InfoNu.nl > Financieel > Geld > Extra pensioen opbouwen als aanvulling

Extra pensioen opbouwen als aanvulling

Extra pensioen opbouwen als aanvulling Stoppen met werken, dan is het opbouwen van een extra pensioen nodig. Hoe gaat u dit opbouwen in 2017 en 2018 en wanneer kunt u dan met pensioen gaan? Wat is in dit verband 401K? Zorg zelf voor een goed aanvullend pensioen en voorkom een pensioentekort. Zeker als u een pensioentekort of pensioengat hebt, is deze aanvulling op het pensioen belangrijk. Dit kan fiscaal vriendelijk met een lijfrenteverzekering bij een verzekeringsmaatschappij (belastingvoordeel), maar ook met pensioensparen bij een bank. De pensioenleeftijd wordt verschoven. basisregelingen versoberd en de AOW-partnertoeslag afgeschaft in 2015. De partnertoeslag AOW verdwijnt ook. De pensioenpot waarop u vertrouwde loopt leeg.

Fiscaal slim een extra pensioen opbouwen, profiteer van het belastingvoordeel

Er zijn vele redenen om een extra pensioen op te bouwen in eigen beheer:
  • U hebt te weinig AOW opgebouwd.
  • Uw partner is jonger dan 65 jaar en u komt gezamenlijk geld tekort door verlaging of afschaffing van de partnertoeslag AOW afgeschaft in 2015.
  • U hebt te weinig pensioen opgebouwd.
  • U hebt geen vertrouwen in de nieuwe vitaliteitsregeling waarbij de levensloopregeling
  • en spaarloonregeling komen te vervallen.
  • U heeft geen vertrouwen in de potten bij de pensioenfondsen.
  • Ook u gaat, als het aan de regering ligt, waarschijnlijk later met pensioen.

401k in de Verenigde Staten

Ter vergelijking: in de VS bestaat 401k. Dat pensioenplan houdt in dat u het eerste jaar van uw pensioen een vijfentwintigste deel, het tweede jaar een vierentwintigste deel ontvangt. Dit 25 jaar lang, totdat al het kapitaal op is. Een heel ander pensioensysteem dan in Nederland. Vele Amerikanen beleggen daarom ook zelf en die trend zien we ook in Nederland.

Ik heb te weinig pensioen en vertrouw de pensioenfondsen niet

Vaak is het een mengeling van factoren waardoor u straks te weinig pensioen hebt. Het kan zijn ontstaan door het overstappen naar een andere werkgever, een pensioengat, een echtscheiding of eerder stoppen met werken. Daar komt bovenop dat het vertrouwen in de pensioenfondsen niet is toegenomen en dat de pensioenleeftijd steeds verder wordt verschoven. Allemaal zaken die nadelig zijn voor wie straks een mooi pensioen wil hebben en wil genieten van de oude dag. Hebt u bovendien een aantal jaren in het buitenland gewerkt, dan is ook de AOW lager dan dat die zou kunnen zijn. Elk jaar in het buitenland kost u twee procent AOW.

Extra pensioen opbouwen als pensioenaanvulling

Dus zit er niets anders op om, als het even kan, een aanvullend pensioen op te bouwen. Of beter gezegd, een uitkering die aanvullend is op uw pensioen. De meest gebruikelijke manieren hiervoor zijn:
  • Een lijfrenteverzekering afsluiten bij een verzekeringsmaatschappij;
  • Banksparen voor uw pensioen bij een bank, ook wel pensioen sparen genoemd;
  • Langer doorwerken;
  • Overwaarde huis benutten als dat er is bijvoorbeeld via een opeethypotheek.
  • Bijstorten in het pensioenfonds.

Lijfrenteverzekering afsluiten en banksparen

Een lijfrenteverzekering afsluiten, een koopsompolis afsluiten of pensioen sparen kan fiscaal vriendelijk, als u een aantoonbaar pensioengat en pensioentekort hebt. Elk jaar kunt u aan de hand van de opgave van het pensioenfonds zien hoeveel pensioen u hebt opgebouwd en dat vergelijken met wat het had kunnen zijn. U kunt in het afgelopen jaar een pensioentekort hebben opgebouwd, maar ook in eerdere jaren. Beide bestanddelen, de jaarruimte en de reserveringsruimte, mag u bij de berekening meenemen. De lijfrentepolis sluit u af bij een verzekeringsmaatschappij en banksparen doet u op een geblokkeerde spaarrekening of beleggingsrekening bij een bank.

Langer doorwerken als mogelijkheid

Langer doorwerken is altijd een optie, maar sommigen doen dat graag en anderen zijn er niet meer toe in staat.

Bijstorten in pensioenfonds en inkopen van pensioenjaren

Soms bestaat de mogelijkheid om pensioenjaren erbij te kopen door geld bij te storten in het pensioenfonds.

Dus zelf een aanvullend pensioen opbouwen in 2017 en 2018

Vele bedrijven kunnen u adviseren over hoe u het beste een aanvullend pensioen kunt opbouwen. Banken, verzekeraars en een bedrijf als Brand New Day. Brand New Day propageert pensioen sparen en beweert zeer goedkoop te zijn. Vraag dus bij voldoende instanties een offerte aan. Ook het internet helpt u snel verder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf sparen voor pensioenZelf sparen voor pensioenWie voor een werkgever werkt heeft vaak een goede pensioenregeling. Maar soms is dit niet het geval. De werkgever heeft…
Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Wanneer je een nieuwe baan hebt, krijg je vaak ook een nieuwe pensioenregeling. Je kan ervoor kiezen om je opgebouwde pe…
Pensioen aanvullen, wat zijn de mogelijkheden?Pensioen aanvullen, wat zijn de mogelijkheden?Als uw pensioen niet maximaal is opgebouwd, kunt u kiezen om het pensioen aan te vullen, bijvoorbeeld met een lijfrentev…
Sparen voor een beter pensioenSparen voor een beter pensioenHet is mogelijk om te sparen voor inkomsten naast het pensioen. Dit kan omdat er bijvoorbeeld sprake is van een pensioen…
Pensioen en inkomen: wat zijn de pensioenpijlers?Pensioen en inkomen: wat zijn de pensioenpijlers?Als je op pensioen gaat, moet je het met een lager inkomen stellen dan tijdens je loopbaan. Je kan wel beschikken over e…

Reageer op het artikel "Extra pensioen opbouwen als aanvulling"

Reactie

Lewicz, 08-06-2014 18:20 #1
Ben naar Polen geemigreerd, en zal 16 jaar niet in Nederland woonachtig zijn totdat ik pensioenuitkering ontvang.

Is het nuttig om een verzekering af te sluiten in NL om mij te waarborgen dat ik dat "pensioen" gat kan opvullen?

Graag uw advies, m.vr.gr. Reactie infoteur, 10-06-2014
Beste Lewicz,
Als u naar Polen bent geemigreerd, is het wellicht beter om in Polen een aanvullend pensioen op te bouwen. Handig voor straks zou zijn als het een internationaal bedrijf is dat ook in Nederland werkzaam is (ING Bank, ABN AMRO en dergelijke).

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 12-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: AOW 2017
Reacties: 1
Schrijf mee!