InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kosten kinderoppas: Wat kost een oppas?

Kosten kinderoppas: Wat kost een oppas?

Kosten kinderoppas: Wat kost een oppas? Veel ouders laten een kinderoppas op hun kinderen passen, s avonds of overdag. In de meeste gevallen gaat het om een informele, niet-geregistreerde kinderoppas. Wat kost een oppas aan huis? Hoe kun je een betrouwbare kinderoppas vinden?

Kinderoppas

Een informele oppas is niet officieel als gastouder geregistreerd. Ze heeft geen vergunning en draagt geen inkomstenbelasting af. De kosten van deze oppas worden niet vergoed in het kader van de Wet Kinderopvang. De ouders moeten de kosten volledig zelf betalen. Als je kinderoppas zoekt voor een paar uur per week, kan dit een geschikte oplossing zijn.

Een informele oppas kan een formele gastouder worden, als hij of zij geregistreerd staat bij een gastouderbureau. De kwaliteitsnormen voor gastouders zijn aangescherpt. Gastouders moeten in het bezit zijn van een relevant diploma (minimaal MBO niveau 2) en soms beschikken over aantoonbare ervaring. Daarnaast moet de gastouder een EHBO-diploma hebben gehaald.

Wat kost een oppas?

Hoeveel de informele oppas verdient, hangt af van het aantal kinderen. Voor één kind is een bedrag tussen de 3,80 en 5,70 per uur redelijk. De vergoeding is voor het oppassen. Als het kind gedragsproblemen heeft en veel aandacht vraagt, dan kan een hogere vergoeding op zijn plaats zijn. Voor twee kinderen geldt een bedrag van 5,70 tot 7,60 per uur, bij drie of meer kinderen variëren de bedragen van 7,60 tot 9,50 per uur.

Wat kost een oppas in de avonduren?

In de avonduren krijgt de kinderoppas doorgaans minder betaald dan overdag. Dat is logisch, want de kinderen gaan meestal op tijd naar bed, zodat de oppas er weinig omkijken naar heeft. Het is redelijk om een uurbedrag van 2,50 tot 3,80 af te spreken. Je kunt na twaalven het dubbele tarief afspreken. Als de oppas blijft slapen, dan is het redelijk om daar ook een vergoeding tegenover te stellen. Hoeveel je betaalt, kan afhankelijk zijn van de leeftijd en ervaring van de oppas. Wat ook mee kan spelen is of de kinderen naar bed gebracht moeten worden of niet.

Betrouwbare oppas vinden

Er zijn diverse internetsites waar scholieren of andere kinderoppassers hun diensten aanbieden. Je kunt het echter ook dichter bij huis zoeken. Je nichtje, je buurmeisje of de dochter van je vriendin zijn misschien best bereid om een avondje op de kinderen te passen. Wel is het belangrijk om regels af te spreken met de oppas. Mogen er wel of geen vrienden of vriendinnen over de vloer komen, zijn er bijzonderheden met betrekking tot de kinderen? Ook is het belangrijk dat de oppas op de hoogte is van de regels die in het huis gelden.

Een gastouder inhuren

Een andere mogelijkheid is het inhuren van een gastouder. Als een oppas zich registreert bij een erkend gastouderbureau, dan wordt hij of zij een officiële gastouder die moet voldoen aan de gestelde eisen. De ouders kunnen dan in aanmerking komen voor een vergoeding van de oppaskosten. De geregistreerde gastouder kan overigens ook een opa, oma of een bekende zijn. Gastouders krijgen een hogere vergoeding dan de informele kinderoppas. Zij moeten immers ook inkomstenbelasting betalen over hun inkomen.

Alternatieven voor kinderopvang

De overheid betaalt steeds minder mee aan de kosten van kinderopvang. Het kan zinvol zijn om je als ouder te bezinnen op alternatieven voor kinderopvang, zoals ruilouderschap. Als je geinteresseerd bent in andere talen en culturen en dat graag aan je kinderen wilt meegeven, kun je overwegen om een au pair in dienst te nemen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nibud

Reageer op het artikel "Kosten kinderoppas: Wat kost een oppas?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!