InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld verdienen door je oude spullen (online) te verkopen

Geld verdienen door je oude spullen (online) te verkopen

Geld verdienen door je oude spullen (online) te verkopen Stel je wilt graag je oude spullen kwijt, omdat je hier toch niks meer mee doet. Ook zoek je naar wat extra geld. Waar kun je je bezittingen verkopen en hoe werkt het? Denk aan oude mobiele telefoons, (studie)boeken, dvd's, cd's, laptops en games.

1. Oude telefoons verkopen

Heb je nog een oud mobieltje ergens liggen waar je niks mee doet? Meestal kun je deze altijd wel kwijt tegen een klein gedeelte van de nieuwprijs. Er zijn verschillende sites die graag oude telefoons innemen. Je selecteert hier je type telefoon, je geeft aan of je telefoon het doet en je krijgt het bedrag te zien wat je ervoor krijgt. Vervolgens stuur je de telefoon op en het bedrag wordt op je rekening gezet. Via deze sites kun je je oude mobiel inleveren:
  • Cash4Mobile.com
  • Envirofone
  • GSMLoket.nl
  • Leverjegsmin.nl
  • Rabomobiel.nl
  • Recell.nl
  • Verkoopjemobiel.nl
  • Verkoopjetelefoon.nl
  • Vodafone
  • Zonzoo.nl

Ook bestaat er een marktplaats voor mobieltjes, deze site heet anymobile.nl. Maar natuurlijk zou je dan ook dé marktplaats kunnen proberen.

2. Bol.com: verkopen van boeken, dvd's, cd's en games

Hoe werkt het?
Op bol.com kun je terecht met je oude cd's, dvd's, boeken en games. Je dient eerst een verkoopaccount aan te maken. Wanneer je een verkoopaccount hebt aangemaakt ga je naar het tabblad 'toevoegen', je kunt hier alle ISBN-code's invoeren van de spullen die je te koop wilt aanbieden. Bij deze spullen zet je neer in welke staat ze verkeren zodat de koper weet wat hij of zij koopt. Wanneer je iets verkocht hebt krijg je meteen een mail in je inbox. Je moet de koop bevestigen en vervolgens een pakbon uitprinten. Deze doe je bij het boek, de dvd, de cd of de game in.

Wat levert het op?
Bij bol.com kun je zelf invoeren tegen welke prijs je iets wilt verkopen. Bol.com houdt daar echter wel veel aan over. Per bestelling trekt bol.com 0,99 euro van het bedrag af, en daarbij komt nog eens 15% van de opgegeven prijs overheen. (Dit heeft wel een maximum van 15 euro). Dus stel je wilt een boek verkopen voor 6 euro. Bol.com haalt er al 99 cent vanaf. Daarbij komt dan nog eens 15% van 6 euro. Dat is 0,15 x 6 = 0,9, dus 90 cent. Samen met de 99 cent wordt het 1,89 euro dat bol.com ervanaf haalt. Je houdt dus 4,11 over, waarmee je ook nog de verzendkosten moet betalen. Voor kleine bedragen is het dus meestal onverstandig om te verkopen via bol.com.

3. Studieboeken verkopen

Studieboeken verkopen kan gelukkig wat voordeliger dan het verkopen van studieboeken bij bol.com. Soms krijg je juist meer dan de prijs die je opgeeft (Bookmatch.nl). Het invoeren van studieboeken gaat hetzelfde als invoeren van boeken bij bol.com. Je voert de ISBN-code in en het boek komt tevoorschijn, het enige wat je dan nog moet invullen is de prijs en de staat van het boek.
Sites waar je je studieboeken kunt verkopen:
  • Bookmatch.nl
  • Studieboekenmarkt.nl
  • Studieboekencenter.nl
  • Tweedehandsstudieboeken.nl
  • Boekenbeurs.nl

4. De Slegte: meteen al je boeken kwijt

Mensen die hun boeken verkopen bij de Slegte hebben meestal geen zin om veel moeite ervoor te doen. Bij de Slegte krijg je een klein bedrag van het aankoopbedrag terug, meestal rond de 20%. Wanneer je dit op internet zou verkopen kun je er in veel gevallen wel meer voor krijgen. Ga daarom alleen naar de Slegte als je in een keer van al je boeken af wilt zijn, en er niet te veel moeite aan wilt besteden om ze kwijt te raken.

5. Oude laptops en monitors verkopen

Als je snel af wilt van je oude laptops en monitors (of meestal ook overig ICT apparatuur), kun je deze ook laten inkopen op verschillende sites. De meeste sites zijn echter wel bestemd voor het inkopen van meerdere computers of monitors tegelijk. Het verkopen van laptops etc. gaat daarom wat lastiger dan het verkopen van mobiele telefoons via het internet. Een goede inkoper van laptops en monitors is IT-recycling.

6. Marktplaats, Speurders

Meestal is de beste manier om een hoge prijs te krijgen voor je spullen om het via Marktplaats of Speurders te verkopen. Je kunt zelf onderhandelen met kopers en de prijs bepalen. Vooral voor mobiele telefoons en laptops krijg je bij verkoop via zo'n advertentie veel meer dan wanneer je deze meteen laat inkopen. Boeken verkopen via Marktplaats of Speurders is meestal wel beter dan via bol.com. Op bol.com betaalt de koper dan wel misschien hetzelfde, het bedrag dat er vervolgens wordt afgehaald is groter dan wanneer je zelf een advertentie plaatst. Het enige nadeel is dat je via zo'n advertentie meestal nooit meteen van je spullen afbent. Ook kun je te maken hebben met kopers die niet reageren of niet betalen.

7. Games verkopen

Heb je nog games liggen die je hebt uitgespeeld of waar je op bent uitgekeken? De winkel Game Mania neemt deze graag van je over. Wanneer je naar deze winkel gaat met je tweedehands spellen krijg je meteen contant geld hiervoor. Je kunt ook kiezen voor een cadeaubon van Game Mania, deze heeft dan wat meer waarde dan het geld wat je contant zou krijgen. Voor Game Mania geldt ook: wanneer je de games snel kwijt wilt is dit een goede oplossing. Wanneer je wat meer geld er voor wilt kun je beter eerst kijken op Marktplaats, Speurders ed. Sinds een aantal maanden is ook de Free Record Shop begonnen met het kopen van oude games. De inruilactie werkt in principe hetzelfde als bij de Game Mania!

8. Used products

De keten 'Used products' krijgt steeds meer bekendheid in Nederland. In de winkel worden al eerder gebruikte spullen verkocht. Ook kun je hier je oude spullen laten inkopen. Een opsomming van producten die zij bijvoorbeeld inkopen (wanneer intact): audio, dvd-spelers, games, gereedschap, gouden sieraden, horloges, computers, lcd's, plasma's, muziekinstrumenten, cd's, dvd's, huishoudelijke artikelen, fietsen, scooters, camera's, laptops, pda's, gsm's, goud en telecom. Wanneer je een van je oude spullen wilt verkopen moet je naar een inkoopwinkel. Daar wordt de prijs bepaald die je ervoor terug kunt krijgen.
© 2011 - 2014 Shiny, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spullen verkopen op Marktplaats zonder te investerenSpullen verkopen op Marktplaats zonder te investerenVeel Nederlanders verdienen geld door spullen op het internet te verkopen. U kunt niet zomaar spullen gaan opkopen en di…
Niet weggooien, maar verkopenNiet weggooien, maar verkopenSpullen die u afdankt en die niet stuk zijn, kunt u waarschijnlijk nog wel goed verkopen. Op websites als Marktplaats.nl…
Veel geld verdienen met MarktplaatsVeel geld verdienen met MarktplaatsIedereen de spullen over heeft, kan ze verkopen op het internet. Spullen die vroeger op de zolder terecht kwamen, en uit…
Veel geld verdienen met tweedehands spullenVeel geld verdienen met tweedehands spullenEr wordt vaak niet bij stil gestaan dat bepaalde tweedehands producten nog een grote waarde kunnen vertegenwoordigen. Op…
Geld verdienen met eBayAls je wat geld wilt verdienen als een beginner op eBay, volg dan deze makkelijke stappen, en begin met geld verdienen.

Reageer op het artikel "Geld verdienen door je oude spullen (online) te verkopen"

Infoteur: Shiny
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!