InfoNu.nl > Financieel > Geld > Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?

Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?

Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes? Om een banktransfer te doen kon je voorheen gewoon de rekeningnummers ingeven en de betaling kon gedaan worden. Vanaf 1 januari 2011 echter is het ook verplicht om de IBAN- en BIC-code van de betreffende bankrekeningen in te geven als je een binnenlandse of buitenlandse betaling wilt doen. Om elektronische banktransfers te laten slagen is het dus nodig dat je de betreffende BIC/SWIFT- en IBAN-codes kent. Maar waarvoor staan die codes eigenlijk en waar kan je ze terugvinden?

Banktransfers: geld overmaken

Geld overschrijven van de ene rekening naar de andere kon je vroeger gewoon doen door de rekeningnummers in te vullen op je overschrijvingsformulier. Vanaf 1 januari 2011 werd het echter verplicht om je volledige IBAN-code te vermelden op je overschrijvingen en facturen, alsook de BIC/SWIFT-code. Voor betalingen via internet wordt de IBAN-code van je rekeningnummer doorgaans automatisch vertoond bij het ingeven van je geldtransfer. Maar wat betekenen die codes nu eigenlijk en waarvoor staan deze afkortingen? Een overzicht van de financiële termen IBAN, SWIFT, en BIC.

Banktransfer: wat is de IBAN-code?

IBAN staat voor International Bank Account Number oftewel internationaal bankrekeningnummer. Deze code is ingevoerd om de internationale betalingen veiliger en overzichtelijker te maken. De IBAN-code heeft een bepaald aantal tekens en kan maximum 34 tekens bevatten. Opgelet: niet alle bankrekeningen wereldwijd hebben een IBAN-code. Om in dat geval elektronische banktransfers te doen is het voldoende dat je de BIC/SWIFT-code van de bank kent, tesamen met het bankrekeningnummer (dat dus niet voorafgegaan wordt door een IBAN-code).

Voorbeeld Belgische IBAN-nummer:
IBAN BE _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Hierbij is BE: de code van België, daarna volgt het controlegetal en daarna de cijfers van je bankrekening.

Voorbeeld Nederlandse IBAN-nummer:
IBAN NL _ _ ABNA0 _ _ _ _ _ _ _ _ _
Hierbij is NL de code van Nederland, waarna het tweecijferige controlegetal volgt en daarna de nummer van je bankrekening zelf.

Banktransfer: wat is de BIC/SWIFT-code?

BIC

BIC staat voor Bank Identifier Code of bankidentificeringscode. Met deze code wordt je bank geïdentificeerd. Iedere bank heeft dus een eigen BIC-code. De BIC-code bevat doorgaans acht tekens en soms elf.

SWIFT

SWIFT is een verouderde naam voor BIC en staat voor: Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication oftewel Maatschappij voor wereldwijde interbancaire financiële telecommunicatie. Deze maatschappij organiseert het internationale bancaire wereldje, en in het bijzonder het verloop van transacties tussen bankrekeningen van verschillende banken verspreid over de hele wereld.

Waar kan ik mijn IBAN-code vinden?

Jouw IBAN-code alsook de BIC-code van je bank kan je doorgaans vinden op je rekeningafschriften. Daarop moeten alle precieze gegevens vermeld staan. Als je aan internetbankieren doet, kan je dit ook online terugvinden als je je banktransfer bekijkt nadat je bent ingelogd op de website van je bank. Ook op deze volgende twee interessante websites kan je je IBAN- en BIC-nummers opzoeken.

De IBAN- en BIC-nummers voor België kan je hier terugvinden:
http://www.ibanbic.be/

De IBAN- en BIC-nummers voor Nederland vind je hier:
http://www.ibannl.org/

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ibanbic.be/
  • http://www.ibannl.org/ (bronnen geraadpleegd op 02/06/2016).

Reageer op het artikel "Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Banktransfers
Schrijf mee!