InfoNu.nl > Financieel > Geld > Thuiswerken loont en beloont

Thuiswerken loont en beloont

Thuiswerken loont en beloont Vooroordelen en angst voor het organisatorische gedeelte lijkt vaak de doorslag te zijn om thuiswerken niet te stimuleren. Woon-werkverkeer en mobiel werken verdienen een hogere algemene en maatschappelijke acceptatie. Deelnemen aan het arbeidsproces is immers een grondrecht van ieders bestaan. De vorm waarin, mogen de werknemers gelukkig steeds vaker zelf bepalen. De (nieuwe) werkplek, de kantoorruimte, de werkomgeving maakt ook vaak onderdeel uit van het acceptatieproces van de sollicitant.

Voordelen van thuiswerken

De voordelen van thuiswerken, het vermijden van woon-werkverkeer en mobiel werken worden nog te weinig benut. Iedere werkgever zou voor zijn onderneming en per werknemer eens moeten becijferen wat de besparing zou kunnen zijn op:
  1. De overbodige werkplek;
  2. De niet benutte kantoorruimte;
  3. De personeelskosten.

Vermijden woon-werkverkeer

Daarnaast levert het thuiswerken, een beleid op het vermijden van woon-werkverkeer en de stimulering an mobiel werken ook financieelvoordeel op. Ook deze financiële voordelen kunnen worden berekend. Hierbij kan het gaan om:
  1. De verhoogde productiviteit;
  2. De verhoogde motivatie;
  3. Verbetering van de effectiviteit;
  4. Efficiëntere werkprocessen en werkmethoden.

Mobiel en flexibel werken

Bij meer aandacht voor het thuiswerken, een beleid op het vermijden van het woon- werkverkeer en het mobiel werken wordt er door een (toekomstige) werkgever beter ingespeeld op de veranderingen op de arbeidsmarkt. Immers jonge (nieuwe) medewerkers vinden dat ze flexibel moeten kunnen werken en stellen dit steeds meer als belangrijke voorwaarde bij het zoeken van een nieuwe werkgever. Werkgevers vinden deze ontwikkeling vaak lastig en maken daardoor onnodig kosten door vast te houden aan de ingeroeste vormen en vastgeroeste culturen en gaan tevens voorbij aan de voordelen die het voor hun werknemer(s) heeft. Werknemers hebben immers voordeel als de werkgever beter inspeelt op de behoefte van werknemers als het gaat om:
  1. De wens tot flexibilisering van de werktijd:
  2. De behoefte aan de mogelijkheid om mobiel te werken;
  3. Te werken zonder stress en spanning;
  4. Een grotere vrijheid in de besteding van de beschikbare (arbeids)tijd
  5. Een grotere bevoegdheid in de verdeling tussen de privébehoefte en de te verrichten arbeid.

Effecten voor de werknemer

De negatieve effecten zijn in sommige gevallen voor de individuele werknemer wel:
  1. Dat het licht vaker moet branden;
  2. Dat de verwarming in de winter langer en hoger aanstaat;
  3. De hulpmiddelen als de laptop stroom verbruikt.

Randvoorwaarden

Het is natuurlijk wel een vast gegeven dat niet alle werkzaamheden en ook niet alle werknemers geschikt zijn om mobiel te werken. Ook zijn alle werknemers niet geschikt om thuis te werken of in aanmerking te kunnen komen om het woon- werkverkeer te vermijden. Echter de veranderingen op de arbeidsmarkt en het werken in een kennisintensieve economie zorgen er steeds vaker voor dat we steeds minder afhankelijk zijn van de vaste werkplek. De werkgevers worden steeds vaker gedwongen om na te denken op welke wijze het beste de organisatie kan functioneren, om zo de continuïteit in de bedrijfsvoering ook voor de lange termijn veilig te stellen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Thuiswerken loont en beloont"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 18-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!