InfoNu.nl > Financieel > Geld > Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2016-2017

Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2016-2017

Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2016-2017 In 2017 is er het studievoorschot in plaats van de oude studiefinanciering. Studenten hebben geld ook in 2017 nodig en dus een studentenrekening. Banken bieden studenten graag een studentenlening aan met allerlei voordelen. Studenten zijn graag gezien en meestal trouw aan de bank. Logisch gedrag als u tevreden was met uw studentenrekening, maar uit welke studentenrekeningen kunt u eigenlijk kiezen? Open gratis een studentenrekening bij een bank.

Studievoorschot in plaats van basisbeurs in 2015, 2016 en 2017

Studeren wordt vooral ook lenen. De basisbeurs verandert vanaf het studiejaar 2015-2016 in een studievoorschot. U gaat dus meer geld lenen bij de overheid (DUO). Gelukkig kunt u 35 jaar over de aflossing doen en hoeft u per jaar straks maximaal 4 procent van het maandinkomen aan aflossing te betalen. Meer aflossen mag wel. maar is dat voor u allemaal wel genoeg, want studeren is duur. Naast het sociaal leenstelsel kunt u ook gewoon bij een bank terecht.

Studievoorschot inkomensafhankelijk

Nu de beurs voor iedereen verdwijnt, komt er een beurs die volledig afhankelijk is van het inkomen van de ouders. Wie als student ouders heeft met een hoger inkomen, moet op een andere manier bijlenen. Kijkt u maar:

Bedragen aanvullende beurs in studievoorschot 2015 en 2016

inkomen oudersbeurs
tot 30.000 euro365 euro
van 30.000 euro tot 46.000 eurovan 365 euro dalend naar 0 euro
boven 46.000 euro0 euro

inkomen oudersbeurs
tot 30.000 euro386 euro
boven 46.000 euro0 euro

Banken en de gratis studentenrekening

De grote banken bieden studenten maar al te graag een studentenlening aan. Een vereiste is dat de studiefinanciering op de rekening wordt gestort, waardoor er inkomsten zijn voor de bank. Studenten zoeken meestal ook een verzekering, lenen of sparen wat, en zijn vaak de toekomstige betere verdieners. En elke grote bank heeft wel wat speciaals voor een student in de vorm van kortingen of extra krediet.

ABN AMRO studentenrekening

ABN AMRO heeft voor de studenten tot 33 jaar een studentenpakket met daarin de studentenrekening. Een student moet dan wel zijn studiefinanciering, leer- of werkvergoeding of tegemoetkoming in de studiekosten op deze rekening storten. De rekening is gratis. Het is inclusief internetbankieren en een wereldpas. Er zijn ook kortingen:
  • U krijgt 30% korting op de creditcard;
  • U krijgt 20% korting op een doorlopende reisverzekering;
  • U krijgt 33% korting op de stand by service. Hiermee kunt u alle bankpassen, creditcards, identiteitsbewijzen en mobiele telefoon laten registreren. De stand-by Service geeft u bij verlies of diefstal van maximaal 1.000 euro.
  • U mag rood staan met een studentenlimiet tot 5.000. Dit kost natuurlijk wel rente.

ING studentenrekening

De eisen bij de ING bank zijn:
  • U bent niet ouder dan 29 jaar en volgt een voltijds mbo-, hbo- of wo-studie;
  • Voorwaarde is dat de studiefinanciering wordt gestort op de studentenrekening;
  • Als er geen studiefinanciering is, is er wel een bewijs van inschrijving van een Nederlandse mbo-, hbo- of universitaire onderwijsinstelling nodig.

Niet echt verrassend, maar vooral de maximaal toegestane leeftijd is lager dan bij ABN AMRO. De studentenrekening van de ING bank is een gratis betaalrekening met daarbij een betaalpas voor wereldwijd pinnen en betalen. Internetbankieren hoort daar automatisch bij. Een student kan met extra korting kiezen voor een studentenverzekering en een creditcard. Bovendien zijn er aanbiedingen voor een studentenlening en mogelijkheden om rood te staan. Er is een betaallimiet tot maximaal 1000 euro rood staan en een studentenkrediet tot maximaal 5000 euro.

Rabobank studentenrekening

Ook bij de Rabobank moet de studiefinanciering op de studentenrekening worden gestort. Is er geen studiefinanciering dan moet u kunnen aantonen dat u student bent. De rekening en betaalpas zijn inclusief het internetbankieren gratis. U mag tot 1000 euro rood staan en een lening afsluiten. De Rabobank base card heeft een limiet van 1000 euro.

SNS studentenrekening

U kunt ook terecht bij de SNS bank. De verschillen met ABN AMRO, de ING bank en de Rabobank zijn niet groot.

Slot studentenrekening afsluiten

De verschillen tussen de banken zijn niet zo groot. Als u denkt geld te moeten lenen kan dat een doorslaggevend element zijn om een bepaalde bank uit te kiezen. Niet elke bank vraagt voor een studentenlening evenveel rente. Vergelijk die rente voordat u uw keuze maakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leenstelsel en hypotheekLeenstelsel en hypotheekWat zijn de gevolgen van het nieuwe leenstelsel studiefinanciering 2016-2017 voor het afsluiten van een hypotheek. Wat z…
Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Hoeveel studiefinanciering krijgt u in 2015, 2016 en hoeveel studievoorschot? Wie al studeert krijgt de studiefinancieri…
Studiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet namelijk betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er…
Studentenkrediet en studentenlening DUO aanvragenStudentenkrediet en studentenlening DUO aanvragenStudenten hebben ook in 2016 geld nodig, want studeren is duur. De woonlasten lopen ook nog eens hoog op. Om toch als st…
Lenen  snelle lening bij KruidvatLenen snelle lening bij KruidvatU kunt bij Kruidvat sparen, een goede verzekering afsluiten en veilig een lening of consumptief krediet afsluiten. Dit i…

Reageer op het artikel "Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2016-2017"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Studievoorschot
Schrijf mee!