InfoNu.nl > Financieel > Geld > Mobile banking: je bankzaken regelen met je smartphone

Mobile banking: je bankzaken regelen met je smartphone

Mobile banking: je bankzaken regelen met je smartphone De opmars van smartphones zoals de iPhone of de Samsung Galaxy heeft ervoor gezorgd dat het internet nog vlotter toegankelijk is geworden. Ook de banken zijn met die trend meegegaan en hebben apps ontwikkeld om mobiel te bankieren. Je saldo bekijken, overschrijvingen doen of bekijken waar je een geldautomaat kan vinden: de mobile banking apps maken het allemaal mogelijk. Zelfs aandelen kopen behoort tot de mogelijkheden bij de meeste banken die via apps vertegenwoordigd zijn op het internet. Je bankzaken online regelen wordt op die manier makkelijker, sneller en praktischer.

Bankieren via smartphone of tablet

iPhone

De technologie ontwikkelt zich in de moderne maatschappij zo snel dat het nauwelijks bij te houden is. Het online bankieren via pc is nog maar net ingeburgerd bij het grote publiek, of het wordt alweer ingehaald door een volgende evolutie: mobile banking. Met de opkomst van de smartphones zoals bijvoorbeeld iPhone, Samsung Galaxy of Blackberry, is het internetten via je mobieltje heel makkelijk geworden. Je kan websites bezoeken, emails versturen en bij een heleboel banken kan je ook aan mobiel bankieren doen.

iPad

Ook de opmars van de tablets zoals de iPad en haar navolgers hebben het internetbankieren verder doen exploderen. Om rendabel te blijven hebben banken geen andere keuze dan mee te gaan met de technologische evolutie en praktische apps voor mobile banking te ontwikkelen en actueel te houden. Geleidelijk aan zullen er meer bankverrichtingen gebeuren via touchscreen dan via de klassieke muisklik.

Bankieren via de bank app

App downloaden

Om met mobiel bankieren te beginnen moet je eerst de betreffende applicatie van de bank downloaden. Dit kan door via Android of iOS op zoek te gaan naar de app van je bank. Bij de meeste mobile banking apps kan je de gebruikelijke verrichtingen doen die je ook met je pc al kon. Je kan je saldo bekijken en verrichtingen doen zoals bijvoorbeeld een bankoverschrijving.

Updates

Vaak kan je via de mobile banking app ook op zoek gaan naar het dichtstbijzijnde bankkantoor of de dichtstbijzijnde geldautomaat. Ook is het in sommige gevallen mogelijk om bijvoorbeeld de limiet van je bankkaart aan te passen. Vergeet niet om regelmatig updates door te voeren zodat je smartphone en je apps actueel blijven, wat beter is voor een degelijke beveiliging.

Beveiliging bij mobile banking

De beveiliging van mobiel bankieren is in principe op ongeveer dezelfde wijze georganiseerd als bij het pc bankieren. De meeste banking apps vereisen pincodes zoals toegangscodes en bevestigingscodes. Met die codes kan je inloggen op de mobiele app van de bank en daarna te werk gaan. Die codes zijn een garantie voor de veiligheid van mobiel bankieren, maar sommigen raden af om je bankzaken te regelen via een WiFi-netwerk. Over het al dan niet veilig zijn van mobile banking apps worden nog de nodige discussies gevoerd, maar niets laat veronderstellen dat de beveiliging van mobile banking met de jaren niet beter en beter zal worden.

Voorbeelden mobile banking apps

Mobile banking in België

  • Hello Bank! (werkt ENKEL via app)
  • BNP Paribas Mobile Banking
  • MyING.be van de ING Bank
  • KBC Mobile van de KBC

Mobile banking in Nederland

  • Rabo Mobiel Bankieren van de Rabobank
  • Mobiel Bankieren van ABN Amro
  • Mijn ING van de ING Bank

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mobile banking: je bankzaken regelen met je smartphone"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Mobiel bankieren
Schrijf mee!