InfoNu.nl > Financieel > Geld > Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid?

Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid?

Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid? Sinds de schuldencrisissen in de eurozone tussen 2010 en 2015 is de euro in zwaar vaarwater gekomen. Het lijkt nog moeilijk houdbaar om een met schulden beladen Griekenland binnen de eurozone te houden en een "Grexit" is niet meer ondenkbaar. Ook een "Brexit" behoort tot de mogelijkheden indien een referendum in 2017 een negatief resultaat kent. De gevolgen daarvan voor de euro zijn niet meteen rooskleurig. Als de euro valt, dan komen er bankruns en dreigen banken failliet te gaan. Onzekerheid is dan troef en mogelijk dreigt zelfs financiële chaos. Veel beleggers vragen zich dan ook af of het niet beter is om hun geld veilig te stellen en zich te richten op vastgoed. Vastgoed heeft de zekerheid van steen, ongeacht de moeilijke economische situatie. Op welke manier kan vastgoed een beveiliging bieden tegen de onzekerheid die mogelijk volgt uit de ondergang van de euro?

Einde van de euro?

Lang zag het er naar uit dat de euro op weg was om een tegengewicht te bieden aan alle grote wereldmunten zoals de dollar, de yen, en de Zwitserse franc. Maar door de schuldencrisis in de eurozone (2010, 2011, 2015) heeft dit potentiële prestige een flinke knauw gekregen. Sinds 2012 staat de eurozone er niet zo goed voor en is er van euro-optimisme nog weinig sprake. Griekenland moest meerdere keren financieel gered worden door de Europese Unie en blijft een probleemgeval binnen de eurozone. Tegelijk lijkt de eendracht binnen de Europese Unie problematischer naarmate de Unie zich met meer landen uitbreidt. Bovendien heeft de vluchtelingencrisis van 2015 voor een afbrokkeling van de eensgezindheid gezorgd bij de Europese elite.

Exit uit de eurozone

Grexit?
Een mogelijke herhaling van de Griekse schuldencrisis zou kunnen leiden tot een uitstap uit de Europese Unie, een zogenaamde Grexit. Wat de gevolgen van een exit zullen zijn voor Griekenland zelf, lijkt min of meer duidelijk. Het land zal de Griekse drachme terug invoeren waardoor het spaargeld van de bevolking opeens een stuk minder waard zal worden. Sociale onlusten en opstanden kunnen dan ontstaan als er geen nieuwe, positieve economische vooruitzichten zijn.

Brexit?
Hoewel Groot-Brittannië niet de euro als munteenheid heeft behoort het toch tot de eurozone. De Britse pond blijft een prestigieuze munt waar de Britten niet zo snel afstand van zullen nemen. Tegelijk is er meer kritiek op de eurozone gekomen vanuit de Britse politiek sinds de talrijke schuldencrisissen van andere Europese landen. Daarnaast is er een referendum gepland over een mogelijke uitstap van het land uit de eurozone in 2017. Als dat referendum tot een negatief resultaat leidt kan dat het begin van het einde inluiden voor de eurozone. Een zogenaamde Brexit zou immers psychologisch een heel zware opdoffer zijn voor de symbolische politeke eenheid in Europa.

Einde euro: wat met je geld?

Chaos?
Wat de gevolgen van deze mogelijke "exits" voor de eurozone zelf zullen zijn, is nog helemaal onbekend. Het zou immers de eerste keer zijn dat landen uit de muntunie stappen. Specialisten vrezen echter voor het ergste: beleggers zouden de euro wel eens kunnen dumpen waardoor het vertrouwen in de euro helemaal zoek geraakt. Het einde van de euro zou een nooit geziene chaos in de financiële wereld veroorzaken. En ook voor de spaarder zijn er veel onzekerheden.

Veel vragen
Hoeveel is je geld nog waard als al je euro's worden omgezet in Nederlandse gulden of Belgische frank? Hoe zullen de prijzen van consumentengoederen worden aangepast na de val van de euro? Allemaal veel onduidelijkheden waar niemand echt goed zicht op heeft. Veel beleggers anticiperen dan ook nu al op het einde van de euro en gaan op zoek naar manieren om hun geld veilig te stellen. Een daarvan is vastgoed.

Vastgoed: enige zekerheid?

Vastgoed heeft enkele voordelen waar andere investeringsvormen niet aan kunnen tippen. Die voordelen maakt het voor investeerders interessant om steeds een aanzienlijk gedeelte van hun beleggingsportefeuille te besteden aan vastgoed.

"Zekerheid van steen"
Typisch aan vastgoed is dat het een tastbare investering is: je kan het aanraken, je kan het voor je eigen ogen zien en dat is voor veel mensen al een voordeel op zich. Ook heeft de zekerheid van steen het voordeel dat het niet zomaar verdwijnt bij een financiële chaos. In tegenstelling tot aandelenkoersen storten huizen niet plots ineen als er een beurscrash komt. Eens een woning af is, staat ze er voor een lange periode (tenzij in uitzonderlijke omstandigheden zoals bv. aardbeving, brand, overstroming).

Passief inkomen
Het voordelige aan een investering in vastgoed is dat het altijd nuttig zal kunnen aangewend worden. Mensen hebben altijd een dak nodig boven hun hoofd, wat er ook gebeurt met de economie. Of de beurzen nu goed gaan of slecht, mensen huren of kopen flats, appartementen en huizen. Als je als eigenaar je vastgoed verhuurt, kan je een aardig doorlopend inkomen opbouwen. Een typisch voorbeeld van een dergelijk passief inkomen zijn de maandelijkse huurinkomsten die een huurwoning genereert.

Onafhankelijk van munteenheid
Bijkomende kwaliteit van vastgoed is dat het te halen voordeel ervan onafhankelijk is van de geldwaarde. Als je je appartement of huis verhuurt, maakt het niet uit of je nu in euro of in gulden betaald wordt. De manier waarop je betaald wordt staat los van de geldende munt. Bovendien heb je de mogelijkheid om zelf de prijs te bepalen van de woning die je verhuurt of verkoopt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Investeren in Polen: is beleggen in Polen interessant?Investeren in Polen: is beleggen in Polen interessant?Nu de eurozone op imploderen staat, zoeken beleggers meer en meer naar alternatieven om hun geld te investeren. Een van…
Wat gaat de koers van de dollar en euro doenWat gaat de koers van de dollar en euro doenWanneer iemand over de dollar spreekt, denk u waarschijnlijk meteen aan de Amerikaanse dollar. Maar veel meer landen heb…
Bankbiljetten en de toekomstBankbiljetten en de toekomstMet de invoering van de euro per 1 januari 2002 kregen we bankbiljetten in handen van diverse coupures. Deze zijn gaan c…
Vastgoed CV & bereken zelf uw rendement op vastgoed CVVastgoed CV & bereken zelf uw rendement op vastgoed CVWelk rendement verwacht u van een vastgoed CV? Veel particulieren investeren in vastgoed, vaak ook in een vastgoed CV va…
Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014Vastgoed kopen is een dure investering waarbij grote geldbedragen komen kijken. De aankoop van een woning kan voor sommi…
Bronnen en referenties
  • http://www.express.co.uk/news/politics/631250/EU-referendum-Brexit-Tory-MPs-rebel-David-Cameron-Brussels-vote, bezocht op 05/01/2016.
  • http://www.knack.be/nieuws/wereld/britse-verkiezingen-10-gevolgen-van-een-mogelijke-brexit/article-normal-568413.html, bezocht op 05/01/2016.
  • http://www.tijd.be/dossier/Europareeks/Brexit_kan_grootste_kopzorg_EU_worden_in_16.9712879-3140.art?ckc=1&ts=1451978610, bezocht op 05/01/2016.

Reageer op het artikel "Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid?"

Infoteur: Verdanov
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Euro
Schrijf mee!