InfoNu.nl > Financieel > Geld > Slapende rekening opsporen: termijn Nederland en België

Slapende rekening opsporen: termijn Nederland en België

Slapende rekening opsporen: termijn Nederland en België Meestal hebben mensen het in hun stoutste dromen over slapend rijk worden, maar de term "slapen" wordt ook op een andere manier gebruikt als het gaat om geld. Geld laten slapen op een slapende rekening is er zo een. Er is sprake van een slapende rekening als een lange tijd geen verrichtingen meer op de bankrekening gebeurd zijn en er geen contact meer is geweest tussen bank en cliënt. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer de bank niet op de hoogte werd gebracht van een overlijden, of wanneer een cliënt naar het buitenland is verhuisd. De rechthebbenden kunnen in dat geval een slapende rekening opsporen en slapende tegoeden recupereren. Vanaf welke termijn spreekt men in Nederland en België van een slapende rekening?

Wat is een slapende rekening?

Er is sprake van een slapende rekening wanneer er lange tijd geen verrichtingen meer zijn gebeurd op de bankrekening in kwestie. Ook is er geen contact meer tussen de rekeninghouder en de bank. Het kan bijvoorbeeld gaan om een overlijden zonder dat de bank op de hoogte is gebracht, of een verhuizing naar een ander adres (oa. buitenland) zonder dat de bank het weet. Een andere mogelijkheid is dat de houder van de rekening eenvoudigweg vergeet dat hij bij de bank een rekening heeft. Het probleem bij een slapende rekening is dat de bezitter ervan er doorgaans geen weet van heeft of er geen zorg meer voor draagt, maar het grootste nadeel is dat het geld geen (of een beperkte) interest opbrengt. Je geld ligt dus als het ware te "rotten", of om het mooier te zeggen, te "slapen".

Slapende rekening: termijn

In België houdt men rekening met een termijn van minstens vijf jaar vóórdat een rekening als slapend beschouwd wordt. In Nederland hangt de termijn af van de bank zelf. Wel is er in de wet een minimumtermijn van twintig jaar bepaald. Je moet ermee opletten of je na al die tijd je geld nog kan terugvorderen van de bank. In strikte zin heeft de bank immers recht op de slapende tegoeden wanneer de minimumtermijn van verjaring verstreken is. Doorgaans zullen de meeste banken de tegoeden echter uitkeren aan de wettelijke rechthebbenden.

Slapende rekening: oorzaken

Geen bankverrichtingen
Ten eerste kan een rekening slapende zijn omdat je er geen geld op gestort krijgt en er ook geen betalingen mee doet. Je hebt deze rekening bijvoorbeeld geopend toen er je een promotie werd aangeboden en je een soort van reserverekening wilde openen. Je loon wordt op een andere rekening gestort waarmee je ook je betalingen doet. Dan kan het zijn dat je eerste rekening geen nut heeft waardoor ze slapend wordt.

Bankrekening vergeten
Ten tweede kan het zijn dat je een rekening hebt geopend waar je plannen mee had maar die om allerlei redenen niet zijn uitgevoerd. Je had bijvoorbeeld een rekening geopend bij een beleggingsbank met de bedoeling online te beleggen. Je bent er even mee begonnen maar na een tijdje raakte je er op uitgekeken. Daarna is je geld gewoon blijven slapen op de rekening en je hebt er niet meer naar omgekeken.

Overlijden familielid
Als een familielid van je overlijdt, weet je meestal wel bij welke bank hij of zij een rekening had. Om het geld te recupereren en over te erven ga je je dan melden bij de bank waarna de bankrekening afgesloten wordt. Toch kan je niet altijd alle banken kennen waar je overleden familielid een rekening had. Hierdoor kan het zijn dat de rekening lange tijd blijft lopen zonder afgesloten te worden, eenvoudigweg omdat niemand bij de bank van het overlijden weet heeft en niemand van de erfgenamen wist van de bankrekening van de erflater bij die bank.

Slapende rekening opsporen

Nederland
Wil je met zekerheid nagaan of er slapende rekeningen op jouw naam staan, dan kan je dit snel te weten komen via de VIA of Vooringevulde Aangifte van de Belastingdienst. Op deze Aangifte heb je meteen een overzicht van alle bankrekeningnummers die op jouw naam geregistreerd staan. Is een familielid overleden en weet je niet zeker bij welke banken hij of zij tegoeden had dan kan je terecht op de website "Slapende Tegoeden":
  • https://www.slapendetegoeden.nl

België
Belgische burgers kunnen te weten komen of ze slapende rekeningen hebben lopen door een kijkje te nemen op de website:
  • www.slapenderekeningen.be
Door het invoeren van de gegevens van je elektronische identiteitskaart kan je nagaan of je een slapende rekening hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Banken & slapende rekeningenBanken & slapende rekeningenLet op met een slapende rekening of slapende rekeningen bij een bank. Uw rekening bij de bank wordt een slapende rekenin…
Als erfgenaam slapende rekeningen opsporenAls erfgenaam slapende rekeningen opsporenBen je erfgenaam maar heb je geen goed zicht op de rekeningen die de erflater in kwestie allemaal had lopen, dan kun je…
België: een Belgische bankrekening openenBelgië: een Belgische bankrekening openenVeel Nederlanders willen graag een bankrekening openen in België. In het verleden was dat omdat zij op die manier de Ned…
Slapende arm of handSlapende arm of handEen slapende arm behoort tot transient paresthesia oftewel slapende ledematen. Een been kan 'slapen', maar vaker nog zie…
Een slapend been of arm; wat is Transient paresthesia?Een slapend been of arm; wat is Transient paresthesia?Transient paresthesia, beter bekend als een Ďslapendí ledemaat zorgt voor een onaangenaam gevoel. Het is een gevoel wat…
Bronnen en referenties
  • https://www.slapendetegoeden.nl/, bezocht op 10/01/2016.
  • http://www.slapenderekeningen.be/nl/Dormantaccounts.htm, bezocht op 10/01/2016.
  • https://www.nvb.nl/thema-s/bank-maatschappij/1555/slapende-tegoeden.html, bezocht op 10/01/2016.

Reageer op het artikel "Slapende rekening opsporen: termijn Nederland en België"

Infoteur: Verdanov
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Slim bankieren
Schrijf mee!