InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geldtransfers: het eengemaakte Europese betaalsysteem SEPA

Geldtransfers: het eengemaakte Europese betaalsysteem SEPA

Geldtransfers: het eengemaakte Europese betaalsysteem SEPA De Europese Unie streeft ernaar om op financieel en monetair vlak een eenheid te zijn. Ook in de banksector wil men zorgen voor een harmonisatie van de geldtransfers op Europees vlak. Deze harmonisatie van financiële transacties is er gekomen met de implementering van het SEPA-betaalsysteem. Dat betaalsysteem staat voor een eengemaakte Europese structuur om betalingen te doen en uit te voeren. Kenmerk van deze betaalstructuur is het gebruik van de IBAN-code en de BIC-code, waarmee zowel de rekeninghouder als de bank kunnen geïdentificeerd worden. Ook het land waarin de bank gevestigd is kan door middel van de IBAN- en BIC-codes aangeduid worden. Wat houdt het eengemaakte Europese SEPA-betaalsysteem nog zoal in?

Europese betalingen

De Europese Unie streeft ernaar op meerdere vlakken een eenheid te zijn. Op politiek vlak proberen de lidstaten ook al jaren aan hetzelfde zeel te trekken, ook al lukt dit niet altijd even makkelijk. De komst van de euro in 2002 zorgde voor een eenmaking op monetair vlak met de oprichting van de muntunie. Overal in de Europese Unie kon je met euro's gaan betalen, wat zorgde voor heelwat praktische voordelen. Ook in de banksector is men verder naar eenmaking gaan streven met de komst van het SEPA-systeem. Hierdoor kunnen betalingen in landen die deel uitmaken van de Europese Unie uiteindelijk vlotter verlopen.

Wat is het SEPA-betaalsysteem?

SEPA staat voor Single Euro Payments Area, wat zoveel betekent als: een enkele eurobetaalzone, of met andere woorden een eengemaakte Europese structuur om betalingen te doen. Een inwoner van Nederland moet de mogelijkheid hebben om in elk ander land van de Europese Unie betalingen in euro te doen op dezelfde manier als ie dat in Nederland doet. Dit betaalsysteem omvat eengemaakte Europese overschrijvingen en Europese domiciliëringen.

Wat met cheques?

Cheques worden niet meer opgenomen in dit systeem, omdat men ervan uitgaat dat in de toekomst de electronische geldtransfers alsmaar populairder zullen worden. De banksector opteert voor een geleidelijke verdwijning van de klassieke cheque en wil de voorkeur geven aan Europese overschrijvingsformulieren, betalingen met bankkaarten en electronische betaalmanieren zoals online bankieren.

Eén systeem van geldtransfers vanaf 2011

Hiermee wordt bedoeld dat Europese geldoverschrijvingen met hetzelfde tarief, op dezelfde praktische manier en binnen dezelfde betalingstermijnen als een eenvoudige binnenlandse betaling zullen kunnen plaatsvinden. Vanaf 1 januari 2011 werd enkel nog het SEPA-betaalsysteem gebruikt worden en in 2014 werd de uitvoering van het systeem helemaal geperfectioneerd. Er kwam daarmee een einde aan de specifieke betaalsystemen van de Europese landen onderling.

Bankoverschrijvingen via SEPA

Bankoverschrijvingen worden vanaf 2011 enkel nog via SEPA gedaan, dit wil zeggen dat banktransfers enkel nog kunnen als alle vereiste codes correct zijn ingevuld. Men spreekt dan van de SEPA Credit Transfer, die Europese draagwijdte heeft. Als je een banktransfer wilt doen, dan moet je ervoor zorgen dat je je bankgegevens correct invult via de volgende codes:
  • IBAN-code: International Bank Account Number: je internationale rekeningnummer
  • BIC-code: Bank Identification Code : iedere bank heeft een eigen internationale code

Waarop letten bij een bankoverschrijving?

Via deze twee internationale codes kunnen banken overschrijvingen en geldtransfers binnen de Europese Unie uitvoeren. Aan deze twee codes kan elke rekeninghouder geïdentificeerd worden, net als de bank en het land waarin de bank gevestigd is. Als je een geldtransfer wilt doen, moet je er dan ook voor zorgen dat je de juiste IBAN- en BIC-codes gebruikt van jezelf en van de begunstigde.

Welke landen omvat het eengemaakte SEPA-betaalsysteem?

Het SEPA-systeem omvat alle 27 landen van de Europese Unie en daarnaast nog de volgende landen:
  • Zwitserland
  • Ijsland
  • Noorwegen
  • Liechtenstein

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vanaf 2014 één Europese betaalmarkt: wat verandert er?Vanaf 2014 één Europese betaalmarkt: wat verandert er?Vanaf februari 2014 verandert het Europese betaalsysteem drastisch met de invoering van Single European Payments Area (S…
Bankrekeningnummers veranderen naar 18 tekensBankrekeningnummers veranderen naar 18 tekensHet Europese betaalsysteem SEPA wordt vanaf heden geleidelijk ingevoerd, wat tot gevolg heeft dat alle (post)bankrekenin…
Twee betaalstelsels in ons land, SEPA lekker duurTwee betaalstelsels in ons land, SEPA lekker duurVanaf 1 januari 2008 hanteren we in ons land in de EU en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Monaco en Zwitserland, tw…
ZZP of MKB: wat moet u aan met SEPA, IBAN en BIC?ZZP of MKB: wat moet u aan met SEPA, IBAN en BIC?SEPA, IBAN, BIC. ZZP'ers en kleine ondernemers die deze termen nog niet kennen als hun spreekwoordelijke broekzak, kunne…
Wat betekent SEPA voor mij als consument?Wat betekent SEPA voor mij als consument?De wereld grijpt steeds meer in elkaar, maar in het betalingsverkeer blijven de nationale procedures domineren, zelfs bi…
Bronnen en referenties
  • https://www.febelfin.be/nl/betaalverkeer/sepa, bezocht op 09/11/2015.

Reageer op het artikel "Geldtransfers: het eengemaakte Europese betaalsysteem SEPA"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-11-2015
Gepubliceerd: 10-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Banktransfers
Schrijf mee!