InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vastgoedzeepbel: wat is een "bubble" in de economie?

Vastgoedzeepbel: wat is een "bubble" in de economie?

Vastgoedzeepbel: wat is een "bubble" in de economie? Zeepbel of "bubble" is een economische term die je de laatste tijd meer en meer hoort in de media. Men spreekt van een goudzeepbel of vastgoedzeepbel. Bij een zeepbel stijgen de prijzen van een goed zo snel dat het niet meer lijkt op te kunnen. Toch komt daar plots een eind aan wanneer er geen rendement meer te halen valt. Een bekend voorbeeld van een vastgoedzeepbel is de bubble van de Amerikaanse hypotheken in 2008, die trouwens een wereldwijde financiële crisis veroorzaakte. Ook in Nederland en België zijn de prijzen van vastgoed in de nasleep van die crisis naar beneden gegaan. Als er sprake is van een aanhoudende evolutie van dalende prijzen van woningen bestaat ook daar de kans op een vastgoedzeepbel.

Vastgoedzeepbel Amerika

Hypotheken

Zeepbel of het Engelse "bubble" is een term die velen voor het eerst gehoord hebben in 2008, toen de economische crisis hard toesloeg. In de Verenigde Staten konden meer en meer mensen hun hypotheek niet meer afbetalen waardoor de banken eigenaar werden van een heleboel huizen. Door het ruime aanbod was het echter moeilijk om die huizen te verkopen waardoor de banken in de VS verlies maakten.

Lehman Brothers

Prijzen van huizen daalden en de vastgoedzeepbel spatte uiteen. Dit leidde onder meer tot het failliet van de grote bank Lehman Brothers. Doordat vele kredieten verpakt werden als andere beleggingsproducten en daarna aan Europese beleggers verkocht waren, raakten ook in Europa banken in de problemen.

Bubble in de economie

Prijs hoger

De vastgoedzeepbel is een typisch voorbeeld van een economische 'bubble', waarbij de prijzen van een economisch goed jarenlang zijn gestegen naar een heel hoog niveau. In de periode van de voortdurende stijging lijkt er geen eind aan te komen, maar op een gegeven moment spat de bubble toch uiteen. Oorzaak is vaak een al te vlotte toegankelijkheid of populariteit van een goed. In het geval van de vastgoedzeepbel in de Verenigde Staten van Amerika was de oorzaak bijvoorbeeld dat er jarenlang veel te makkelijk hypotheken werden toegekend aan mensen die het zich eigenlijk niet konden veroorloven.

Bubble barst

Cruciaal aan een bubble is dat heel veel mensen hetzelfde soort goed najagen, waardoor de prijs de hoogte in schiet. Een zeepbel in de economie houdt dus in dat een bepaald goed (bv. vastgoed, aandelen, goud, enz...) heel populair is geworden bij beleggers en tegelijkertijd heel duur. Als die prijzen onrealistisch hoog zijn geworden en er een denkbeeldige grens is overschreden, dan barst de zeepbel. Die denkbeeldige grens is het punt dat er minder en minder beleggers bereid zijn een dermate hoge prijs voor een goed te betalen, waardoor de prijs zal dalen. Dit vormt een keerpunt dat een sterke neerwaartse beweging in gang kan zetten, wat neerkomt op het barsten van de bubble.

Zeepbel huizenmarkt

Als een economisch goed zoals bijvoorbeeld vastgoed snel stijgt in prijs en er minder mensen het zich kunnen veroorloven, kan er een keerpunt bereikt worden in de wet van vraag en aanbod. Er zullen te weinig kopers zijn om dure huizen te kopen, waardoor het langer en langer duurt vóórdat een huis verkocht wordt. Een dalende huizenmarkt is dan het gevolg. Prijzen zullen gaan dalen waardoor beleggers die op een hoger rendement hadden gehoopt, verlies zullen maken.

Woningen duur

De slechte economische toestand in de nasleep van de crisis van 2008 heeft er al voor gezorgd dat woningen in Nederland en België langer en langer op de markt blijven vóórdat ze verkocht geraken. Het gebeurt vrij vaak dat een huiseigenaar beslist om een woning die al lang te koop staat met verlies te verkopen, uit angst dat ie de woning helemaal niet meer kwijt kan. Het zou dan ook wel eens kunnen dat bij een lange periode van recessie de zeepbel van het vastgoed uiteenspat. Ook in België zijn de prijzen van woningen erg hoog, net als de bouwgronden. Het is dan ook afwachten of de bubble van het vastgoed zal barsten bij een volgende crisis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vastgoedzeepbel: wat is een "bubble" in de economie?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!