InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten?

Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten?

Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten? Een testament opstellen of de aankoop van een huis gaat via de notaris en dat betekent dus notariskosten betalen, maar betaal voor een notaris niet meer dan nodig is in 2017. Ga bijvoorbeeld vooraf online na wat een notaris u kost. De notariskosten zijn sinds de nieuwe Notariswet uit 1999 vrijgegeven en inmiddels onderwerp van onderzoek. Er zijn verschillende kosten voor een notaris en er is geen vast uurtarief meer. Wat een notaris kost is niet meer zomaar duidelijk en niet overal gelijk. Dat betekent dat een testament bij de ene notaris veel duurder kan zijn dan wat u bij de andere notaris moet betalen. Gebruik het internet en weet vooraf wat de notaris u zal kosten, welke notaris u neemt en hoeveel de notariskosten zullen bedragen.

Wat doet een notaris voor u?

Een notaris kan u adviseren bij het zo goed mogelijk financieel regelen van uw zaken. De notaris stelt notariële akten op die de rechtsverhoudingen tussen partijen vastleggen. Niet iedereen krijgt met een notaris te maken, maar vaak is dat wel het geval. Bij de notaris moet u zijn voor het opstellen, laten passeren en registreren van:
  • De leveringsakte en verdelingsakte van onroerend goed;
  • Een hypotheekakte;
  • Een notarieel samenlevingscontract;
  • Huwelijkse voorwaarden;
  • Een testament opstellen;
  • Een akte van oprichting van een stichting, een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en andere rechtspersonen;
  • Een schenkingsakte bij de notaris.

Rol van de notaris is onafhankelijk

Bij dit alles is het de bedoeling dat de notaris een onafhankelijke positie inneemt en de belangen van betrokken partijen zorgvuldig afweegt. Belangrijk is ook dat een notaris u extra rechtszekerheid geeft, doordat de datum, de betrokken partijen en de echtheid van een akte vaststaan. Op een later moment ontkennen dat de akte is opgesteld of een testament verscheuren heeft geen zin, omdat de notaris desgevraagd altijd de officiële kopie van de originele akte kan afgeven als bewijs voor het bestaan van de akte.

De kosten: wat kost een notaris in 2017?

Hoe meer werk de notaris moet verrichten en hoe meer een akte afwijkt van wat standaard gebruikelijk is, hoe hoger in de regel de rekening en notariskosten zullen zijn. Sinds 1999 is er veel veranderd. Toen werd namelijk de nieuwe Notariswet ingevoerd. De belangrijkste wijziging is de veel grotere vrije marktwerking binnen het notariaat waardoor ook de tarieven van de notaris vrij zijn. Dat betekent dat u niet meer bij elke notaris voor dezelfde klus ook hetzelfde betaalt. De verschillen tussen de tarieven van notarissen kunnen zelfs groot zijn. Als u dus niet aan een bepaalde notaris gebonden bent, doordat u alleen uw eigen bekende notaris vertrouwt, doet u er goed aan om een paar notarissen in de buurt te bellen en de tarieven onderling te vergelijken. Ook op het internet kunt u vaak de verschillende tarieven inzien en vergelijken. Vraag bijvoorbeeld op de website een offerte aan voor een bepaalde akte die u nodig hebt en vergelijk de prijs goed.

Enkele indicatieve bedragen van een notaris, wat moet u betalen in 2017?

Dat betekent dus vooralsnog moet worden volstaan met wat indicatieve bedragen, omdat er geen vaststaand uurtarief meer is voor een notaris. U kunt dan denken aan de volgende bedragen:
  • Een eenvoudig testament kost gemiddeld 300 euro;
  • Een hypotheekakte en transportakte kosten ongeveer 3,5 promille van de hoogte van de hypotheek. Dat is bij een bedrag van 200.000 euro dus 700 euro;
  • Een bv oprichten kost ongeveer 800 euro;
  • Een samenlevingscontract kost 350 euro.

Shoppen op internet loont als u lagere notariskosten wilt, verlaag zo de prijs van een notaris

Shoppen op internet geeft u inzicht in de prijs en het uurtarief van een notaris. Aan de hand van genoemde indicatieve bedragen kunt u een goede notaris uitzoeken die niet te duur is. Betaal ook niet twee keer voor hetzelfde. Soms is bij een akte al veel van te voren bekend en uitgezocht. Dan is het niet nodig om daar tweemaal voor te betalen, ook al zullen sommige notarissen dat wel proberen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kosten bij aankoop van een onroerend goed (BE)Kosten bij aankoop van een onroerend goed (BE)De aankoop van een onroerend goed in België brengt een aantal extra kosten met zich mee, die zeker niet over het hoofd g…
Belgisch erfrecht: de drie soorten testamentenDe Belgische wet voorziet 3 soorten testamenten. We bekijken deze verschillende soorten naar karakteristieken en voor- e…
De kosten van een echtscheiding1 op de 2 huwelijken strandt en loopt uit op een echtscheiding. Je moet niet alleen beslissingen maken over de verdeling…
Bijkomende kosten koopwoningWie een (bestaande) koopwoning wil kopen, krijgt met verschillende bijkomende kosten te maken. De grootste kostenpost bi…
Aftrekbare kosten voor inkomstenbelastingAftrekbare kosten voor inkomstenbelastingBij de aankoop van een nieuwe woning maakt u diverse kosten voor uw financiering welke aftrekbaar zijn. Deze financierin…

Reageer op het artikel "Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten?"

Reacties

Blacky, 26-04-2017 12:07 #4
Geachte,
Doordat ik niet of veel later verwittigd ben geweest is mijn vader ondertussen begraven god ik weet niet waar. Ik heb geen bewijzen of aktes. Maar krijg nu wel de onbetaalde facturen. Waar kan ik aub terecht? Ik wil dit afsluiten. Reactie infoteur, 27-04-2017
Geachte Blacky,
Als u een erfenis zuiver hebt aanvaard (wellicht kunt u deze nog verwerpen), bent u samen met de mede-erfgenamen verantwoordelijk voor de schulden die gemaakt zijn. Weet u waar uw vader vader woonde, dan kan die gemeente u verder helpen met de nodige aktes. Ook een notaris kan voor u zoekactiviteiten verrichten.

Dick, 07-07-2016 20:33 #3
Heb mom. 2 testamenten. 1 voor mijn vrouw en 1 voor mij. Wil een vernoemd familielid komend, nadat evt. andere erfgenamen gestorven zijn, als laatste persoon begunstigd. maar deze laatste willen wij beide niet meer beërven. Kosten? Dus uitschrijven uit het testament. Reactie infoteur, 09-07-2016
Beste Dick,
In dat geval kunt u een nieuw testament laten opmaken. Als u hiervoor een goedkope oplossing zoekt, zou dit bijvoorbeeld voor 125 euro per testament via de Hema (notarisservice) kunnen:

http://financieel.infonu.nl/geld/121634-testament-zonder-notaris-hema.html

Candy, 27-07-2015 21:44 #2
Goeden middag
Ik ben van mijn ex af en nu zit ik met de koophuis en met schulden erbij ik moet naar de notaris om een nataris te vinden wat voordeliger is en dat kan betalen voor dat ik de mist in gaat wie weet hier raad mee en wie heeft dit ook mee gemaakt? En ik zit ook nog met een lening waar ik 65 jaar aan vast zit wat kan ik het beste doen ik moet naar de rechter maar ik heb geen bewijs dat mijn ex mij onder dwang heeft gezet en zelfs vervalsing van mijn handschrift na laten maken en nu zit ik vee in de puree sorry maar kan iemand mij wat meer informeren? Over dit soort zaken Reactie infoteur, 29-07-2015
Beste Candy,
Het beste maakt u een overzicht van de boedel en zet daarbij wat de waarde is, wie aansprakelijk is en welke actie u moet ondernemen. De notaris is er eventueel voor de verkoop van het huis of als er notariële akten zijn. Voor een gang naar de rechter kan een rechtsbijstandsverzekering (als u die hebt) worden ingeschakeld.

E. Bouwman, 18-09-2014 06:43 #1
Ik ben mijn testament kwijt geraakt met verhuizing, wat kan ik doen en kan ik eventueel een kopie krijgen en wat gaat dat kosten? Gaarne antwoord, E. Bouwman. Reactie infoteur, 18-09-2014
Beste E. Bouwman,
U kunt een kopie opvragen bij uw notaris. De kosten hiervoor verschillen per notariskantoor.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 23-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Fiscaal partnerschap
Reacties: 4
Schrijf mee!