InfoNu.nl > Financieel > Geld > Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?

Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?

Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing? Een creditcard is een uiterst handig betaalmiddel dat je overal ter wereld kan gebruiken. Wie een creditcard wil aanvragen, wordt eerst gecheckt op BKR-registratie. Wie een negatieve BKR-notering heeft, zal het moeilijker hebben om een creditcard te krijgen. Verstrekkers van kredietkaarten willen immers niet het risico lopen dat je je schulden niet meer kan terugbetalen. Als je een creditcard zonder BKR-toetsing wilt verkijgen dan zijn er andere mogelijkheden, zoals de DebitCard en de Prepaid CreditCard.

Creditcard aanvragen

Een creditcard is in feite een betaalmiddel dat je een krediet verschaft om een aankoop te doen. Alle kredieten die aangegaan worden moeten worden doorgegeven aan het BKR, het Bureau van Krediet Registratie. Net als bij alle andere kredieten wordt dus ook bij de aanvraag van een creditcard nagegaan of je geregistreerd staat bij het BKR. Is dat niet het geval, dan is het normaal gezien geen probleem om een creditcard te krijgen. In het tegenovergestelde geval kan dit een probleem opleveren.

Informatie BKR

Wanneer de kredietverstrekker die de creditcard aanbiedt informatie verkrijgt van het BKR, zal nagegaan worden of je een creditcard kan krijgen of niet. Aan de hand van die informatie zal de kredietverstrekker beslissen of hij jou een creditcard zal toestaan. Het criterium bij deze beslissing is vooral hoe groot de kans is dat je je kredieten zal kunnen terugbetalen. Hierbij wordt vooral gekeken naar je maandelijkse inkomsten en de grootte van de leningen die je hebt lopen.

Creditcard zonder BKR-toetsing

De meeste kredietverstrekkers houden rekening met je BKR-toetsing. Als je op deze manier geen creditcard kan verkrijgen dan zijn er andere mogelijkheden. Zo kan je een creditcard aanvragen bij kredietverstrekkers die geen rekening houden met BKR-registraties. Deze aanbieders van creditcards zullen je waarschijnlijk wel een creditcard kunnen aanbieden, maar tegelijk moet je opletten voor hogere kosten en een hogere rente. De vraag is of je in dat geval wel een goede zaak doet.

DebitCard en Prepaid CreditCard

Niet in het rood

Twee andere mogelijkheden voor mensen met BKR-registratie die geen creditcard kunnen krijgen, zijn de DebitCard en de Prepaid CreditCard. In dat geval is het de bedoeling dat je vooraf een bedrag op je kaart stort, waar je dan achteraf naar hartelust gebruik kan van maken. Je kan niet meer geld opnemen dan je stort, zodat je dus ook niet in het rood kan gaan.

Geen BKR-toetsing nodig

Er wordt geen echt krediet verstrekt vermits je alleen geld opneemt dat je zelf op je kaart hebt gestort. Bijgevolg is dus geen toetsing bij het BKR nodig. Deze types van kaarten zijn geschikt voor mensen die willen vermijden om in schulden te geraken door al te makkelijk gebruik van de klassieke creditcard. Enkele voorbeelden zijn:

  • DB Prepaid MasterCard: de eerste Nederlandse prepaid mastercard, aangeboden door DB Cardservice
  • Visa Prepaid
  • MasterCard DebitCard
  • Prepaid MasterCard
  • Moneybookers MasterCard Prepaid
  • Medius MasterCard Prepaid
  • Exacard MasterCard Prepaid

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.creditcard-vergelijk.nl/informatie/bkr-toetsing/
  • https://www.dbcardservice.com (bronnen geraadpleegd op 09/06/2016).

Reageer op het artikel "Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Creditcards
Schrijf mee!