InfoNu.nl > Financieel > Geld > Aantal inkomens met AOW-gat neemt explosief toe

Aantal inkomens met AOW-gat neemt explosief toe

Aantal inkomens met AOW-gat neemt explosief toe Minister-President Willem Drees, was in 1947 de bedenker van de oudedagsvoorziening, later tot AOW omgedoopt. De AOW is er voor iedereen die de leeftijd van 67 jaar gaat bereiken. Een volledige uitkering krijg je echter alleen indien je vanaf je 15de jaar onafgebroken in Nederland hebt gewoond. Een probleem dus, indien je lange tijd in het buitenland hebt vertoefd. Je hebt dan een AOW-gat ook wel AOW-hiaat genoemd.

De AOW is een verzekering

De Algemene Ouderdoms Wet dateert al vanaf 1956. Iedereen die in Nederland woont en werkt, is automatisch verzekerd voor AOW en heeft recht op een AOW-uitkering als oudedagsvoorziening. Het maakt niet uit welke nationaliteit je hebt. Maar je hebt uitsluitend recht op een volledige AOW-uitkering indien je van je vijftiende tot je vijfenzestigste onafgebroken in Nederland hebt gewoond. Voor elk jaar dat dit niet het geval is, wordt je met 2% op je AOW-uitkering gekort. Er is dan sprake van een AOW-gat of AOW-hiaat.

Prognoses van de SVB (Sociale Verzekeringsbank ) tonen aan dat de hoeveelheid gepensioneerden met een zogenaamd AOW-gat zal stijgen naar 590.000 (in 2024) terwijl dat in 2010 zon 231.000 is. Meer dan een verdubbeling dus van mensen die op een andere manier voor een voldoende inkomen moeten zorgen vanaf hun straks 67ste levensjaar. Een nieuw armoedeprobleem dat opdoemt?

Wie betreft het

Vooral teruggekeerde emigranten, of gastarbeiders die op latere leeftijd naar ons land kwamen, hebben een probleem als ze 65 (of in de toekomst 67) worden. Lang niet iedereen heeft namelijk voldoende aanvullend pensioen of vermogen. Maar ook Nederlanders die tijdelijk in het buitenland hebben gewoond en gewerkt, zoals reisleiders en beroepssporters hebben er mee te maken. Consequentie is dat veel gepensioneerden een beroep moeten doen op aanvullende bijstand (Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen, AIO). Overigens geldt de korting ook voor mensen die vóór hun 65ste uit Nederland naar het buitenland vertrekken.

AOW-gat bijtijds herstellen

Soms kun je de schade bijtijds herstellen. Sinds kort is het mogelijk om na aankomst of terugkeer in Nederland AOW in te kopen, over de jaren dat je in het buitenland verbleef. Maar dat kost al snel per jaar een paar duizend euro. Als je bijvoorbeeld 10 jaar in het buitenland verbleef praat je dus over een fors bedrag om het gat te repareren. Of het verstandig is de schade te repareren hangt natuurlijk van de persoonlijke situatie af. Maar als je in zo'n situatie toch van plan bent om geld voor je oude dag opzij te leggen kon het wel eens verstandiger zijn om AOW-jaren bij te kopen dan om het geld te beleggen in een particulier pensioenfonds. De overheid is immers een betrouwbaarder instantie dan een particulier fonds waarvan je nooit zeker weet welk bedrag die t.z.t. gaat uitkeren.

AOW leeftijd naar 67 jaar

Als straks de AOW leeftijd naar 67 jaar is verhoogd kan dat enige verlichting bieden voor mensen die op latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen. Je gaat dan namelijk niet meer vanaf 15 jarige leeftijd 2% per jaar opbouwen, maar pas vanaf 17 jaar. Als je dan bijvoorbeeld als 20-jarige naar Nederland komt heb je geen 5 jaar, maar slecht 3 jaar achterstand. Je wordt dan op 67 jarige leeftijd slechts 6% in plaats van 10% gekort op je AOW-uitkering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geen Nederlands, geen bijstand!Geen Nederlands, geen bijstand!Als het aan het kabinet ligt worden de regels voor de bijstand flink aangescherpt. Zo wordt het verplicht voor bijstands…
Wet werk en bijstand (WWB) toegelichtWet werk en bijstand (WWB) toegelichtHet uitgangspunt van onze sociale zekerheid is dat iedere zichzelf zoveel mogelijk moet voorzien van een inkomen. Indien…
Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK) toegelichtOm kunstenaars een kans te geven om een onderhoudend beroep te realiseren, is deze uitkering ingesteld. De uitkering gel…
WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012In 2012 zal er een aantal veranderingen plaatsvinden met betrekking tot de WWB (bijstand) en WIJ. Zo wordt de WIJ in 201…
ANW hiaat en hoogte ANW 2017ANW hiaat en hoogte ANW 2017Door een ANW hiaat zal de hoogte van het bedrag van de ANW in 2016 en 2017 tegenvallen. Iedereen heeft in beginsel recht…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aantal inkomens met AOW-gat neemt explosief toe"

Reacties

Jan D., 06-12-2015 18:06 #2
Ouderen 65 + die in de overgangsregeling naar 67 in de aow komen maar een jongere partner hebben krijgen 740.08 aow. Tot de partner de aow gerechtigde leeftijd heeft bereikt.

M. de Hoog, 10-05-2012 16:03 #1
Mijn zwager -geboren 1934- is op 20 jarige leeftijd naar Canada geëmigreerd. Hij zegt geen recht op AOW te hebben, maar volgens mij heeft hij recht op 10% (5 jaar) AOW.
(Hij heeft sinds 1959 de Canadese nationaliteit). Klopt dit? Reactie infoteur, 10-05-2012
Lijkt mij ook dat hij nergens recht op heeft, ondanks dat hij tot 1959 Nederlander was. Want een Nederlander die over de grens werkt in buitenlandse dienst, bouwt ook geen AOW op over die jaren.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 14-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Senioren en geld
Reacties: 2
Schrijf mee!