InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een oppas?

Wat kost een oppas?

Wat kost een oppas? Hoeveel moet u een oppas geven voor het oppassen op mijn kinderen? De hoogte van het te vergoeden bedrag is onder andere afhankelijk van het aantal kinderen, de taken van de oppas, de leeftijden van de kinderen en het tijdstip van het oppassen.
Een oppas is geen officiële vorm van kinderopvang, en heeft geen vergunning. Een oppas wordt voornamelijk ingeschakeld in de avonduren, zodat de ouders weg kunnen zonder de kinderen mee te moeten nemen.

Wat kost een oppas?

Een oppas overdag is goedkoper dan een oppas in de avonduren. De kosten worden hoger als de verwachtingen ook hoger zijn. Een oppas die ook huishoudelijke taken gaat verrichten, moet een hogere vergoeding hebben, dan een oppas die zich uitsluitend op de kinderen richt. Voor scholieren die op uw kinderen passen kunt u weer een lager bedrag aanhouden dan in het geval de oppasser een volwassene is. U kunt daarnaast ook nog een verschil maken tussen een oppas die in eigen huis zorgt voor de opvang, of in uw huis. Voor het oppassen op kinderen die zichzelf kunnen vermaken kan er een lager bedrag worden aangehouden.

Hoeveel betalen aan de oppas een scholier

Volgens het Nibud is een bedrag tussen de 2,50 en 3,80 een redelijke vergoeding voor een scholier. Dit geldt ook voor de avonduren. Een hogere vergoeding kan er geven worden voor de uren na 12 uur s nachts. Een redelijke vergoeding in het geval de oppas blijft slapen is 7 (uitsluitend voor de uren dat de oppas kan slapen). Voor het oppassen op meerdere kinderen, is het redelijk om een hogere vergoeding af te spreken.

Hoeveel betalen aan de oppas een volwassen oppas

Het Nibud adviseert hogere bedragen voor een volwassen oppas. Een redelijke vergoeding voor het oppassen op één kind ligt tussen de 3,80 en 5,70. Bij twee kinderen moet u denken aan bedragen tussen de 5,70 en 7,60. Bij drie kinderen of meer: 7,60 en 9,50. Indien de kinderen veel aandacht nodig hebben kan een hogere vergoeding te verklaren zijn. Als naast het oppassen er ook nog huishoudelijke klusjes bij komen, zijn bovengenoemde bedragen te laag. In de avonduren kan er een hogere vergoeding worden gegeven.

Verschil in vergoeding voor het oppassen in uw huis of in het huis van de oppas

Een oppas die naar uw huis moet komen om op de kinderen te letten, moet een hogere vergoeding hebben dan een oppas waar u de kinderen heen kunt brengen. De oppas die naar uw huis moet komen, moet zich volledig vrij plannen omdat ze niet in hun eigen huis kunnen verblijven. Een oppas die gewoon in zijn of haar eigen huis kan blijven, kan naast de oppaswerkzaamheden bijvoorbeeld ook nog iets doen aan het huishouden.

Wat kost het extra dat de kinderen blijven eten bij de oppas?

Hiervoor kunt u afspraken maken met de oppas. Een vergoeding voor het middageten van 1,50 tot 2 is redelijk. Voor het avondeten moet u uitgaan van een bedrag tussen de 2,50 en 3,50.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nibud.nl

Reageer op het artikel "Wat kost een oppas?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!