InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld laten slapen: wat is een slapende rekening?

Geld laten slapen: wat is een slapende rekening?

Geld laten slapen: wat is een slapende rekening? Meestal hebben mensen het in hun stoutste dromen over slapend rijk worden, maar slapen wordt ook op een andere manier gebruikt als het gaat om geld. Geld laten slapen op een slapende rekening is er zo een. Er is sprake van een slapende rekening als een lange tijd geen verrichtingen meer op de bankrekening gebeurd zijn en er geen contact meer is geweest tussen bank en cliënt. Wanneer kan een slapende rekening ontstaan?

Wat is een slapende rekening?

Er is sprake van een slapende rekening wanneer er lange tijd geen verrichtingen meer zijn gebeurd op de bankrekening in kwestie. Ook moet er geen contact gebeurd zijn tussen de rekeninghouder en de bank. Het probleem bij een slapende rekening is dat de bezitter ervan er doorgaans geen weet van heeft of er geen zorg meer voor draagt, maar het grootste nadeel is dat het geld geen (of een beperkte) interest opbrengt. Je geld ligt dus als het ware te rotten, of om het mooier te zeggen, te "slapen".

Hoe lang is de termijn voor een rekening slapende wordt?

In België houdt men rekening met een termijn van vijf jaar vóórdat een rekening als slapend beschouwd wordt. In Nederland hangt de termijn af van de bank zelf. Wel is er in de wet een minimumtermijn van twintig jaar bepaald. Je moet ermee opletten of je na al die tijd je geld nog kan terugvorderen van de bank.

Hoe kan een rekening slapend worden?

Er komt geen geld bij en er gaat ook niks af
Ten eerste kan een rekening slapende zijn omdat je er geen geld op gestort krijgt en er ook geen betalingen mee doet. Je hebt deze rekening bijvoorbeeld geopend toen er je een promotie werd aangeboden en je een soort van reserverekening wilde openen. Je loon wordt op een andere rekening gestort waarmee je ook je betalingen doet. Dan kan het zijn dat je eerste rekening geen nut heeft waardoor ze slapend wordt.

Rekening simpelweg uit het oog verloren
Ten tweede kan het zijn dat je een rekening hebt geopend waar je plannen mee had maar die om allerlei redenen niet zijn uitgevoerd. Je had bijvoorbeeld een rekening geopend bij een beleggingsbank met de bedoeling online te beleggen. Je bent er even mee begonnen maar na een tijdje raakte je er op uitgekeken. Daarna is je geld gewoon blijven slapen op de rekening en je hebt er niet meer naar omgekeken.

Na overlijden familielid: niemand wist van de rekening
Als een familielid van je overlijdt, weet je meestal wel bij welke bank hij of zij een rekening had. Om het geld te recupereren en over te erven ga je je dan melden bij de bank waarna de bankrekening afgesloten wordt. Toch kan je niet altijd alle banken kennen waar je overleden familielid een rekening had. Hierdoor kan het zijn dat de rekening lange tijd blijft lopen zonder afgesloten te worden, eenvoudigweg omdat niemand bij de bank van het overlijden weet heeft en niemand van de erfgenamen wist van de bankrekening van de erflater bij die bank.

Te weten komen of je slapende rekeningen hebt

Belgische burgers kunnen te weten komen of ze slapende rekeningen hebben lopen door een kijkje te nemen op de website www.slapenderekeningen.be. Door het invoeren van de gegevens van je elektronische identiteitskaart kan je nagaan of je een slapende rekening hebt.

Lees verder

© 2012 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://slapenderekeningen.be
  • www.febelfin.be

Reageer op het artikel "Geld laten slapen: wat is een slapende rekening?"

Infoteur: Verdanov
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!