InfoNu.nl > Financieel > Geld > Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid?

Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid?

Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid? In 2012 lijkt de euro aan haar zwanezang begonnen. Het lijkt niet meer houdbaar om Griekenland binnen de eurozone te houden en een exit lijkt dan ook onvermijdelijk. De gevolgen daarvan voor de euro zijn niet meteen rooskleurig. Als de euro valt, dan komen er bankruns en dreigen banken failliet te gaan. Veel beleggers vragen zich af of het niet beter is om zich te richten op vastgoed. Vastgoed heeft de zekerheid van steen, ongeacht de slechte economische situatie.

Is het einde van de euro in zicht?

Lang zag het er naar uit dat de euro op weg was om een tegengewicht te bieden aan alle grote wereldmunten zoals de dollar, de yen, en de Zwitserse franc. Maar door de schuldencrisis van de Europese landen lijkt hieraan een einde gekomen. Eind mei 2012 staat de eurozone er slecht voor: Griekenland staat op de rand van de afgrond en lijkt zich op te maken voor een exit uit de euro. Tegelijk zijn er meningsverschillen tussen de rijkere landen Frankrijk en Duitsland over het invoeren van eurobonds om de eurozone te redden en zijn er al "stille" bankruns aan de gang in Griekenland en Spanje.

Gevolgen van een exit van Griekenland uit de eurozone

Gevolgen voor Griekenland zelf: terug naar de drachme
Wat de gevolgen van een exit zullen zijn voor Griekenland zelf, lijkt min of meer duidelijk. Het land zal de Griekse drachme terug invoeren waardoor het spaargeld van de bevolking opeens een stuk minder waard zal worden. Sociale onlusten en opstanden kunnen dan ontstaan als er geen nieuwe, positieve economische vooruitzichten zijn.

Gevolgen voor de euro: chaos?
Wat de gevolgen voor de eurozone zelf zal zijn, is nog helemaal onbekend. Het is immers de eerste keer dat een land uit een muntunie stapt. Specialisten vrezen echter voor het ergste: beleggers zouden de euro wel eens kunnen dumpen waardoor het vertrouwen in de euro helemaal zoek geraakt. Hierdoor dreigt Griekenland de hele eurozone in haar val mee te slepen.

Waar naartoe met je geld als de euro valt?

Het einde van de euro zou een nooit geziene chaos in de financiële wereld veroorzaken. En ook voor de spaarder zijn er veel onzekerheden. Hoeveel is je geld nog waard als al je euro's worden omgezet in Nederlandse gulden of Belgische frank?
Hoe zullen de prijzen van consumentengoederen worden aangepast na de val van de euro? Allemaal veel onduidelijkheden waar niemand echt goed zicht op heeft. Veel beleggers anticiperen dan ook nu al op het einde van de euro en gaan op zoek naar manieren om hun geld veilig te stellen. Een daarvan is vastgoed.

Vastgoed: de enige echte zekerheid voor beleggers?

Vastgoed heeft enkele voordelen waar andere investeringsvormen niet aan kunnen tippen.

Vastgoed heeft de zekerheid van steen
Typisch aan vastgoed is dat het een tastbare investering is: je kan het aanraken, je kan het voor je eigen ogen zien en dat is voor veel mensen al een voordeel op zich. Ook heeft de zekerheid van steen het voordeel dat het niet zomaar verdwijnt bij een financiële chaos. In tegenstelling tot aandelen storten huizen niet plots ineen als er een beurscrash komt.

Doorlopend passief inkomen mogelijk
Het voordelige aan een investering in vastgoed is dat het altijd nuttig zal kunnen aangewend worden. Mensen hebben altijd een dak nodig boven hun hoofd, wat er ook gebeurt met de economie. Of de beurzen nu goed gaan of slecht, mensen huren of kopen flats, appartementen en huizen. Als je als eigenaar je vastgoed verhuurt, kan je een aardig doorlopend inkomen opbouwen. Huurinkomsten zijn een typisch voorbeeld van een passief inkomen.

Vastgoed is niet afhankelijk van de heersende munt
Bijkomende kwaliteit van vastgoed is dat het te halen voordeel ervan onafhankelijk is van de geldwaarde. Als je je appartement of huis verhuurt, maakt het niet uit of je nu in euro of in gulden betaald wordt. De manier waarop je betaald wordt staat los van de geldende munt. Bovendien heb je de mogelijkheid om zelf de prijs te bepalen.

Lees verder

© 2012 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vastgoed cash betalen wordt verboden in België vanaf 2014Vastgoed cash betalen wordt verboden in België vanaf 2014Vastgoed kopen is een dure investering waarbij grote geldbedragen komen bij kijken. Het is dan ook een geschikte gelegen…
Vastgoed CV & bereken zelf uw rendement op vastgoed CVVastgoed CV & bereken zelf uw rendement op vastgoed CVVeel particulieren investeren in vastgoed, vaak ook in een vastgoed CV vanwege het beloofde rendement. Maar er zijn risi…
Geld verdienen met het kopen en verkopen van appartementenGeld verdienen met het kopen en verkopen van appartementenVastgoed is een aantrekkelijke sector om geld mee te verdienen. Bij het kopen en verkopen van vastgoed gaan grote geldbe…
Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVoor beleggers is het vaak niet makkelijk een goede vergelijking te maken tussen de verschillende mogelijkheden om te be…
Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed kan een mooi rendement met zich meebrengen, zeker als je het vastgoed lange tijd kan verhuren. De…

Reageer op het artikel "Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid?"

Infoteur: Verdanov
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!