InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hyperinflatie op komst?

Hyperinflatie op komst?

Hyperinflatie op komst? Inflatie kan ontaarden in hyperinflatie zodra het vertrouwen in het geld volledig wegvalt. Dit vertrouwen kan om vele redenen wegvallen. Hyperinflatie kennen we van de Weimarrepubliek en Zimbabwe. Is nu Europa aan de beurt in 2017 of 2018 en wat betekent inflatie voor uw geld en beleggingen? De euro daalt en dat betekent import van inflatie. U kunt ook profiteren van een beetje inflatie, maar het moet niet uit de hand lopen. Hyperinflatie betekent immers ook crisis.

Wat is hyperinflatie?

Wat inflatie is weten we wel: artikelen in de winkel worden duurder doordat de prijzen stijgen. Maar bij hyperinflatie spreken we niet over een paar procent meer prijsstijging, maar kan de inflatie oplopen tot miljarden procenten. Dat betekent dat de munt waardeloos is geworden. Ten tijde van de Weimarrepubliek werd de Reichsmark waardeloos door de grote herstelbetalingen die gedaan moesten worden, terwijl er geen geld voorhanden was. Het was goedkoper om een woonkamer met biljetten te behangen dan behang te kopen. Geld verbranden in de kachel was in 1923 goedkoper dan brandstof kopen. In de geschiedenisboekjes zien we foto’s van mensen die met een kruiwagen vol geld naar de bakker gingen. Reden van al deze ellende waren de enorme schulden en vooral het gebrek aan vertrouwen dat het nog goed zou komen. Eeen en al crisi dus.

De verkeersvergelijking van Fisher

Wantrouwen in het geldsysteem en het ongelimiteerd bijdrukken van geld kan leiden tot hyperinflatie. De verkeersvergelijking van Fisher toont dat overduidelijk aan:

M x V = P x T

Waarbij:
  • M=geldvoorraad;
  • V=omloopsnelheid van het geld;
  • P=prijs van het geld;
  • T=transacties in de economie.

Anders gezegd, als het bijdrukken van geld gelijke tred houdt met de economische ontwikkeling, is de prijs van het geld, inflatie, een afgeleide die in de hand kan worden gehouden. Maar als de geldvoorraad M fors stijgt en de andere factoren gelijk blijven betekent dat een stijgende inflatie. Die stijgende inflatie wordt hyperinflatie als het vertrouwen in de munt wegvalt. Omdat er geen gouden standaard meer is waarbij het geld dat in omloop is in een vaste verhouding omgewisseld kan worden in goud, kan geld ongelimiteerd worden bijgedrukt zonder dat het de bank meer kost dan wat papier en inkt. Bijdrukken van geld is een kwestie van een druk op de knop geworden.

Schulden in de wereld

De schulden van vele landen in de wereld zijn groot. De focus is nu vooral gericht op Europa met probleemlanden als Griekenland, Spanje, Portugal, Italië en sinds kort België. Maar ook in de Verenigde Staten van Amerika zijn de schulden enorm. In de VS worden vele dollars bijgedrukt, maar bestaat nog steeds een groot vertrouwen in de economie. In Europa koopt de ECB van probleemlanden staatsobligaties op die niemand meer wil hebben, en brengt daarmee nieuw geld in omloop. Dat is een slechte zaak, maar sinds kort is ook het vertrouwen in Europa sterk afgenomen waardoor zelfs een land als Duitsland problemen heeft om zijn staatsobligaties te slijten. Meer geld in omloop dat geen weg vindt in de economie plus een toenemende wantrouwen is den gevaarlijke combinatie.

Hyperinflatie en beleggen

Het gekke van hyperinflatie is dat het zich plotseling voordoet en zich versnelt. Als het vertrouwen weg is, is er bijna geen houden meer aan. Vergelijk het met de stilte voor de storm. Het lijkt rustig, de weerman heeft slecht weer aangekondigd en plotseling is het daar ook. Hyperinflatie betekent dat u moet beleggen in zaken die niet kunnen worden bijgedrukt en niet in handen zijn van een land of overheid. Wat beperkt aanwezig is op de wereld en niet eenvoudig kan worden bijgedrukt, wordt bij hyperinflatie alleen maar meer waard. Denk aan edelmetalen, goud en grondstoffen. Maar de timing is hierbij essentieel, immers zolang de hyperinflatie er nog niet is en de economie zakt in, dalen ook grondstoffen in waarde. Op het verkeerde moment kopen betekent dan ook te veel betalen. Maar van de andere kant kan de hyperinflatie plotseling opdoemen en zullen grondstoffen snel in waarde stijgen. Ook zaken die veel grondstoffen nodig hebben zoals vastgoed. Nu is nog het mineur in vastgoed, maar dat kan ten tijde van hyperinflatie snel omslaan. Hyperinflatie betekent ook kiezen voor een hypotheek met een lange rentevaste periode.

Profiteren van inflatie, kan dat?

Ja, zij die schulden hebben, profiteren van inflatie. Inflatie holt schulden uit.

Hyperinflatie in Europa?

We willen geen hyperinflatie in Europa, want dan zijn de rapen gaar. Een mogelijkheid om dit te voorkomen is wellicht om de hulp van het IMF in te roepen. Dan is er een wereldwijde aanpak mogelijk en kan het IMF Special Drawing Rights, SDR’s, uitschrijven. Bovendien neemt nu al de rol van het IMF toe bij de steun aan Italië. Maar ook dit alles is geen garantie en is niet op een namiddag geregeld. Daarom kunt u maar beter zelf op uw hoede zijn. Wie schulden heeft is bij hyperinflatie snel van zijn schulden af, wie geld heeft, moet zorgen dat hij het geld in de goede goederen heeft gestopt. Het spreiden van uw geld is dan de aangewezen weg. Niet alles in goud of huizen, maar wel een deel. Voor het geval dat. Een geruststelling is misschien dat aan een periode hyperinflatie op enig moment ook wel weer een einde komt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hyperinflatie op komst?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2017
Gepubliceerd: 27-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld beschermen
Schrijf mee!