InfoNu.nl > Financieel > Geld > Ontslagvergoeding 2013: Worden de ontslagvergoedingen lager?

Ontslagvergoeding 2013: Worden de ontslagvergoedingen lager?

Ontslagvergoeding 2013: Worden de ontslagvergoedingen lager? Per 1 januari 2013 is in de begrotingsplannen van de overheid bepaald dat de ontslagvergoeding voor werknemers die hun baan verliezen lager wordt. Dit wordt gedaan om de uitgaven voor werkgevers aan de gouden handdruk terug te dringen. Maar wat betekent dat voor de werknemer? Wat verandert er in 2013 en 2014 op het gebied van ontslag en de ontslagvergoeding en wat zijn de consequenties, wanneer je dan je baan verliest? Krijg je nog een ontslagvergoeding en hoeveel lager is die precies?

Wat verandert er aan de wetgeving op ontslag en ontslagvergoedingen per 2013?

Om de lasten voor de werkgever en de overheid zelf te verlagen, wordt de wetgeving met betrekking tot de ontslagvergoeding of gouden handdruk per 1 januari 2013 aangepast. De werkgever hoeft vanaf 2014 alleen nog maar na het ontslag om toetsing te vragen bij het kantongerecht. Nu moet er nog vooraf om toestemming worden gevraagd bij ofwel het UWV ofwel de kantonrechter. Wanneer je na 1 januari 2014 wordt ontslagen, zul je zelf bij je werkgever en daarna bij de rechtbank in protest moeten gaan tegen je ontslag. Ook verdwijnt de zogenaamde kantonrechtersformule voor bepaling van de hoogte van de ontslagvergoeding.

Wat betekent het verdwijnen van de kantonrechtersformule voor mijn ontslagvergoeding?

Op dit moment wordt er op basis van de kantonrechtersformule over het algemeen 1 maand salaris per gewerkt dienstjaar uitgekeerd. Vanaf 2014 wordt er nog maar één vierde maandsalaris per dienstjaar uitgekeerd door de werkgever. Ook wordt het maximum wettelijk gesteld op zes maanden en mag de ontslagvergoeding in totaal niet hoger meer zijn dan 75.000 EUR. De werkgever moet wel de eerste 6 maanden van de WW uitkering zelf gaan betalen maar voor de werknemer gaat de vergoeding bij ontslag ofwel de gouden handdruk dus heel erg fors omlaag vanaf 1 januari 2014.

Zijn er ook nog dingen die ten voordele veranderen bij ontslag in 2013?

Hoewel de ontslagvergoeding lager wordt, is de werkgever vanaf het ingaan van de wetgeving in 2013 wel verplicht om extra moeite te steken in begeleiding van de werknemer naar nieuw werk of om die eventueel omscholing aan te bieden. Er wordt dus wel van de werkgever verwacht dat die medeverantwoordelijk is voor het vinden van een nieuwe baan. En dat is natuurlijk prettig, want hoewel het best belangrijk is om een gouden handdruk mee te krijgen, is het uiteindelijk nog belangrijker om binnen een korte tijd weer elders aan de slag te kunnen.

Hoe kan ik mijn ontslagvergoeding berekenen in 2013 en 2014?

In 2013 verandert er nog niets aan de hoogte van de ontslagvergoeding, want hoewel de nieuwe wetgeving ingaat per 1 januari 2013 wordt die pas effectief vanaf 2014. Je kunt in 2013 dus nog gewoon uitgaan van de kantonrechtersformule, waarbij je één maand salaris per dienstjaar als gouden handdruk krijgt uitgekeerd. Vanaf 1 januari wordt de nieuwe wet echt effectief en dan krijg je dus nog maar een kwart maandsalaris per dienstjaar uitgekeerd en is de vergoeding bij ontslag ook nog eens aan een maximum van 75.000 EUR gebonden ofwel aan in totaal 6 maanden (24 dienstjaren) salaris.
Gerelateerde artikelen
De gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe ontslagvergoeding of gouden handdruk is een soort van afkoopsom welke de werknemer de werkgever geeft bij een ontslag…
Ontslagvergoeding: hoogte & belastingOntslagvergoeding: hoogte & belastingEen ontslagvergoeding oftewel gouden handdruk, is een financiële schadeloosstelling bij ontslag. De hoogte van de ontsla…
Kantonrechtersformule 2013: Wat verandert er bij ontslag?Kantonrechtersformule 2013: Wat verandert er bij ontslag?Vanaf 2013 verandert er nogal wat in Nederland op het gebied van ontslag en de ontslagregeling. Wat verandert er vanaf 2…
Banksparen met je gouden handdruk of ontslagvergoedingBanksparen met je gouden handdruk of ontslagvergoedingBanksparen is populairder dan ooit. Mensen zijn bang geworden voor koopsompolis en de lijfrente en kiezen massaal voor b…
Hulp inschakelen voor ontslagvergoedingSteeds meer mensen komen op straat te staan. Sommige hebben daarbij recht op een ontslagvergoeding. Toch is niet iederee…
Bronnen en referenties
  • Website Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Ontslagvergoeding 2013: Worden de ontslagvergoedingen lager?"

Reacties

Rene, 26-11-2013 16:27 #11
Is het zo dat wanneer een zaak in 2013 is gestart maar wanneer er uitspraak wordt gedaan in 2014, de oude regeling nog van toepassing is?

Wiecher Dalsem, 24-08-2013 18:10 #10
Er is een reorganisatie bezig binnen het bedrijf waar ik werk en vermoedelijk zullen er 90 mensen van de 500 mensen die er werken worden ontslagen. Bij de huidige ontslagvergoeding, heb ik er nog niet zoveel problemen mee, daar ik 59 jaar ben en mij dan dmv financiele aanpassingen wel in zou kunnen schikken. Maar de nieuwe ontslagregelingen brengen zelfs voor mij (een persoon die er reeds 45 arbeidsjaren heeft opzitten) toch wel problemen mee. Wordt ik nu na 45 jaar alsnog gedegradeerd naar de bedelstaf? Moet ik van een bijstandsuitkering gaan leven? Ik vind dit onterecht en alles is voor mij momenteel zo onzeker. Ik heb namelijk altijd netjes mijn premie voor de VUT betaald en zou nu al van mij welverdiende VUT regeling moeten kunnen genieten, maar het wordt je in de laatste jaren voor jouw pensioen nog even goed moeilijk gemaakt.

Josephina, 19-05-2013 22:31 #9
Dit artikel is achterhaald vanwege het sociaal akkoord. Eventjes uitstel van executie…

Pipoteentje, 25-02-2013 23:15 #8
Woon en heb gewerkt in België, maar de sociale afbraak in Nederland is gelukkig nog niet (helemaal) bezig in België…

Jan, 23-02-2013 17:29 #7
@ Lewis

"Werknemers die goed hun best doen, reeel meedenken met het beleid en bereid zijn verandering te accepteren, worden niet ontslagen. Nu niet, toen niet en in de toekomst niet."

En toen ging de wekker…

Ik heb 20 jaar alles voor mijn baas gedaan, overwerk, bijna nooit ziek, hart voor de zaak. Het geld kwam altijd met bakken binnen. Nu gaat het even wat minder en word ik er gewoon uitgeknikkerd. Dan wordt er niet zo geredeneerd, zoals jij dat doet. Uiteindelijk ben je gewoon een nummer. Vandaar dat ik nooit zo 'rijk' wordt als mijn (ex)baas. Ik zou zo namelijk niet met mensen om kunnen gaan.

Lewis, 17-02-2013 18:04 #6
Nou gezien de totale bijdrage aan het BNP van Nederderland grotendeels uit het MKB komt is het belangrijk die gezond te houden. Werknemers die goed hun best doen, reeel meedenken met het beleid en bereid zijn verandering te accepteren, worden niet ontslagen. Nu niet, toen niet en in de toekomst niet.

Werknemers die de kantjes eraf lopen, altijd het eigenbelang eerst stellen en elke verandering als een verslechtering benaderen, worden wel ontslagen en verdienen dit ook. Nu, toen en in de toekomst.

Laten we niet vergeten dat het werkloosheidscijfer 6, 5% is dus dat 93, 5% wel gewoon werk heeft. Degenen die zich druk maken over het nieuwe ontslagrecht moeten zich misschien eens afvragen waarom ze zo bang zijn voor hun ontslag. En dan dit voorkomen in plaats van genezen.

Tgvw, 05-01-2013 16:00 #5
Een vaste aanstelling heeft dan ook per omgaande geen enkele meerwaarde meer. Ben erg benieuwd hoe banken nu omgaan met het vestrekken van bv. hypotheken, want anders dan men zegt is een dergelijke aanvraag vaak verbonden aan een stukje zekerheidstelling zoals we die als medewerker in vaste dienst kende. Natuurlijk is te begrijpen dat het MKB last heeft van de huidige kantonrechtersformule, maar voor bank- en verzekeringswezen en multinationals is er een nieuwe vrijbrief. Een aanpassing van deze regel zou wat mij betreft enkel voor het MKB bedrijven met een personeelsbestand <30 fte moeten gelden. Een ondoordachte maatregel met meer ongewenste dan gewenste neveneffecten wordt nu doorgevoerd, waarvan werkend NL weer de dupe van is.

Velasco, 04-12-2012 13:35 #4
Terug naar af! Als werknemer durf je je werkgever niet meer tegen te spreken en als werkgever krijg je alleen maar ja-knikkers. Een goede maatregel voor het klein- en middenbedrijf en het korte termijn denken. Hebben we dan niets geleerd van de snelgeldverdienproducten van de banken?

Boskabouter, 25-10-2012 13:38 #3
Motivatie om te komen tot nieuwe ontslagregeling is dikke onzin. Inzetten op begeleiding naar nieuw werk? Is elkaar sprookjes vertellen. Werkgever wil jou ontslaan omdat het in gehele branche, waar jouw kennis en kunde ligt, slecht gaat. Er is geen ander werk. Bovendien krijg je nimmer meer vast werk. 3 jaar tijdelijk en dan vertrekken. Omscholen dan? Noem mij een realistische omschoolmogelijkheid, waarbij kans op wel werk groot is? In welke sector in Nederland worden nog mensen aangenomen? Geen enkele. Pak alle vacatures erbij en je zult zien dat er voor 95% van ontslagen personeel geen enkele mogelijkheid is om op basis van capaciteiten en omscholing een kans op baan te verwerven. Ontslagrecht versoepelen leidt tot aannemen van meer personeel? Nog een sprookje. Waarom zouden werkgevers eerst mensen ontslaan, om deze vervolgens weer aan te nemen? Werkgevers hebben nu reeds ruim voldoende mogelijkheden om flexibel te kunnen reageren op werkaanbod: ZZP-ers, uitzendkrachten inhuren. Natuurlijk moet werknemer flexibel zijn. Moet je geen eigen huis hebben (onverkoopbare financiele blok aan been); reiskostenvergoeding moet dan onbelast blijven. Werknemer heeft natuurlijk geen belang bij faillissement van werkgever. Werkgever heeft mogelijkheid om ontslagvergunningen aan te vragen. Is weliswaar tijdrovend, maar wel met lage kosten, mits financieel goed onderbouwd. Financiele onderbouwing is vaak lastig, omdat blijkt dat veel werkgevers saneren om brutowinst op peil te houden, om de veel te hoge uitkeringen van aandeelhouders te kunnen garanderen. Nog los van de heren van RvB en commissarissen die zakken te kort komen voor alle bonussen en vergoedingen. Moeten werknemers hier van dupe worden? Daarvoor is dus de reeds versoberde kantonrechtersformule voor. Afblijven dus. Is de enige zekerheid die werknemers met dreigend ontslag nog rest, verder put regering zich uit in het creeren van onzekerheid en is daarmee zelf meest belangrijke bron van crisis op woningmarkt, stijgende werkloosheid. Slechts 1 jaar economie is nodig om dit te beseffen.

Andre, 07-09-2012 20:39 #2
Mooi gesproken, Leendert. Ik mag hopen dat jij op mijn leeftijd door je werkgever(s) ruim in de gelegenheid wordt gesteld om in de praktijk te oefenen met je eigen denkbeelden. Net zoals ik dat gun aan alle partijen die deze maatregel met politiek correcte drogredenen hebben weten door te duwen. Want samen leren we nog meer!

Leendert Bom, 30-08-2012 11:50 #1
Uiteraard is het voor de betreffende werknemer niet leuk als er een (behoorlijke) ontslagvergoeding aan zijn of haar neus voorbij gaat. Maar aan de andere kant is het een goed plan om werkgevers medeverantwoordelijk te maken in het 'Bouncy Personality' vermogen van haar medewerkers. Als medewerkers meer handvatten zouden hebben om minder afhankelijk te zijn van een bepaalde werkgever met daarnaast meer sturingsmogelijkheden om (zelf) meer richting te geven aan zijn/haar leven, heeft men daar op de lange termijn meer aan. Geluk is niet de afwezigheid van problemen of tegenslagen, maar het vermogen om er mee om te (kunnen) gaan.

Infoteur: Sterretje999
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 11
Schrijf mee!