InfoNu.nl > Financieel > Geld > Cash geld aan de kant houden: voordelen en nadelen

Cash geld aan de kant houden: voordelen en nadelen

Cash geld aan de kant houden: voordelen en nadelen Cash geld aan de kant houden wordt vooral gedaan in onzekere beurstijden, zoals bijvoorbeeld op het einde van 2011. Beleggers die willen wachten op een goed moment om weer in de beurs te stappen, houden hun cash nog even "aan de zijlijn" van het hele beursgebeuren. Men houdt tijdelijk vast aan het spreekwoord "Cash is king". Dit heeft zowel voordelen als nadelen. Enerzijds kies je voor zekerheid en beperk je het risico dat met beleggen samengaat. Maar aan de andere kant levert je geld ook weinig of geen rendement op. Cash geld aan de kant houden is dus niet noodzakelijk een slimme strategie voor de belegger die voorzichtig afwacht. Wat zijn de voordelen en nadelen van deze houding?

Crisis op de beurs

Wanneer de financiële markten er slecht aan toe zijn trekken tal van beleggers zich tijdelijk terug. Een voorbeeld van een dergelijke periode was de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan, tot diep in 2011. Beurzen kenden toen hevige schommelingen en schrikten veel investeerders af. Bovendien stond de eurozone zwaar onder druk door de schuldencrisis van verschillende Europese landen. De Europese Centrale Bank pompte extra geld in het systeem om de economie en de beurzen weer nieuw leven in te blazen. In dergelijk beursklimaat nemen veel beleggers een voorzichtige houding aan.

"Cash is king"

Doordat sinds de economische crisis van eind 2008 de markten nogal onrustig zijn geworden is het moeilijk voor investeerders en beleggers om een effectieve beleggingsstrategie aan te houden. De markten zijn heel volatiel geworden en koersstijgingen of -dalingen gebeuren soms op basis van vage geruchten. Daarom kiezen voorzichtige beleggers voor een afwachtende houding en blijven aan de zijlijn van het hele beleggingsgebeuren met hun cash geld. In de beleggerswereld wordt deze houding ook aangeduid met de uitdrukking: "Cash is king", om met andere woorden: "Contant geld is koning". Dit betekent dat tijdelijk wordt gekozen voor het samenbrengen en behouden van kapitaal met als bedoeling om het later te investeren.

Cash geld aan de kant houden: voordelen

Veiligheid en zekerheid

Geld dat je aan de kant houdt op een spaarrekening levert weinig rendement op, maar je kan wel genieten van de zekerheid. Ook als je bank failliet zou gaan, is je spaargeld tot 100.000 euro gegarandeerd door het Deposito- en Garantiestelsel. Dit is een algemene regel in de Europese Unie die geldt voor alle landen die tot de eurozone behoren. Ook bij een buitenlandse bank van een land dat tot de eurozone behoort is je spaargeld dus gegarandeerd.

Instappen in de beurs

Als je met een gerust hart kan afwachten tot de beurs er beter voor staat, kan je de tijd nemen om grondig onderzoek te doen naar interessante beleggingen. Je kan aandelen, fondsen, trackers of obligaties vergelijken. Je kan historische grafieken onderzoeken en analyses bestuderen van specialisten. En als er zich dan een goed moment aandient voor de beurs, kan je nog altijd "instappen" zoals dat heet. Geduld is een deugd, ook voor de tactische belegger.

Cash geld aan de zijlijn: nadelen

Geen rendement

Het geld dat je aan de zijlijn van het hele beurswereldje houdt, moet natuurlijk een interessant rendement missen. Wanneer de rente op de spaarrekening niet hoog is loop je dus een heleboel rendement mis. Zeker in de periode 2010-2016 was de spaarrente zo laag dat ze flirtte met het inflatiepercentage. Wanneer de spaarrente lager ligt dan de inflatie verliest je geld in waarde. Een belegger die niet investeert in de beurs kan dus ook niet rekenen op een hoog potentieel rendement.

Geen lange termijn

Geld dat je aan de kant houdt omdat je betere tijden wilt afwachten, ligt er maar een beetje levensloos bij en leeft niet. De klassieke spreuken "Geld moet rollen" en "You have to spend money to make money" worden in dit geval verwaarloosd. Als je je geld niet gebruikt, doe je ook geen investeringen voor de lange termijn en bouw je niets op. Het is aan de belegger of investeerder om uit te maken wat zijn keuze is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://blog.spaarrente.nl/persberichten.aspx (geraadpleegd op 25/12/2015).

Reageer op het artikel "Cash geld aan de kant houden: voordelen en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Cash geld
Schrijf mee!