InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?

Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?

Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het? In de vijfde à zesde is het weer zover, dan wordt samen met je salaris ook weer je vakantiegeld gestort. Velen kijken hiernaar uit. Wat is vakantiegeld, wanneer krijg je dit en hoeveel krijg je?

Wat is vakantiegeld?

Vakantiegeld wordt ook wel vakantiebijslag of vakantietoeslag genoemd.
Wanneer je een arbeidsovereenkomst hebt en in Nederland woont krijg je ieder jaar een bedrag aan vakantiegeld. Dit geld wordt uitbetaald met de reden om extra vakantie kosten te kunnen dekken. Natuurlijk kun je het geld ook voor iets anders gebruiken. Het geld staat los van het opnemen van betaald verlof. Het vakantiegeld wordt opgebouwd van 1 juni tot 1 juni het jaar daarop. Het bedraagt 8% van je bruto loon. Dit staat vastgelegd in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WMM). In de cao kan een hoger percentage worden afgesproken, maar nooit een lager percentage. Omdat je vakantiegeld kan zien als loon moet je hier ook gewoon loonheffing over betalen.

Ziekte en vakantiegeld

Ook wanneer je in de ziektewet zit heb je recht op het opbouwen en de uitkering van vakantiegeld, net als dat je tijdens je ziekteverlof recht hebt op een maandelijks salaris.

Wanneer wordt vakantie uitbetaald?

Vakantiegeld wordt meestal eind mei uitbetaald. Ook gebeurt dit wel eens in juni. Dit ligt aan je werkgever. Het vakantiegeld wordt tegelijkertijd met je salaris gestort. Voor uitzendkrachten geldt een andere regeling. Zij kunnen op elk moment hun opgespaarde vakantiegeld uit laten betalen. Soms kun je ervoor kiezen je vakantiegeld in termijnen uit te laten betalen. Dit moet dan wel vastgelegd zijn in je arbeidsovereenkomst of je CAO.

Uitzondering vakantiegeld

Sommige werknemers krijgen minder dan 8% vakantiegeld uitbetaald. Dat is wanneer het salaris hoger is dan drie maal het minimumloon (meer dan 4.273 per maand). Deze werknemers hoeven over het meerdere geen vakantiegeld te ontvangen.

Vakantiegeld te laat ontvangen

De WMM schrijft voor dat uiterlijk in juni de vakantiebijslag moet zijn betaald. Wanneer je als werknemer je vakantiegeld te laat hebt ontvangen, dan kun je van je werkgever een verhoging van het vakantiegeld eisen van maximaal 50%.

Vakantietip

Wanneer je later op vakantie gaat, dan wanneer je je vakantiegeld hebt ontvangen en je wilt het geld wel graag voor je vakantie gebruiken, zet het dan tijdelijk op een spaarrekening. Op die manier geef je je geld niet aan iets anders uit.

Ook zou je het vakantiegeld kunnen bewaren voor een verwachte grote uitgave, bijvoorbeeld voor de onderhoud van je auto.
© 2011 - 2017 Wuppie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantiegeld is een deel van het loonWerknemers hebben een wettelijk recht op vakantiegeld. U hebt recht op minimaal 8 procent van het loon. Meer mag, minder…
Loon en salaris, de meeste gestelde vragenVan het brutoloon houdt u na verrekening van premies en belastingen het nettoloon over. In dit artikel treft u de meest…
Vakantiegeld uitbetalen, hoeveel krijg ik?Vakantiegeld uitbetalen, hoeveel krijg ik?Hoeveel vakantiegeld je krijgt hangt af van je brutoloon. Het vakantiegeld bedraagt 8% van het brutoloon. Daarna moet je…
Ontslag en recht op vakantiegeldOntslag en recht op vakantiegeldWanneer je verandert van baan of ontslagen wordt heb je recht op je salaris, vakantiegeld en uitbetaling van niet genote…
Uitkeringen AOW, WAO, Wia, Wajong, WW, ANW 2010Uitkeringen AOW, WAO, Wia, Wajong, WW, ANW 2010Met ingang van 1 januari 2010 zijn de bedragen voor de AOW, WIA, WAO, Wajong, WW en ANW aangepast. Dit houdt verband met…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vakantiedagen-en-vakantiegeld
  • http://www.socialezekerheid.nl/smartsite.dws?id=33427
  • http://www.salarisnet.nl/Wetten-Regels/Wetten-Regels-Artikelpagina/Uitbetalen-van-vakantiegeld.htm

Reageer op het artikel "Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?"

Reacties

Erik Molog, 01-01-2017 15:29 #7
Ik had een arbeidscontract tot 1 januari 2017. Door omstandigheden hebben wij in overleg een vaststellingsovereenkomst opgesteld om de samenwerking per 30 november 2016 te beëindigen. Nu heb ik per 1 december een WW-uitkering aangevraagd.
Nu betaalt mijn oude werkgever mij nog vakantiegeld van juni t/m november. Dit is betaald in december. Nu ziet het UWV dit als inkomsten voor december. Dat is toch krom? Als werkgever het in november had gedaan bij het laatste loon was het wel goed geweest lijkt mij. Wat moet ik nu? Scheelt mij toch gauw 500 euro netto. Daar baal ik van.

Cruyt Martine, 29-06-2016 13:15 #6
Ik ontvang invaliditeitsuitkering, tot op heden heb ik mijn vakantiegeld nog niet ontvangen. Wat zou de reden hiervan kunnen zijn?

Griet Verbeke, 02-07-2015 08:39 #5
Krijg ik van mijn werkgever na twee jaar ziekteverlof nog vakantiegeld?

Ik, 13-05-2015 17:25 #4
Ik ben en een uitzenkracht, maar werk nu niet meer heb een ww uitkering nou is de vraag wanneer krijg ik mijn vakantiegeld?

Robbin, 25-06-2012 12:37 #3
Ik krijg mijn geld pas in Augustus. Dan is mijn vakantie al bijna voorbij, dus ik ga voor die 50 % extra :)

Dina, 13-01-2012 23:01 #2
Ik heb in mei 2011 vakantie geld ontvangen ik ben nu per 31/12/2011 gestopt met werken is mijn baas me dan nog vakantie geld schuldig, dit zegt mijn baas: De vakantiegelduitkering in mei 2011 had betrekking op de periode januari 2011 t/m december 2011. Kan dit kloppen?

Niels Holtrop, 09-01-2012 10:15 #1
Ik heb in december de 3 zaterdagen vóór sinterklaas gewerkt, en nu meent Intertoys dat ik geen recht zou hebben op vakantietoeslag en/of vakantiecompensatie, en dat dat ligt aan de soort arbeidsovereenkomst? Wordt ik hier afgewimpeld, of is dit wel mogelijk?

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 20-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 7
Schrijf mee!