InfoNu.nl > Financieel > Geld > Slapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoed

Slapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoed

Slapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoed Slapend rijk worden met vastgoed of real estate behoort zeker tot de mogelijkheden voor de belegger in vastgoed. Vastgoed kan aantrekkelijke rendementen opleveren dankzij verhuurinkomsten en kapitaalwinst bij verkoop. Anderzijds vergt dit type belegging ook veel inspanning, waaronder een hoge basisinvestering en een grondige opvolging van de vastgoedmarkt. Voorts moet de belegger rekening houden met specifieke wetgeving. Als investeerder in vastgoed kan het erg nuttig zijn om je te laten bijstaan door een makelaar in vastgoed. Vastgoedmakelaars zijn op de hoogte van de huizenmarkt en kennen de kneepjes van het vak als het aankomt op onderhandelen met de verkoper en het afronden van de deal.

Slapend rijk worden met vastgoed

Vastgoed is een belegging waar de investeerder interessante rendementen uit kan halen. Het kopen van huizen, appartementen en vakantiewoningen kan winstgevend zijn op meerdere vlakken. Ten eerste kan je het vastgoed tegen een lage prijs kopen om in de toekomst aan een hogere prijs weer te verkopen. Ten tweede kan vastgoed heel aantrekkelijk zijn als je opbrengsten wilt halen uit de verhuur van woningen. Hetzelfde geldt voor het verhuren van bijvoorbeeld kantoren of winkels.

Vastgoed vergt veel voorkennis

Vastgoed biedt op het eerste zicht wel veel mogelijkheden als het aankomt op langetermijnrendement, maar het is niet meteen een belegging waar je zomaar eens instapt. Het kopen, verkopen en verhuren van gebouwen vergt veel specifieke kennis waarvan je op de hoogte moet zijn als je in het vastgoed wilt stappen. Het beste is om je te laten bijstaan door een expert of een makelaar in vastgoed. Enkele dingen waarmee je moet rekening houden bij de verhuur en verkoop van vastgoed zijn onder meer:
  • wetgeving inzake vastgoed
  • geldigheid en vereisten van koopcontracten
  • geldigheid en regels inzake huurovereenkomsten
  • belastingen op onroerend goed
  • belastingen op huurinkomsten
  • mogelijkheden op het vlak van hypotheken

Hoge begininvestering bij vastgoed

Veel extra kosten

Vastgoed is een beleggingstype waarbij veel geld in omgaat. Huizen kopen en verkopen zijn dure aangelegenheden waar bovendien veel extra kosten bij komen kijken. Denk maar aan de kosten van hypotheken, het opmaken van contracten, de kosten van de notaris en het betalen van belastingen. Andere kosten zijn bijvoorbeeld het schatten van huizen en de kosten van makelaars.

Rendement op lange termijn

Om rendement te kunnen halen uit vastgoed moet je in het begin veel geld op tafel kunnen leggen. Vastgoed vereist dus een grote basisinvestering waardoor het nogal lang kan duren vóórdat je je geïnvesteerde geld weer hebt terugverdiend. Om slapend rijk te worden met het kopen en verkopen van woningen is daarnaast ook veel tijd en achtergrondkennis nodig. Je kan nooit zelf over alle nodige kennis beschikken dus is het goed om daarvoor de hulp in te roepen van een vastgoedinvesteerder met veel ervaring of een expert in vastgoed.

Rijk worden met real estate

Verhuurinkomsten en kapitaalwinst bij verkoop

Om er op lange termijn slapend rijk van te worden, heeft real estate of vastgoed heelwat perspectieven. Vastgoed biedt ook de zekerheid van steen en is meer een tastbare belegging, in tegenstelling tot aandelen of obligaties. De potentiële rendementen zijn hoog, denk maar aan de inkomsten van verhuur en de kaptaalwinsten bij een winstgevende verkoop.

Opvolging vastgoedmarkt

Maar vóórdat je acherover kan gaan leunen om de inkomsten te laten binnenlopen, moeten er heelwat inspanningen aan vooraf zijn gegaan. In de eerste plaats gaat het om de vrij hoge financiële basisinleg, en ten tweede is ook een grondige opvolging van de vastgoedmarkt belangrijk. Zowel bij de koop/verkoop van een vastgoed als bij een eventuele verhuur van het pand is het raadzaam om je te laten assisteren door een makelaar in vastgoed. Online zijn er prijsoffertjes van makelaars beschikbaar waardoor je snel een beeld krijgt van de prijs van het advies van een makelaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Slapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoed"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!