InfoNu.nl > Financieel > Geld > Lenen, altijd onverstandig?

Lenen, altijd onverstandig?

Lenen, altijd onverstandig? Volgens het NiBud hadden in 2011 ruim 3,7 miljoen huishoudens een lening, in 2014 hadden 740.000 Nederlanders financiële problemen. Van alle huishoudens in Nederland staat 20% elke maand rood. Vijftig procent van de Nederlandse creditcardeigenaren leent geld of heeft een schuld op de creditcard. De leencultuur is doorgeslagen.

Financiële buffer

Het is belangrijk om in goede tijden een financiële buffer op te bouwen. Hiervan kan je grote noodzakelijke uitgaven doen, zodat je hiervoor geen lening hoeft af te sluiten. Denk aan reparaties aan je huis of een nieuw wasmachine. Probeer te zorgen dat je voor dergelijke uitgaven een potje hebt staan. Sparen klinkt niet aantrekkelijk, maar uiteindelijk is dit wel het verstandigste.

Lenen kost geld

Wanneer je geld gaat lenen zit hier altijd een kostenplaatje aan verbonden. Past dit in je budget? Want een lening aangaan betekent nu eenmaal dat je per maand minder te besteden hebt.

Voorbeeld:
Je leent 10 000,= en wil dit in vijf jaar afbetalen. Dit kost je dan 200,= euro per maand, vijf jaar lang. In totaal betaal je dan 12 000,= (wanneer je leent tegen het gunstige tarief van 6,6% rente). In drie jaar afbetalen van dezelfde 10 000,= tegen hetzelfde gunstige tarief kost je 320,= per maand dus 11 520,= totaal en in 2 jaar is dit 450,= per maand dus 10 800,= totaal.

Is lenen echt nodig?

  • Misschien kan je de koop uitstellen en ervoor sparen. Wanneer je inkomen hiervoor niet toereikend is en je geen spaargeld opzij kan zetten, kan je ook geen lening aflossen.
  • Misschien kan je toch genoegen nemen met iets goedkopers of een reparatie overwegen in plaats van iets nieuws kopen.
  • Wees kritisch naar jezelf, wanneer je structureel te veel geld uitgeeft, moet er iets veranderen. Of je zorgt dat je meer inkomsten genereert door er een tweede baan bij te nemen of een beter betaalde baan te zoeken, of je gaat bezuinigen.

Niet rond kunnen komen

Wanneer je aan het eind van de maand structureel geld moet lenen omdat je salaris dan op is, is lenen echt het domste wat je kan doen. In dit geval zal er echt iets moeten veranderen aan je uitgave patroon. Kijk ook eens na of er geen subsidies zijn waar je recht op hebt. Wanneer je zelf niet ziet hoe je nog kan bezuinigen of voor welke subsidies je in aanmerking komt, kan je het beste hulp vragen. Maak een afspraak bij één van de budgetcoaches van de maatschappelijke dienstverlening. Zij helpen je volledig kosteloos bij het aanvragen van subsidies, toeslagen en belastingteruggave en bij het bijstellen van je uitgavepatroon. Wanneer je niet weet waar je een gratis budgetcoach kan vinden, ga dan even langs op het gemeentehuis om dit na te vragen.

Wanneer is lenen wel verstandig?

  • Wanneer je wasmachine of auto het begeeft en je hebt geen financiële buffer kan een lening een uitkomst zijn. Ook wanneer er kosten gemaakt moeten worden voor het onderhoud van het huis kan er gekozen worden voor een lening. Het is dan wel belangrijk om goed te vergelijken; wat is de goedkoopste lening? Denk ook aan de aflossingsverplichting. Hoe ga je dit inpassen in je budget, wat blijft er dan over? Kan je hiermee rondkomen of moet er bezuinigd worden?
  • Neem genoegen met een goedkopere oplossing wanneer dit mogelijk is en zet geld opzij zodat je in het vervolg een buffer hebt waarmee je financiële tegenvallers kan opvangen.

Leef nu, betaal later lijkt leuk, maar eens krijg je de rekening gepresenteerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips om geld te lenenTips om geld te lenenTegenwoordig willen veel mensen producten kopen voordat ze hier het geld voor hebben. Soms zijn de producten erg nodig e…
Hoe kun je 1.500 euro lenen?Soms komt het voor dat je een klein bedrag moet lenen. Een bedrag van 1.500 euro lenen is niet moeilijk en kan bij veel…
Lenen  snelle lening bij KruidvatLenen snelle lening bij KruidvatU kunt bij Kruidvat sparen, een goede verzekering afsluiten en veilig een lening of consumptief krediet afsluiten. Dit i…
Snel geld lenen/ Lenen zonder BKR: voordelen en nadelenSnel geld lenen/ Lenen zonder BKR: voordelen en nadelenEen lening afsluiten zonder BKR kan een aantrekkelijke optie zijn, want de lening wordt niet geregistreerd, zodat je bij…
Bronnen en referenties
  • www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/22/nederlanders-lenen-zich-suf.xml
  • www.nibud.nl

Reageer op het artikel "Lenen, altijd onverstandig?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 06-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld, hoe ga je er mee om?
Schrijf mee!