InfoNu.nl > Financieel > Geld > Op vakantie gaan en een WW uitkering hebben

Op vakantie gaan en een WW uitkering hebben

Als u een WW uitkering heeft zult u desondanks natuurlijk graag eens per jaar op vakantie gaan. Dit is ook toegestaan, maar er gelden wel enkele regels voor. Meer informatie over op vakantie gaan tijdens een WW uitkering leest u in dit artikel.

Algemeen

Ondanks het ontvangen van een WW-uitkering en de daarbij horende regels, is het mogelijk om jaarlijks enkele weken op vakantie te gaan, zowel in Nederland als in het buitenland. Hiervoor geldt echter wel een maximum van in totaal 20 dagen en u dient uw vakantie te melden. Ook gelden er nog andere regels, die hieronder te lezen zijn.

Aanmelden

Vóórdat u op vakantie gaat dient u dit te melden bij het UWV. Dit kunt u doen door middel van het Wijzigingsformulier WW. Deze heeft u als het goed is ontvangen bij uw aanmelding of kunt u aanvragen en via de post weer opsturen. Ook kunt u dit online doorgeven via uw 'Mijn UWV', waarvoor u wel een DigID code dient te hebben, welke u ook nodig heeft voor bijvoorbeeld uw belastinggegevens. Een laatste mogelijkheid om uw vakantie door te geven is per telefoon.

Regels

  • Een persoon die een WW-uitkering ontvangt heeft recht om in een kalenderjaar 20 vakantiedagen te nemen. Feestdagen en dagen in het weekend worden zowiezo als vrije dagen gezien en dus niet als vakantiedagen gerekend. Dit betekend dat in totaal 4 weken vakantie genomen kan worden.
  • Vakantiedagen kunnen niet meegenomen worden naar een volgend kalenderjaar
  • Als u uw vakantie door heeft gegeven, krijgt u van het UWV een brief met de resterende dagen.
  • Het aantal dagen dat u heeft om op vakantie te gaan is afhankelijk van het moment dat u werkeloos raakt. Het deel dat van het kalenderjaar nog rest, is uw deel van de 20 vakantiedagen waar u recht op heeft.
  • Personen die zijn vrijgesteld van de sollicitatieplicht hebben recht op meer vakantiedagen, wat kan oplopen tot 65.
  • Personen die voor andere redenen dan vakantie naar het buitenland gaan, verliezen hiermee hun recht op de uitkering.

Vakantiegeld

Ook tijdens uw WW-uitkering krijgt u vakantiegeld uitbetaald. Hievoor wordt maandelijks 8% van de uitkering ingehouden. Het totaal hiervan wordt vervolgens in de maand mei uitbetaald. Mocht u tussentijds werk vinden, dan ontvangt u het vakantiegeld bij uw laatste uitbetaling.
© 2010 - 2014 Appelflap, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.uwv.nl/werkloos/

Reageer op het artikel "Op vakantie gaan en een WW uitkering hebben"

Infoteur: Appelflap
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!