InfoNu.nl > Financieel > Geld > Heb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen op

Heb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen op

Heb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen op Je hebt bij meerdere bedrijven gewerkt, maar vraagt je af: 'Heb ik ergens pensioen opgebouwd?' Of je weet dat je wel ergens pensioen hebt opgebouwd, maar je weet niet meer hoeveel. Wat doe je dan? Want het oerwoud van pensioenen is soms niet altijd goed door te komen. Mensen weten vaak ook niet of ze pensioen hebben opgebouwd en hoeveel. Wie denkt dat er ergens een pensioen is opgebouwd kan dat overigens wel achterhalen. Het achterhalen van een vergeten pensioen vergt enige inspanning, maar het is te doen. Het achterhalen van een vergeten pensioen vergt enige inspanning, maar het is toch mooi om te weten dat je soms meer geld krijgt als je gepensioneerd bent, dan je had gedacht. Waar vind je je pensioen waarvan je niet wist dat het bestond?

Opsporen of je nog ergens pensioen hebt opgebouwd

Mensen die niet meer precies weten bij welk pensioenfonds er ooit misschien pensioenrechten zijn opgebouwd, weten vaak ook niet hoe ze te werk moeten gaan om daar achter te komen. Om dat geld van een pensioen niet te laten liggen hoeven alleen de volgende zaken ondernomen te worden:

Pensioen achterhalen: Naam en adres van ex-werkgevers zijn bekend

Als je de naam en het adres van zijn ex-werkgever(s) nog weet dan is de kortste klap om die te bellen. De vraag die je dan moet stellen is wat de naam en het adres van het pensioenfonds zijn waarbij je mogelijk een pensioen hebt opgebouwd. Vaak weet je ex-werkgever ook wel de verdere gegevens. Gebruik in ieder geval dit lijstje om erachter te komen of je nog ergens een pensioen hebt staan:
  • naam en adres van het pensioenfonds,
  • registratienummer,
  • gewerkte periode

Werkgever opsporen via de Kamer van Koophandel

Als een werkgever is verhuisd of niet meer bestaat dan kan het adres van de firma worden opgespoord met behulp van de Kamer van Koophandel waar alle bedrijven staan ingeschreven, de gemeente of via voormalige collega's. Op die manier is vaak ook wel te achterhalen bij welk pensioenfonds je nog een pensioen hebt opgebouwd of waar je eventueel moet zijn voor dat pensioen.

Het pensioenfonds bestaat niet meer: hoe vind ik dan uit of ik pensioen heb opgebouwd?

Is wel bekend bij welk pensioenfonds je pensioen heeft opgebouwd, maar bestaat dit fonds niet meer, dan kun je met DigiD vaak achter je vergeten pensioenopbouw komen. Dit gaat zo: Je kunt allereerst met je DigiD inloggen op Mijn pensioenoverzicht. Daar vind je als het goed is alle pensioenen die je via je werkgevers hebt opgebouwd in de loop van de tijd. Overigens werkt dat niet altijd en is het systeem niet helemaal waterdicht. Probeer dus altijd ook nog zelf na te gaan of er ergens nog een pensioen van je kan staan, want een extra centje naast je AOW is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Informatie opvragen bij het Pensioenregister

Wie liever belt kan ook contact opnemen met het Pensioenregister. Dit kan via telefoonnummer 020 7512870. Het pensioenregister is ook bereikbaar via de website: Pensioenregister

Special over pensioen

In de special over pensioen worden veel meer aspecten van het pensioen uitgelegd. Zo kan iemand zien hoeveel pensioen hij al heeft opgebouwd, maar ook tegen welke problemen hij aan kan lopen. Lees er over in Pensioen inzichtelijk gemaakt
Gerelateerde artikelen
Echtscheiding en het convenant; PensioenverdelingBij echtscheiding moeten er afspraken gemaakt worden voor de toekomst. Deze worden in een convenant vastgelegd. Zaken me…
Pensioenopbouw bij uitkering WW, WIA, WAZ, Ziektewet, WajongBouw je pensioen op als je een uitkering van het UWV ontvangt? In dit artikel vindt u het antwoord op deze vraag.
Pensioengat dichtenPensioengat dichtenMen denkt vaak te licht over een tekort aan pensioen. Op het moment dat de pensioenleeftijd in zicht is wordt er vaak pa…
Hoe bouw je pensioen op en hoe hoog is dat?Veel mensen hebben wel een pensioen, maar hebben geen idee hoeveel ze krijgen als ze daadwerkelijk kunnen stoppen met we…
Fatale gebeurtenissen voor uw pensioenFatale gebeurtenissen voor uw pensioenVeel werknemers denken recht te hebben op een goed pensioen op het moment dat ze met pensioen gaan. In werkelijkheid zal…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Heb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen op"

Reacties

Rian Vinke, 15-09-2015 14:32 #2
Ben Nederlandse, maar woon in België. Heb geen ID. Hoe kom ik er achter of ik recht heb pensioen? Reactie infoteur, 15-08-2016
Maar als je Nederlandse bent heb je toch ook een ID?

Bieneke, 19-05-2015 22:17 #1
Ik weet niet waar ik nog pensioen te goed hebt hoe kom ik daar achter? Reactie infoteur, 21-08-2016
Zoals in het artikel staat kunt u terecht bi het penisoenregisterj: http://www.pensioenregister.nl/. Daar staan alle pensioenen geregistreerd. Dus als u niet weet waar en of u pensioen heeft kunt u dat daar achterhalen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 23-03-2017
Gepubliceerd: 04-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Pensioen
Reacties: 2
Schrijf mee!