InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijven

Geldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijven

Geldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijven Sinds de economische crisis van 2008 is het aantal mensen dat met schulden kampt er niet kleiner op geworden. Sommige mensen zijn werkloos geworden of hebben hun levensstandaard moeten aanpassen aan de economische crisis. Tegelijk willen ze toch nog voldoen aan de vereisten van de consumptiemaatschappij en willen ze dingen blijven kopen. Deze consumptiedrang kan leiden tot geldproblemen en zelfs schulden. Als je gaat kopen op krediet bestaat het gevaar om in de schulden te geraken. Je budget op een realistische wijze beheren is dan ook een noodzaak om schuldenvrij te blijven. Dit kan bijvoorbeeld door een aparte betaalrekening voor je vaste kosten te openen. Welke nuttige tips kunnen je helpen om uit de schulden te blijven?

Uit de schulden blijven: tips

De basis van een schuldenvrij leven is een degelijk beheer van je budget. Om te vermijden dat je ongemerkt in de schulden komt te zitten, is het belangrijk om je budget op een goede manier te beheren. In de eerste plaats moet je weten hoeveel geld er maandelijks binnenkomt en hoeveel je uitgeeft. Een gevaarlijke situatie begint wanneer je niet weet hoeveel je per maand hebt uitgegeven, ook al ken je wel het bedrag van je maandloon. Dan dreigt het gevaar van in het rood komen te staan op je zichtrekening.

Geldproblemen en budget

Maak een overzicht van de uitgaven die je elke maand maakt. Soms kom je tot verrassende vaststellingen wat je uitgaven aangaat. Als je alles nauwkeurig noteert, dan heb je pas een goed beeld van het geld dat je uitgeeft en van de dingen die je gekocht hebt. Als je uitgaven hoger liggen dan je maandelijkse inkomsten, dan is er werk aan de winkel. Dan komt het erop aan om na te gaan of je wel realistisch bent in het aanhouden van een hoge levensstandaard. Geef je niet teveel uit aan dingen die niet noodzakelijk zijn, en besteed je misschien teveel aandacht aan luxeproducten? Wees eerlijk tegenover jezelf als je je uitgaven aan een grondig onderzoek onderwerpt.

Betaalrekening vaste kosten

Als je een overzicht hebt gemaakt van je budget, maak dan de som van alle vaste kosten die je maandelijks moet maken. Het gaat dan om de huur van je woning, of de afbetaling van je hypotheek, de kosten voor electriciteit en watervoorziening en dergelijke meer. Ook vaste kosten als de betaling van je ziekteverzekering, brandverzekering en andere regelmatige kosten zoals de kosten voor je bankrekeningen tel je hierin mee. Dit zijn allemaal kosten waar je sowieso niet onderuit kunt en het is dan ook geen slecht idee om er een aparte betaalrekening voor te openen. Als je hebt uitgeteld hoeveel vaste kosten je maandelijks hebt, stort dat bedrag dan elke maand op je zichtrekening voor vaste kosten. Dan is het risico kleiner dat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

Domiciliëringen

Sommige leveranciers zoals bijvoorbeeld je electriciteitsmaatschappij of je internetprovider nodigen je graag uit om je rekeningen per domiciliëring te betalen. Dan geef je toestemming aan die leverancier om maandelijks het bedrag van je factuur automatisch van je rekening te halen. Soms hoort daar ook een reductie van de kostprijs bij. Dit mag wel aantrekkelijk lijken, maar is eigenlijk af te raden. Als er elke maand domiciliëringen op je rekening worden gedaan, dan is het veel moeilijker voor jezelf om alle kosten in de gaten te houden, precies omdat het automatisch gebeurt. Beter is om maandelijks gewoon zelf je facturen te betalen, dan heb je een beter overzicht over je uitgaven. Bovendien krijg je een beter besef van de kostprijs van dergelijke voorzieningen.

Lenen

Als je al problemen hebt om je budget correct te beheren, dan is het aangaan van een lening niet meteen aan te raden. Geld lenen moet je alleen doen als het echt nodig is en niet om luxeproducten te kopen. Als je bijvoorbeeld pas een nieuwe baan hebt waarvoor je een wagen nodig hebt, dan kan je wel een autolening aangaan. In dat geval is het aangaan van een lening zinvol als je tegelijk werkzekerheid hebt. Als het gaat om een luxeproduct zoals bijvoorbeeld een verre reis is het beter om nog even te wachten en geduldig te sparen.

Kopen op krediet

In reclameblaadjes en in de media wordt het kopen op krediet vaak voorgesteld als een makkelijke manier om dingen te kopen. Je kan dan vlotjes producten aankopen wanneer je het financieel even wat minder goed hebt. Sommige winkels bieden hun eigen kredietkaarten aan zodat je naar hartelust inkopen kan doen. Dit kan aantrekkelijk lijken maar brengt ook nadelen met zich mee. De interesten kunnen vrij hoog liggen als je gaat kopen op krediet. Het komt er dan ook op aan deze vorm van uitgaven tot een minimum te beperken of zelfs helemaal te vermijden. Het meest nuchtere en meest effectieve is nog altijd om enkel geld uit te geven dat je hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijven"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geldtips
Schrijf mee!