InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe kom ik van mijn schulden af: aflossingsproblemen

Hoe kom ik van mijn schulden af: aflossingsproblemen

Hoe kom ik van mijn schulden af: aflossingsproblemen Schulden, er zijn steeds meer Nederlanders die problemen hebben met het aflossen van hun schulden. De grote vraag bij schulden is dan "hoe kom ik van mijn schulden af?" Een schuld kan soms behoorlijk oplopen en zo hoog zijn geworden dat men niet meer weet hoe de schuld af te lossen is. Om schulden af te lossen, kan men natuurlijk de inkomsten verhogen door (bij) te verdienen. En wat kan schuldhulpverlening voor u betekenen?

Schulden niet meer kunnen aflossen

Niet alleen mensen met een laag inkomen hebben schulden. De laatste jaren is het aantal mensen die een goed salaris hebben maar diep in de schulden zitten, toegenomen. Aflossingsproblemen komen voor onder iedere laag van de bevolking. Men heeft een te hoge hypotheek, of een huis gekocht op twee salarissen. Of de schulden zijn ontstaan doordat men op te hoge voet heeft geleefd. Hoe dan ook, schulden moeten afgelost worden en soms is hier hulp bij nodig. Want hoe kom je van je schulden af? Want schulden zijn echt een probleem wanneer rekeningen niet meer betaald kunnen worden. De gevolgen van schulden zijn niet gering: gas en licht kan worden afgesloten, de creditcard wordt geblokkeerd, u kunt de hypotheek of huur niet meer betalen. Als u er zelf niet meer uitkomt, wordt het tijd om actie te ondernemen.

Hoe kom ik van mijn schulden af?

Hoewel u zich misschien schaamt voor uw schulden is, wanneer u uw schulden niet meer kunt aflossen, hulp inschakelen het
verstandigste wat u kunt doen. De schaamte die de meesten hebben omtrent hun schulden heeft te maken met het idee dat men de zaken dus blijkbaar niet goed heeft kunnen regelen. Daarom is het een goede stap om onder ogen te zien, dat u hulp nodig heeft, dat de situatie om een oplossing vraagt. Als u de vraag 'hoe kom ik van mijn schulden af' niet zelf meer kunt beantwoorden is schuldhulpverlening een goede optie. Maar eerst is het belangrijk dat u contact opneemt met de bedrijven waar u schulden bij heeft. U kunt de situatie aan hen voorleggenen vragen om een betalingsregeling of om uitstel van betaling. Wacht hier niet te lang mee. Hoe langer u wacht, des te minder coöperatief zullen bedrijven zijn.
Kijkt u ook eens op de website: www.zelfjeschuldenregelen.nl, waar u een stappenplan kunt vinden.

Inkomsten verhogen

U heeft geld tekort en schulden. Door meer te gaan werken, kunt u proberen om uw inkomsten te verhogen. Indien u een laag inkomen heeft, kunt u informeren bij de gemeente en belastingdienst welke regelingen en toeslagen er zijn. Er is meer dan u denkt. Uw inkomsten kunt u verhogen door bijvoorbeeld te schrijven voor InfoNu. Wanneer u consequent blijft schrijven, zult u merken dat het schrijven van artikelen inderdaad een paar honderd euro per maand extra oplevert. Andere opties zijn: post bezorgen op zaterdag, thuiswerken (bijverdienste.nl), goederen verkopen via een webshop, diensten leveren tegen betaling (taarten bakken, geboortetegels maken, tuinieren enzovoorts). Wanneer u een uitkering heeft, helpt de sociale dienst of het UWV u zelfs op weg bij bijvoorbeeld het opstarten van een webshop. Zij hebben er immers belang bij om u kwijt te raken als klant. In dit geval is het hebben van een uitkering een voordeel: u krijgt hulp bij het opstarten van een bedrijfje. Een ander moet het zonder die hulp stellen.

Wat is de oorzaak van de schulden? Schuldhulpverlening

De oorzaak van de schulden is natuurlijk een te hoog uitgavepatroon ten opzichte van uw inkomsten. Het loont de moeite om een overzicht te maken van uw uitgaven en vaste lasten. Het maakt u duidelijk of u misschien niet te veel verzekeringen heeft lopen. Zijn al die verzekeringen wel nodig? U ziet dan ook welke abonnementen u heeft lopen, wellicht kunt u hier in snijden. En hoeveel kost uw auto u eigenlijk? Misschien kunt u de auto vervangen door een kleiner en zuiniger exemplaar. Bij schuldhulpverlening zitten experts om u kundig te helpen, zij zijn erin gespecialiseerd om scherp te zien waar de schoen wringt en in welke hoek er bespaard kan worden. Het is niet knullig om ze in te schakelen. Zij bekijken uw financiele situatie en waar de problemen zijn ontstaan. Vervolgens maken ze een plan en zetten een schuldenregeling op. Het is een betrouwbare en goede manier om uw schulden aan te pakken en om ze grotendeels af te lossen. Want u wilt toch van u schulden af?

Artikelen schrijven voor infonu?
Meld u aan, bovenaan de pagina bij 'aanmelden.'
Gerelateerde artikelen
Geldproblemen? Schulden aflossen doe je zo!Geldproblemen? Schulden aflossen doe je zo!Iedereen kan uit de geldproblemen komen. Schulden aflossen is voor steeds meer mensen een dagelijks probleem. Zit jij in…
In de schuldsaneringIn de schuldsaneringBijna ieder mens heeft schulden. Je kunt hierbij denken aan een hypotheek, een lening of een studieschuld. In de meeste…
Hulp bij schulden: Hoe kan ik mijn schuld nog aflossen?Hulp bij schulden: Hoe kan ik mijn schuld nog aflossen?Heb je door omstandigheden teveel geleend? Sta je rood op je betaalrekening? Heb je het krediet op je creditcards vol ge…
Schulden aflossen met een lening: Hoe doe je dat?Schulden aflossen met een lening: Hoe doe je dat?Wanneer je schulden hebt, die je wilt afbetalen, kan het zinvol zijn om dat te doen door het afsluiten van een nieuwe le…
Schulden aflossen - betalingsregeling treffenAls je in de problemen dreigt te raken met een bepaalde hoeveelheid schuld, dan kun je maar het beste onmiddellijk actie…

Reageer op het artikel "Hoe kom ik van mijn schulden af: aflossingsproblemen"

Reacties

Tanja, 17-10-2012 09:09 #2
Schuld ontstaat niet door een te groot uitgavepatroon! Schuld ontstaat door het feit dat je nergens meer aan de bak komt! Schuld ontstaat doordat er totaal geen cent meer binnenkomt! Schuld ontstaat doordat de banken alle mogelijke economische ontwikkelingen tegenhouden door de hand op de knip te houden! Schuld ontstaat door gebrek aan economische groei! Met dank aan de banken, werkgevers die alleen maar studenten, net afgestudeerden etc, aannemen. 40+ krijgt geen kans meer om deel te nemen aan de maatschappij! Je wordt gezien al een paria, terwijl je geen enkele invloed hebt op jouw ondergang!

Mustafa Amakrane, 30-03-2011 17:48 #1
Ik heb zo veel schulden ik weet niet waar ik moet beginnen het is me te veel geworden dat ik niet eens meer na de brieven kijk, hoe los ik dit op want er komt steeds incasso kosten bij en dit dat. Reactie infoteur, 31-03-2011
Aangezien het schuldenprobleem best wel ernstig is, en u dit niet meer zelf kunt oplossen, kan ik u alleen aanraden om schuldhulpverlening in te schakelen!
Sterkte.

Infoteur: Ssandra3108
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!