InfoNu.nl > Financieel > Geld > Koers van de dirham - Verenigde Arabische Emiraten (V.A.E.)

Koers van de dirham - Verenigde Arabische Emiraten (V.A.E.)

De dirham is een munteenheid van de Verenigde Arabische Emiraten (V.A.E.) De V.A.E. is een land dat bestaat uit zeven emiraten. De bekendste emiraten zijn Dubai en Abu Dhabi. De dirham is voor het grootste deel van de tijd gekoppeld (geweest) aan de Amerikaanse dollar. Als de dollar minder of meer waard wordt ten opzichte van de euro, dan geldt dat dus ook voor de dirham. Vooral toeristen doen er goed aan de wisselkoers te weten wanneer ze het land bezoeken. Lees er alles over in dit artikel. De dirham is de munteenheid van de Verenigde Arabische Emiraten. De naam dirham wordt ook gebruikt voor andere munten, zoals bijvoorbeeld in Marokko. De Marokkaanse dirham is echter een andere munt dan de dirham van de Verenigde Arabische Emiraten. De internationale afkorting voor de dirham is AED. Daarvoor in de plaats worden ook wel twee andere aanduidingen gebruikt, namelijk DH en Dhs. Deze zijn echter niet officieel. De internationale code van de munt is ISO 4217. Daarmee wordt de munt in het internationale handelsverkeer aangeduid. Er is ook een teken, of te wel een symbool, waarmee de munt wordt aangeduid. Dat is د.إ. De dirham van de Verenigde Arabische Emiraten wordt onderverdeeld in honderd fils. Dat is het Arabische equivalent van de cent.

Wisselkoers Verenigde Arabische Emiraten

De Verenigde Arabische Emiraten (V.A.E.) is een land en ligt in het Midden-Oosten, nabij Oman en Saudi-Arabië. Het land is rijk, vooral door de opbrengsten uit olie. De V.A.E. bestaat uit zeven emiraten, namelijk Abu Dhabi, Dubai, Sharjah, Ajman, Umm Al Qaywayn, Ras al-Khaimah en Fujairah. Vooral de laatste jaren bezoeken ook veel toeristen met name Abu Dhabi en Dubai. Daarvoor moeten zij de wisselkoers van de dirham weten.

Munteenheid Verenigde Arabische Emiraten

De dinar van de V.A.E. werd in december 1971 geïntroduceerd in het land. Daarvoor waren er andere munten. De Qatar en Dubai-riyal werden op dat moment gebruikt. Deze munt was de gangbare munteenheid in alle emiraten, behalve in Abu Dabji. Ook daar is vandaag de dag nog een andere munt, namelijk de Bahreinse dinar. Tien dinar is 1 dirham waard. Voor 1966 gebruikten alle emiraten de golfroepie als nationale munt. Net zoals in Quatar werd daarna kortstondig de Saudi riyal gebruikt als munteenheid, maar er werd zelf gekozen voor de Quatar en Dubai-real.

Dirham munteenheid Verenigde Arabische Emiraten

De dirham werd officieel op 28 januari 1978 de nationale munt. Dit gebeurde in samenspraak met het Internationaal Monetair Fonds. Die hebben veel ervaring met het introduceren van nieuwe munten in laden. Op dat moment was de dirham al vijf jaar in gebruik. Voor het grootste deel van de tijd was de dirham gekoppeld aan de Amerikaanse dollar. Dat betekent wanneer de dollar minder waard wordt de dirham dus ook minder waard wordt. En andersom ook, als de koers van de dollar stijgt, bijvoorbeeld ten opzichte van de euro, dan stijgt ook de koers van de dirham. De dirham is afgeleid van het Griekse woord drachme, dat een “handvol” betekent. De betekenis van het woord kwam zo ook in het Latijn terecht en was ook zo gangbaar onder het Ottomaanse regime.

Koers van de dirham

In 1973 werden er munten geïntroduceerd van de dirham. Er zijn munten van 1, 5, 10, 25 en 50 fils, en van 1, 5 en 10 dirham. De munten die een of meer dirham waard zijn, zijn gemaakt van koper. De andere munten van cupro-nikkel. In 1995 werden de munten van 50 fils en 1 dirham verkleind in grote. De munten van 1, 5 en 10 fils worden in het dagelijks leven nauwelijks gebruikt, de munt van 1 fils komt sowieso nauwelijks voor. Daarvoor zijn ze intussen te weinig waard geworden. De productiekosten en de prijs van de grondstoffen ligt bijna hoger dan de waarde van de munt. Er zijn ook bankbiljetten in de omloop van de dirham van de Verenigde Arabische Emiraten. Er zijn biljetten van 1, 5, 10, 50, 100 en 1000 dirham.
© 2011 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koers van de Marokkaanse dirhamDe Dirham is de munteenheid van Marokko. De munt wordt gebruikt in het Noord-Afrikaanse land als wettig betaalmiddel tus…
Koers van de Zweedse kroonDe Zweedse kroon is de munteenheid van Zweden. De munt geld in het Scandinavische land als betaalmiddel. Dit artikel ver…
Koers van de Jordaanse dinarDe Jordaanse dinar is de munteenheid van Jordanië. De munt geldt als wettig betaalmiddel in het land in het Midden-Ooste…
Koers van de Antilliaanse guldenDe Antilliaanse gulden is de munteenheid van de Nederlandse Antillen. Deze munt geld als wettig betaalmiddel op de Boven…
Koers van de Filipijnse PesoDe Filipijnse Peso is de munteenheid van de Filipijnen. De munt geldt als wettig betaalmiddel op de archipel. Dit artike…

Reageer op het artikel "Koers van de dirham - Verenigde Arabische Emiraten (V.A.E.)"

Reactie

Klaas de Vries, 07-03-2011 21:13 #1
Ik kom regelmatig in het Midden Oosten. Met de Bahreinse Dinar kun je niks in Abu Dhabi behalve omwisselen naar AED, dus het klopt niet dat deze munt heden ten dage nog gebruikt kan worden in Abu Dhabi. en de Dinar is grofweg 10 keer meer waard dan de Dirham dus dat klopt ook niet, want er staat "Tien dinar is 1 dirham waard". Verder ontbreekt het 500 Dirham biljet in het overzicht hierboven. Ik heb de oorzaak gevonden. Het halve artikel is een slordige vertaling van wat er op Wikipedia staat. Ik citeer:

"The United Arab Emirates dirham was introduced December 1971. It replaced the Qatar and Dubai riyal at par. The Qatar and Dubai riyal had circulated since 1966 in all of the emirates except Abu Dhabi, where the dirham replaced the Bahraini dinar at 1 dirham = 0.1 dinar. Before 1966, all the emirates that were to form the UAE used the Gulf rupee. As in Qatar, the emirates briefly adopted the Saudi riyal during the transition from the Gulf rupee to the Qatar and Dubai riyal.

On January 28, 1978, the dirham was officially pegged to the IMF's Special Drawing Rights (SDRs)[1]. In practice, it is pegged to the U.S. dollar for most of the time[2]. Since November 1997, the dirham has been pegged to the 1 U.S. dollar = 3.6725 dirhams[3], which translates to approximately 1 dirham = 0.272294 dollar.

The name Dirham derives from the Greek word Drachmae, literally meaning "handful", through Latin.[4] Due to centuries of old trade and usage of the currency, dirham survived through the Ottoman regime.

einde citaat.

Naar beste weten zijn is Bahrain het enige land waarin hotels, winkeliers etc. vrijwel zonder uitzondering zonder meer en zonder eerst te willen omwisselen, een munt van een andere golfstaat accepteren en dat is de Saudi Riyal (1 BHD = ca. 10 SAR). Met USD kun je ook regelmatig zonder omwisselen terecht, omdat de koers inderdaad vast is.

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!