InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kostgeld vragen: hoeveel?

Kostgeld vragen: hoeveel?

Kostgeld vragen: hoeveel? Kostgeld is een vergoeding voor de gezamenlijke uitgaven in een huishouden. Het vragen van kostgeld lijkt misschien wat ouderwets of achterhaald, maar het is een goede voorbereiding op het zelfstandige leven van uw puber.

Waarom kostgeld?

Kostgeld vragen is redelijk. Een kind kost tenslotte geld en kan daarom een bijdrage leveren die in verhouding staat tot zijn inkomen. Jongeren die thuis wonen en werken, hebben bovendien veel te besteden. Naast het salaris voor een (bij)baantje ontvangen ze studiefinanciering. Ze geven graag hun geld uit aan kleding, de mobiele telefoon en uitgaan. Ze kopen er echter geen eten van, of de kosten voor elektriciteit. Hier zullen ze wel mee te maken krijgen, als ze het huis uit gaan om op zichzelf te wonen.

Hoeveel kostgeld?

Hoeveel kostgeld kun je nu vragen van je kind? Hier is geen pasklaar antwoord op te geven, want elke situatie is verschillend en de een heeft meer te besteden dan de ander. Je wilt natuurlijk wel een eerlijk bedrag aan kostgeld vragen.

Het is verstandig om de hoeveelheid kostgeld af te laten hangen van:
  • De draagkracht van uw kind. Hoeveel heeft hij of zij te besteden?
  • De kosten die u mee wilt nemen in het kostgeld.

Uitgavenposten uitrekenen

De eerste stap is het berekenen van de maandelijkse kosten. Denk hierbij aan:
  • Huur/hypotheek
  • Gas
  • Gemeentelijke belastingen
  • Telefoonkosten
  • Water
  • Elektriciteit
  • Telefoon
  • Internet
  • Huishoudelijke hulp

Kostgeldberekening

Als u de maandelijkse kosten heeft uitgerekend, kunt u de kostgeldberekening uitvoeren.

Dit kan op verschillende manieren:
Tweepersoonshuishouden
Dit is eenvoudig: deel de kosten door twee.

Kostgeldverdeling naar inkomen
Bereken het gezamenlijk inkomen. Dit doet u door het totale inkomen te berekenen, van zowel u, uw partner en de jongere. Bereken vervolgens het percentage dat uw kind verdient. Stel dat uw kind 20% van het gezamenlijk inkomen verdient. Dan moet hij ook 20% van het kostgeld betalen.

Verdeling naar de grootte van het huishouden
Als een gezin bestaat uit vijf gezinsleden: drie werkende kinderen en twee ouders, is het mogelijk om elk kind 1/5 deel van het kostgeld te laten betalen.

Wel of geen kostgeld vragen?

Kostgeld kan een gevoelig onderwerp zijn om aan te snijden. Het is belangrijk om dit goed met uw kind te bespreken. Laat ook zien hoe u de berekening van de kosten heeft gemaakt.

Misschien ziet het kind u als profiteur, maar bedenk dan dat ouders soms hun kinderen het nest uit moeten duwen. En wie is de profiteur, als je een goed maandsalaris hebt, maar je ouders laat opdraaien voor de kosten, zodat je zelf kunt sparen?
Je kind zal er later misschien alleen maar dankbaar voor zijn, voor de sterke financiële basis.

Lees verder

© 2010 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kostgeld vragen: hoeveel?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financiële opvoeding
Schrijf mee!