InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat gebeurt er met de AOW partnertoeslag na 2015?

Wat gebeurt er met de AOW partnertoeslag na 2015?

Wat gebeurt er met de AOW partnertoeslag na 2015? Mensen die op of na 1 januari 2015 65 jaar worden ontvangen geen partnertoeslag AOW meer. Voor veel stellen in Nederland betekent dit dat zij na 2015 met een financieel 'gat' komen te zitten omdat de jongere partner niet werkt. In dit artikel leest u alles over de partnertoeslag AOW na 2015.

AOW en partnertoeslag

Wat is AOW?

De afkorting AOW staat voor Algemene Ouderdomswet. Iedereen die 65 jaar of ouder is heeft recht op een AOW-pensioen. De hoogte van een AOW-pensioen is afhankelijk van een aantal dingen. Ten eerste het aantal jaren dat iemand verzekerd is geweest voor de AOW. Wanneer iemand vanaf zijn of haar 15e tot aan zijn of haar 65e in Nederland heeft gewoond, wordt een volledig (100%) AOW-pensioen uitgekeerd. Mensen die een tijd in het buitenland hebben gewoond hebben minder recht op AOW-pensioen. Zij hebben recht op een bepaald percentage van het AOW-pensioen, bijvoorbeeld 60%. Ieder 'woonjaar' in Nederland vanaf het 15e levensjaar telt als 2%. De hoogte van het AOW-pensioen is ook afhankelijk van de woonsituatie. Zo krijgt iemand die alleen woont niet hetzelfde bedrag uitgekeerd als iemand die met een partner samenwoont. AOW-pensioen aanvragen gaat vanzelf. De Sociale Verzekeringsbank verstuurt zes maanden voordat iemand de leeftijd van 65 jaar bereikt een aantal formulieren op.

Hoe hoog is het AOW-pensioen?

De hoogte van het AOW-pensioen is dus afhankelijk van het aantal woonjaren in Nederland en de woonsituatie. Alleenstaanden hebben recht op ongeveer 1000 euro (bruto) per maand. Voor samenwonenden is dit ongeveer 725 euro per persoon per maand (ouder dan 65 jaar). Samenwonenden met een partner jonger dan 65 jaar hebben recht op partnertoeslag. Uitgangspunt voor de berekening van partnertoeslag is 50% van het minimumloon. Dit komt neer op zo'n 540 euro per maand voor de toeslagpartner, bovenop uw AOW-pensioen. Mensen die geen volledig AOW-pensioen hebben, en naast het pensioen geen of weinig inkomsten hebben, hebben recht op aanvullende bijstand.

AOW en partnertoeslag na 2015

Partnertoeslag

Voorheen waren er al een aantal voorwaarden verbonden aan het aanvragen van partnertoeslag. Zo kon partnertoeslag alleen worden uitgekeerd wanneer de partner geen of weinig inkomen had. De inkomsten van de toeslagpartner mochten maandelijks niet meer bedragen dan 1251,08 euro bruto. Als inkomen telden ook een sociale uitkering of de VUT mee. De uitkering voor de toeslagpartner werd stopgezet wanneer de partner de leeftijd van 65 jaar bereikte, en dus ook recht had op het AOW-pensioen.

Partnertoeslag na 2015

Tijdens het kabinet van premier de Kok is besloten om de partnertoeslag in 2015 te laten vervallen. Dat betekent dat mensen die op of na 1 januari 2015 65 jaar worden, geen recht meer hebben op partnertoeslag. Voor jongere partners met weinig of geen inkomen betekent dit dat zij een periode geen recht hebben op toeslag en dit dus zullen voelen in hun portemonnee. Een voorbeeld: Een man wordt op 3 april 2015 65 jaar. Hij heeft recht op een AOW-pensioen. Zijn vrouw die vier jaar jonger is werkt niet en heeft in het verleden ook niet gewerkt (en heeft dus geringe of geen inkomsten gehad). Alleen de man krijgt nu geld uitgekeerd (zo'n 700-800 euro per maand) en de vrouw krijgt geen geld. Door de nieuwe regeling lopen de man en vrouw duizenden (in dit geval zo'n 30.000 euro) euro's mis.

Wat te doen?

Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om teruggang in inkomen te voorkomen:
de partner gaat werken
u spaart geld (bijvoorbeeld op een spaarrekening)
u schaft een koopsompolis, spaar- of beleggingsproduct aan (laat u goed adviseren)
Gerelateerde artikelen
Vanaf 2015 verdwijnt de partnertoeslagEen gepensioneerde waarvan de partner de pensioengerechtigde leeftijd nog niet heeft bereikt, had tot 2015 recht op een…
AOW partnertoeslag: berekening, hoogteIn dit artikel: de berekening van de hoogte van de partnertoeslag AOW. Wat is partnertoeslag, wanneer komt u in aanmerki…
Toeslagen op basisbeurs 2014 en 2015: voorwaarden en hoogteToeslagen op basisbeurs 2014 en 2015: voorwaarden en hoogteWie studeert en aanspraak kan maken op studiefinanciering heeft in 2014 of 2015 mogelijk recht op extra toeslagen boveno…
AOW partnertoeslag verdwijntAOW partnertoeslag verdwijntDe AOW partnertoeslag (uitbetaald door de SVB) was voorheen bedoeld voor AOW-ers met een uitkering en een partner zonder…
AOW: hoogte, aanvragen, partnertoeslagAOW: hoogte, aanvragen, partnertoeslagIn dit artikel: alles over de AOW. Hoe bouwt u rechten op voor de AOW? Hoe hoog is het AOW-pensioen? Heeft u recht op pa…
Bronnen en referenties
  • www.svb.nl www.postbus51.nl

Reageer op het artikel "Wat gebeurt er met de AOW partnertoeslag na 2015?"

Reacties

R. Manneveld, 01-11-2015 15:35 #10
Geachte medewerker(ster),

Ik las artikel over "Partnertoeslag na 2015", daarin staat dat de partner die jonger is dan de pensioen gerechtigde geen toeslag meer ontvangt. Dat kan ik wel begrijpen bij deze nieuwe regeling. Maar waarom is zijn/haar uitkering tussen 700-800 euro geworden terwijl de partner geen inkomen krijgt?. Volledig AOW voor alleenstaanden is toch 1000,1 euro dan zou die minder hebben dan hen of heb ik misschien verkeerd begrepen?.
Bij voorbaat mijn dank als u wilt antwoorden. R.Manneveld.

Maja, 10-09-2014 18:10 #9
Antwoord op R. Vorster 5-11-2010. Gehuwd zijn of samenwonen maakt geen enkel verschil. Niet voor de belastingdienst en ook niet voor het UWV dat de AOW uitbetaalt. Immers, in beide gevallen gehuwd/samenwonend is men GEEN alleenstaande.

Hm Erends-Goossens, 23-05-2014 08:43 #8
Mijn man is JL november overleden. Wat verandert er wat betreft AOW Uitkering in 2015?

A. Cuijpers, 25-07-2013 13:11 #7
Mijn vraag is de volgende. Na 2015 krijgt een echtpaar, beide van 1951, ieder AOW voor zichzelf. Als een van beide overlijdt krijgt de overblijvende dan Aow voor zichzelf, nu 708 of voor alleenstaande, nu 1025.
Krijgt een alleenstaande geboren na 1949, na 2015 708 of 1025

b.v.d.

J. Rijks-Van Ark, 26-06-2013 19:56 #6
Wij zijn er nu al reeds mee bezig, ik werkte nog steeds maar ik ben mijn baan kwijt door reorganisatie. Mijn man is 2 1/2 jaar ouder als ik, als ik geen baan vind heb ik WW tot 1-1-2017, mijn man gaat 5-4-2017 met pensioen en ik 5-11-2020, (volgens de plannen van 2013) wij moeten dus 3 jaar en 7 maand overbruggen met voor 1 persoon AOW en aanvullend pensioen en ik heb nog een UWV uitkering van ong. 200 euro, ik ben gedeeltelijk afgekeurd.

A. M. Bron-Geus, 18-03-2013 21:40 #5
Mijn man is 65 en krijgt aowpartnertoeslg. ik word in april 2017 65. dat wordt dus 65 en 7 maanden voor ik aow krijg. houdt mijn man tot die tijd de aowpartnertoeslag?

Angelique, 12-02-2013 14:56 #4
Mijn man en ik schelen 7 jaar. Over 4 jaar krijgt hij z'n pensioen. De partnertoeslag vervalt. Ik heb een uitkering van 100, - euro in de maand, omdat ik volledig ben afgekeurd.
Is er voor ons soort gevallen een oplossing? We kunnen van zijn salaris niet sparen en ik kan dus niet werken. Is er vanuit de regering wellicht aan dit soort gevallen gedacht?

J. Galen, 08-10-2012 13:19 #3
Mijn man wordt in 2017 65 jaar moet 7 maanden langer werken, ik word in 2018 65 jaar, maar krijg pas in eind 2019 aow. Ikzelf heb geen inkomen en geen uitkering dit betekent dat wij 2 jaar moeten rondkomen van 800 euro in de maand omdat de partnertoeslag is vervallen. Dat betekent dat wij onder het minimum inkomen zitten, kunnen wij dan bijstand aanvragen?

Henk, 11-06-2012 01:59 #2
Ik word 4 augustus 2016 65 jaar. Duurt dus nog even. Zit nou voor 100% in de WAO. Mijn wederhelft is een half jaar jonger en dan moet je redden van 700 of 800 euro dat kan toch niet en dat heeft de PvdA bedacht. Nou waardeloos of wie dan ook dit moet dan per direct worden teruggedraaid. Door deze beslissing komen heel wat mensen in de problemen.

R. Vorster, 05-11-2010 07:21 #1
Tweelingbroers worden 65 in 2015 de een is getrouwd met een jongere vrouw de andere niet getrouwd. Krijgt nu de getrouwde Euro 725.- en de niet getrouwde 1000.-?Als dat zo is kun je met een veel jongere vrouw beter gaan scheiden en samenwonen!?

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 26-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 10
Schrijf mee!