InfoNu.nl > Financieel > Geld > Voordelen van internetbankieren

Voordelen van internetbankieren

Voordelen van internetbankieren Het internetbankieren is in Nederland de normaalste zaak en heeft vele voordfelen. Zelf thuis bankieren met de bankpas en de financiën online regelen. U kunt thuis eenvoudig geld overboeken en sparen, en hebt voortdurend inzicht in uw transacties. Internetbankieren is goedkoop, transparant, actueel en veel sneller dan gewoon bankieren. De banken zien dat ook graag, want het scheelt ze een hoop handwerk en heeft allerlei voordelen. Zorg altijd voor een goede internet security op uw pc en let op de gevaren op het internet.

Internetbankieren een gouden greep in Nederland

De banken in ons land en de mondige consument hebben elkaar gevonden bij het internetbankieren. Het scheelt de banken veel werk en de consument heeft het gevoel zelf aan het roer te staan. Het heeft voor de consument het voordeel dat de betalingen kunnen worden gedaan, wanneer het de consument uitkomt. U hoeft ook niet meer te wachten op een afschrift om zeker te zijn dat de betaling gedaan is. Met internetbankieren kunt u het zelf regelen.

Voordelen internetbankieren en online bankieren 2017

Online bankieren heeft vele voordelen, bijvoorbeeld:
  • Online bankieren is goedkoper.
  • Online bankieren is sneller: geen wachtrijen aan de kassa.
  • Online sparen geeft een hogere spaarrente.
  • Online uw geld beheren kan overal online, ook al is het veiliger om alleen thuis te internet bankieren.
  • Online geld overmaken en rekeningen inzien kan 24 uur per dag en 7 dagen per week: als het u uitkomt dus.
  • Online bankieren kan lekker thuis: optimaal als u minder mobiel bent.
  • Online bankieren met alles bij de hand: u kunt rustig thuis de noodzakelijke stukken erbij zoeken.
  • Online stortingen kunt u op de pc snel zien: u hoeft niet meer te bellen naar de bank, wat tijd en geld kost.

Voordelen internetbankieren bij de banken in Nederland

De meeste banken in ons land bieden de mogelijkheid van internetbankieren. Het gaat vaak gepaard met allerlei extra’s, zoals:
  • Inplannen van uw toekomstige betalingen is mogelijk via een periodieke overboeking of een eenmalige overboeking.
  • Beheren van meerdere rekeningen.
  • Inzien van oude transacties.
  • Bijhouden van een adressenboek.
  • Betalen.
  • Het gebruik van Finbox of de AcceptEmail.
  • Het overzetten van transacties naar een boekhoudprogramma. Zo kunt u verder aan de slag met money management en het op overzichtelijke wijze inzicht krijgen in uw financiën.

Verschillen tussen banken bij het internetbankieren

Toch maakt het uit bij welke bank u gaat internetbankieren. Er zijn namelijk een aantal opmerkelijke verschillen:
  • Bijna alle banken wordt gewerkt met een bankpas met een Digi-P, digipas of een nummergenerator. De ING en bijvoorbeeld de Argenta bank werken met een inlognaam, password, en TAN codes. De TAN codes zijn uniek, en maar één keer te gebruiken. Als de lijst op is, krijgt u nieuwe codes toegestuurd. U kunt de TAN-codes van de ING bank ook via een sms laten versturen naar uw mobiele telefoon. Dan krijgt in feite uw mobiele telefoon de functie van een digipas.
  • Spoedbetalingen binnen Nederland zijn niet mogelijk bij de ING.
  • Spoedbetalingen naar het buitenland zijn niet mogelijk bij Argenta, DHB Bank, Fortis Bank en de ING.
  • Betalingen naar het buitenland zijn niet mogelijk bij Argenta.
  • Er zijn geen papieren afschriften bij Argenta.
  • U ontvangt geen papieren fiscaal jaaroverzicht bij Argenta, de Rabobank en de SNS Bank.
  • Storneren van de incasso’s via internetbankieren is alleen mogelijk de ING, Fortis Bank, ABN Amro en SNS bank.
  • Bij Fortis kunt u betalingen tot een half jaar terug inzien, niet langer. Om uw administratie goed bij te houden zult u dus regelmatig moeten printen.

Slot

Het internetbankieren past volledig in het plaatje van de zich zelf reddende en mondige consument. De banken willen ook graag dat u zoveel mogelijk zelf het arbeidsintensieve werk doet. Daarmee is internetbankieren een uitstekend product. Punt van aandacht zal altijd wel de veiligheid van internetbankieren blijven, want regelmatig worden we geconfronteerd in de media met de verschillende pogingen tot phishing, keyloggers en fraude. Beveilig uw pc goed en scan regelmatig op virussen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Internetbankieren, banken maken internetbankieren veiliger?Internetbankieren, banken maken internetbankieren veiliger?Internetbankieren en digitaal bankieren zijn in Nederland volledig ingeburgerd, maar het betalingsverkeer in ons land ka…
Rabobank, de Rabobank en tv bankierenRabobank, de Rabobank en tv bankierenDe Rabobank timmert met allerlei vormen van betalen en financieren aan de weg. Wat nog minder bekend is, is de mogelijkh…
Spaarrekening: voordelen en nadelen van internetsparenSpaarrekening: voordelen en nadelen van internetsparenInternetsparen is een fenomeen dat intussen doodnormaal lijkt maar pas sinds de internetrevolutie van het begin van de e…
Internetbankieren veiligerInternetbankieren veiligerInternetbankieren en veiligheid. Veilig internetbankieren, veilig betalingsverkeer en online betalen, kan dat? Bankieren…
Bankieren voor blinden en slechtziendenBankieren voor blinden en slechtziendenBankieren voor blinden en slechtzienden kan bij de Rabobank. In Nederland zijn er ruim 350.000 mensen met een gezichtsbe…

Reageer op het artikel "Voordelen van internetbankieren"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Internetbankieren
Schrijf mee!