet alleen, de hypotheekrente kan anders zijn als u een andere soort hypotheek neemt. De hypotheken bij de ING bank op een rij:
  • Aflossingsvrije hypotheek;
  • Een annuïteiten hypotheek;
  • Een lineaire hypotheek;
  • De bankspaarhypotheek;
  • Een beleggershypotheek.

De aflossingsvrije hypotheek mag nog steeds

Bij een aflossingsvrije hypotheek lost u niet verplicht af. U mag wel aflossen maar hoeft dat niet te doen. Vanaf 2013 is het afsluiten van een aflossingsvrije hypotheek nadelig, omdat er dan geen hypotheekrenteaftrek is en de aftrek hypotheekrente automatisch omlaag gaat. U kunt een aflossingsvrije hypotheek afsluiten voor 50% van de taxatiewaarde of aankoopprijs van uw woning. De aflossingsvrije hypotheek mag nog steeds voor 50% van de waarde of 100% als de hypotheek dateert van uit 2012 of eerder.

Een bankspaarhypotheek bij de ING bank

De bankspaarhypotheek van de ING is een combinatiehypotheek. Dat wil zeggen dat u niet verplicht aflost, maar wel kapitaal opbouwt op een spaarrekening. Het is zeg maar een spaarhypotheek, maar dan bij een bank en niet bij een verzekeringsmaatschappij. Dit is alleen nog mogelijk voor wie als een hypotheek vóór 2013 had.

Een beleggershypotheek

Bij een beleggingshypotheek probeert u vermogen op te bouwen door te beleggen op de effectenbeurs. Renderen uw beleggingen goed, dan bouwt u snel vermogen op en hebt u een relatief goedkope hypotheek. Met het opgebouwde kapitaal lost u later de openstaande hypotheek af. U kunt deze hypotheek nu ook omzetten in een andere hypotheek bij de ING.

Een annuïteiten hypotheek of een lineaire hypotheek

Deze hypotheken zullen vanaf 2013 de norm zijn. Bij beide hypotheekvormen lost u maandelijks een deel van uw hypotheek af, maar dat heeft natuurlijk wel gevolgen voor uw hypotheekrenteaftrek. Hoe wordt de hypotheekrenteaftrek 2016 of 2017 als u kiest voor annuïtair of lineair? In de beginjaren is de fiscale aftrek van de hypotheekrente bij maandelijks aflossen het grootst. Dat zijn juist de jaren dat uw inkomen vaak nog moet groeien en dan is dit een prima hypotheekvorm. Het grote voordeel is ook dat u direct uw schuld vermindert en daardoor een kleinere kans op een restschuld hebt als u gedwongen moet verkopen door een echtscheiding of schulden.

Slot hypotheekrente en hypotheekvormen 2016 en 2017

U ziet het: voor ieder wat wils. Als u zeker wilt zijn dat u de goedkoopste hypotheek tarieven en hypotheekrente krijgt, doet u er goed aan om ook bij andere banken offerte aan te vragen. Met een gunstige offerte in de hand kunt u als goede klant wellicht een nog betere aanbieding bij de ING bank krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "ING bank: hypotheekrente en hypotheek"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekinformatie
Schrijf mee!