InfoNu.nl > Financieel > Geld > Ik heb geen kinderen, wie erft mijn bezittingen?

Ik heb geen kinderen, wie erft mijn bezittingen?

Ik heb geen kinderen, wie erft mijn bezittingen? De bezittingen van mensen die geen kinderen hebben en ook geen partner (meer) hebben, gaan na het overlijden naar de ouders, broers en zussen. Andere erfgenamen kunnen bij testament worden benoemd. Na het overlijden gaat het vermogen, de bezittingen en de schulden over naar de erfgenamen. In het geval er een testament is opgemaakt, zal er eerst worden gekeken wie hierin zijn aangemerkt als erfgenaam. Dit hoeven niet altijd natuurlijke personen zijn, want goede doelen en kerkelijke instellingen worden ook vaak genoemd in een testament. Indien er geen testament is opgemaakt, wordt er gekeken naar het wettelijk erfrecht. Hierin zijn de erfgenamen ingedeeld in verschillende groepen. De nalatenschap gaat naar de eerste groep. In deze groep zitten de kinderen, eventueel kleinkinderen en de huwelijkspartner (of geregistreerde partner). Bij een alleenstaande zonder kinderen zal er niemand in deze groep aanwezig zijn. De tweede groep zijn de ouders, broers en zussen.

Nalatenschap naar ouders, broers en zussen

In deze groep erven de ouders minimaal een kwart van de nalatenschap. De rest zal evenredig verdeeld gaan worden over de broers en zussen. Bij vooroverlijden van een broer of zus zullen zijn of haar kinderen gaan erven. Indien iemand in deze groep aanwezig is, gaat er geen nalatenschap naar de derde en de vierde groep.

Nalatenschap naar goede doelen

De nalatenschap kan ook geheel of gedeeltelijk worden nagelaten aan goede doelen. Dit moet worden vastgelegd in een testament. De nalatenschap komt nu ook volledig ten goede aan het goede doel. Zij zijn namelijk vrijgesteld van successierechten.

Schenken bij leven

Men kan jaarlijks een bedrag schenken aan familie, maar ook aan mensen buiten de familie. Dit is fiscaal gunstig indien het geschonken bedrag onder de vrijstelling blijf. Aan kinderen mag bijvoorbeeld jaarlijks 5.000,- worden geschonken. Voor overige verkrijgers bedraagt deze vrijstelling 2.000,-. Naast het fiscaal gunstige hiervan, is het voor de schenker ook prettiger dat ze nog kunnen zien dat de ontvanger er blij mee is. Op deze manier kunt u uw nalatenschap ook nog een beetje sturen, zonder het in een testament hoeven ze zetten. Bijvoorbeeld één broer of zus die vaak komt kunt u op deze manier iets extra geven. Voor de broers en zussen is het namelijk niet prettig om het op schrift in een testament te lezen dat iemand meer krijgt.

Zelf vermogen interen

Veel mensen blijken zich druk te maken over wat er met hun geld gaat gebeuren na het overlijden. Indien u een goede bestemming hebt, kunt u dit vastleggen in een testament, maar u kunt er natuurlijk ook zelf van gaan genieten. U weet niet hoe lang u nog moet overbruggen met het beschikbare geld tot het overlijden, maar ervan genieten lijkt de beste optie. Overwaarde in het huis kunt u opnemen en besteden zolang het nog kan. Door een krediethypotheek af te sluiten krijgt u een deel van de overwaarde in uw huis uitgekeerd, zonder dat u het huis hoeft te verkopen. U krijgt hierdoor wel weer extra maandlasten, maar het kan de moeite waard zijn.
Gerelateerde artikelen
Erfenis ontvangen van broer of zusOp basis van de wettelijke verdeling van een nalatenschap kunnen broers en zussen recht hebben op een deel van de nalate…
Als ouders erven van hun kind(eren)Een overlijden is altijd een emotionele gebeurtenis, vooral als het je kind betreft. Als je kind geen partner heeft en g…
Ouders erven van hun kinderenOnder voorwaarden kunnen ouders de nalatenschap van kinderen erven. Indien ze erven, hebben ze minimaal recht op een kwa…
Erfenis: vragen en antwoordenErfenis: vragen en antwoordenNiet iedereen denkt erover na. Wat gebeurd er met mijn bezittingen, maar ook met mijn schulden na mijn overlijden. Als j…
Erfenis regelen, regel uw testamentErfenis regelen, regel uw testamentZonder testament wordt uw nalatenschap volgens de wet verdeeld. Met testament regelt u de verdeling van uw erfenis en wi…

Reageer op het artikel "Ik heb geen kinderen, wie erft mijn bezittingen?"

Reacties

Renier Marlies, 28-10-2015 21:08 #4
Mijn ouders zijn overleden. Mijn gehandicapte broer is geplaatst in een instelling en ik ben zijn zus en voogd. Ik beheer zijn goederen via de vrederechter. Wie erft zijn geld bij overlijden? De instelling of ik? Er is dus geen testament.

Vandevelde Liliane, 27-04-2014 22:22 #3
Mijn tante is overleden, haar zus en 2 broers zijn eveneens overleden, zij heeft geen kinderen, onlangs is ook haar man overleden, wie heeft recht op hun erfenis? en wordt dit ook medegedeeld aan de rechthebbenden?

Grimmer Karl, 30-12-2012 23:39 #2
Mijn half zus is overleden, wie erft er en draait op voor eventuele schulden? De overledene had wel nog een eigen zus. Reactie infoteur, 31-12-2012
In eerste instantie de kinderen en de partner van de overledene. Indien deze er niet zijn, gaat de erfenis naar de ouders en broers en zussen van de overledene. In welke mate ieder erft hangt van meerdere factoren af.

C. Buijs, 15-07-2012 12:24 #1
Ik heb een vrijgezelle zus van 82 jaar, zou die gaan over lijden, gaat dan de nalatenschap naar broers en zusters, ik heb gehoord, als ik, de broer, komt te overlijden, mijn vrouw niets krijgt, dan gaat het naar mijn zoon, klopt dat. Reactie infoteur, 15-07-2012
In een testament kunt u vastleggen wat er met uw nalatenschap moet gebeuren. Uitgaande van een huwelijk in gemeenschap van goederen en geen testament. Zijn uw vrouw en uw zoon uw erfgenamen. Uw nalatentschap verblijft echter bij uw vrouw tot haar overlijden. U zoon is dus erfganaam voor de helft van uw nalatenschap, maar verkrijgt het pas na overlijden van de langstlevende ouder.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-02-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 4
Schrijf mee!