InfoNu.nl > Financieel > Geld > Verstuur je post goedkoop met oude postzegels

Verstuur je post goedkoop met oude postzegels

Verstuur je post goedkoop met oude postzegels Veel mensen verzamelen postzegels omdat ze het een leuke hobby vinden. En ook omdat ze hopen dat hun verzameling in de loop van de jaren steeds meer waard wordt. Niet leuk om te horen voor filatelisten, maar soms is het maar beter om de zorgvuldig verzamelde postzegels gewoon op een brief te plakken.

Alleen zeldzame postzegels zijn waardevol

En dat is nu net het probleem. De afgelopen tientallen jaren zijn van de meeste postzegels zoveel exemplaren uitgegeven, dat de handelswaarde erg laag is. Vaak krijg je er nog maar een deel van de frankeerwaarde voor, minder dus dan je er ooit voor betaald hebt.

Postzegels uit Euro-tijdperk zijn allemaal nog geldig

Alle postzegels die in het euro-tijdperk zijn uitgegeven worden geaccepteerd. Ook de zegels die nog een waarde-aanduiding hebben. Wat wel van belang is, is dat de juiste waarde opgeplakt wordt. Als een brief in Nederland van maximaal 20 gram nu beplakt moet worden met een Nederland-1 zegel ter waarde van 64 eurocent, moet er dus ook minimaal 64 eurocent opgeplakt worden. Postzegels die in 2001 zijn uitgegeven met zowel een gulden-waarde als een euro-waarde zijn ook nog steeds geldig.

De toeslag die betaald is op sommige postzegels telt uiteraard niet mee voor de frankeerwaarde. Een kinderpostzegel waar 60 + 20 c opstaat, is dus maar 60 cent waard, de overige 20 cent is destijds naar het goede doel gegaan.

Gulden-postzegels niet meer geldig

Postzegels met (alleen) een gulden-waarde zijn niet meer geldig. Tot 1 november 2013 konden deze postzegels, indien ze uitgegeven waren in 1977 of daarna, nog wel gebruikt worden om je post te versturen.

Oude postzegels volop beschikbaar

Als je een postzegelverzameling hebt (uiteraard met ongebruikte postzegels), kun je die natuurlijk gaan gebruiken om post te versturen. Controleer dan vantevoren wel even in de catalogus of je niet net een waardevolle postzegel pakt.

Ook als je geen oude postzegels hebt is het mogelijk om goedkoop post te versturen. Bij veel postzegelwinkels en ook via webshops op Internet zijn oude postzegels te koop voor een prijs onder de frankeerwaarde. Soms worden zelfs stickers aangeboden waar de juiste zegels al opgeplakt zitten, zodat likken niet eens meer nodig is.

Langer onderweg met oude postzegels?

Of post met oude postzegels een risico loopt om langer onderweg te zijn, is een vraagstuk waar niet iedereen dezelfde mening over heeft. Sommigen zeggen dat ook oude postzegels een zogenaamd fosforbalkje hebben dat door de sorteermachines herkend wordt.
Anderen wijzen op het rechthoekige haakje dat veel postzegels tegenwoordig hebben. Aan de hand daarvan en het gewicht kan een sorteermachine meteen bepalen of je post voldoende gefrankeerd is. Oude postzegels bevatten deze rechthoekjes niet en dat zou ervoor kunnen zorgen dat een meer tijdrovende procedure doorlopen wordt om te kijken of er voldoende postzegels opgeplakt zijn. Voor post die zo snel mogelijk bezorgd moet worden is het mogelijk dus af te raden om oude postzegels te gebruiken.

Bespaar geld: maak oude postzegels zeldzamer

Als maar genoeg oude postzegels gebruikt worden voor het versturen van post, worden ze misschien ooit nog wat zeldzamer en dus meer waard. Als je post gaat versturen met oude postzegels helpt je dus niet alleen je eigen portemonnee, maar op termijn mogelijk ook die van de postzegelverzamelaars. Gewoon doen dus!
© 2011 - 2014 Marcel68, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is postzegels verzamelen een goede belegging?Veel mensen verzamelen postzegels, vaak met het oog op het realiseren van een mooie meerwaarde. Maar is het verzamelen v…
De postzegels van 2013: het eerste halve jaarDe postzegels van 2013: het eerste halve jaarPostNL geeft elk jaar diverse keren nieuwe postzegels uit. In dit artikel een lijstje met de geplande uitgiften voor het…
Het verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegels heeft oude papieren. De eerste postzegels verschenen in 1840 in Groot-Brittannië en verspr…
Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringBeleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringSommige mensen verzamelen postzegels uit hobby; anderen zien het vooral als een financiële investering of belegging. Pos…
De nieuwe postzegelDe nieuwe postzegelWe gebruiken hem alweer een tijdje: onze nieuwe postzegel. Sinds 1 juli 2010 is de tariefaanduiding op onze vertrouwde p…

Reageer op het artikel "Verstuur je post goedkoop met oude postzegels"

Reacties

Fhash, 17-04-2013 12:13 #3
In de boedel van mijn ouders vonden wij nog een pakketzegelboekje met 8 pakketzegels voor 5 kg. Kunnen die gewoon op een pakket tot 5kg? Reactie infoteur, 19-04-2013
Beste Fhash,
Pakketzegels kunnen in ieder geval niet gebruikt worden voor het versturen van brieven / brievenbuspost, maar alleen voor pakketten. Volgens mij staat er geen bedrag op de pakketzegels, dus dat biedt hoop voor een lange geldigheidsduur. Maar of deze zegels inderdaad nog steeds te gebruiken zijn durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het beste is dit denk ik even na te vragen bij een postkantoor.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

H. Wijnands, 24-05-2012 10:21 #2
Vraag: De luchtpostzegel van f 0, 80 van 1980 (zegel voor bijzondere vluchten) kunnen die nog gebruikt worden voor de normale (binnenlandse) frankering? Reactie infoteur, 27-05-2012
Beste H. Wijnands,
De luchtpostzegel van 1980 (volgens mij is deze van 1 gulden en niet van fl. 0,80) was bedoeld voor luchtpoststukken en strikt genomen ongeldig voor de "gewone" post.
Gebruik van de luchtpostzegel voor normale post werd echter oogluikend toegestaan, goed mogelijk (maar niet zeker dus) dat dat nu nog steeds zo is.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Pim Doesburg, 11-01-2012 22:30 #1
Tegenwoordig zijn steeds meer postkantoren ondergebracht bij Ako's e.d.
Daar kunnen ze helaas soms niet goed omgaan met de software (is mijn ervaring) en wordt nogal snel gezegd dat het niet mogelijk is om met oude postzegels voorgefrankeerde pakketten met het track & trace systeem te versturen. Het zou met "de nieuwe software" niet langer mogelijk zijn een sticker uit te draaien zonder met de klant af te rekenen. Echter dit is onzin - probeer het bij een tnt postkantoor en het zal geen probleem zijn. Al moesten er ook bij het postkantoor aan het Singel in Amsterdam drie medewerkers aan te pas komen om uit te vinden hoe het moest. Reactie infoteur, 11-01-2012
Hallo Pim,
Volhouden is dus het advies, bedankt voor je reactie!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Infoteur: Marcel68
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!