InfoNu.nl > Financieel > Geld > AOW, de meest gestelde vragen

AOW, de meest gestelde vragen

Iedere Nederlander krijgt vanaf 65 jaar recht op een AOW uitkering. De hoogte van de uitkering is afhankelijk van de gezinssituatie en van het inkomen en leeftijd van de partner. Tot 2015 bestaat er recht op een partnertoeslag afhankelijk van hoeveel de jongere partner verdient die nog geen AOW ontvangt. De meeste werknemers hebben gedurende hun werkzame periode een pensioen opgebouwd. Iedere werknemer heeft in ieder geval recht op AOW, ook al is er geen pensioen opgebouwd. Ook niet-werknemers hebben recht op een AOW uitkering. Alle Nederlanders bouwen hun AOW op vanaf hun 15e jaar tot 65 jaar. Er bestaan plannen om de pensioenleeftijd te verhogen naar 67 jaar.

Hoe hoog is de AOW uitkering?

De hoogte van de AOW is gebaseerd op het minimumloon en kan verschillen per persoon. Een alleenstaande krijgt een andere uitkering dan een gehuwde gepensioneerde. De hoogte van uw opgebouwde pensioen bij werkgevers heeft geen invloed. Jaarlijks wordt het bedrag opnieuw vastgesteld. Per juli 2009 gelden de volgende afgeronde bedragen exclusief vakantiegeld: (voor AOW die is ingegaan vóór 1-2-1994 gelden andere bedragen).

Alleenstaande€ 1.012
Alleenstaande met minderjarige kind(eren)€ 1.285
Gehuwde / samenwonende per persoon€ 695
Gehuwde / samenwonende per persoon met partner toeslag€ 1.389

Wat is partnertoeslag?

Een AOW uitkering wordt verstrekt per persoon. Iedere partner binnen een huwelijk of andere samenleving van twee personen, krijgt 50 procent van de uitkering voor gehuwden. Dit houdt in dat de partner die het eerst 65 jaar wordt slecht 50 procent van de uitkering krijgt (€ 695). Zodra de andere partner ook 65 jaar wordt volgt de resterende 50 procent. De partner die het eerst 65 jaar wordt heeft recht op een partnertoeslag om het resterende deel van de AOW tijdelijk te compenseren (=partnertoeslag). Deze toeslag is afhankelijk van het inkomen van de jongere partner. Heeft hij of zij geen inkomen dan ontvangt de oudere partner dus AOW met een volledige toeslag van € 1.389. Per 2015 komt de toeslag te vervallen. De oudere partner krijgt vanaf dat moment de gedeeltelijke AOW en geen compensatie meer.

Voor wie is het wegvallen van de partnertoeslag een probleem?

Dit gaat in de toekomst een probleem vormen voor partners met grote leeftijdverschillen. Zodra de jongste partner ook AOW gerechtigd is, volgt pas een volledige uitkering. Deze mensen moeten nu al maatregelen nemen om de financiële tekorten voor de toekomst op te vangen.

Heeft iedereen recht op een AOW uitkering?

Ja, maar de opbouw heeft vanaf uw 15e jaar plaatsgevonden. Uitsluitend inwoners van Nederland hebben rechten opgebouwd. Nederlanders die op latere leeftijd in Nederland zijn komen wonen hebben geen volledige AOW. Hetzelfde geldt voor Nederlanders die tijdelijk in het buitenland hebben gewoond. Doordat de AOW wordt opgebouwd van 15 tot 65 jaar bedraagt de jaarlijkse opbouw 2 procent. Voor ieder jaar dat u niet in Nederland woonde mist u 2 procent AOW. Indien u op 25 jarige leeftijd in Nederland bent komen wonen, krijgt u (65 – 25) 40 * 2 procent = 80 procent van de uitkering waar u recht op hebt. Indien u onder het sociaal minimum komt kunt u recht hebben uit een uitkering volgens de Wet werk en bijstand (bijstandsuitkering).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
AOW partnertoeslag: berekening, hoogteIn dit artikel: de berekening van de hoogte van de partnertoeslag AOW. Wat is partnertoeslag, wanneer komt u in aanmerki…
AOW: hoogte, aanvragen, partnertoeslagAOW: hoogte, aanvragen, partnertoeslagIn dit artikel: alles over de AOW. Hoe bouwt u rechten op voor de AOW? Hoe hoog is het AOW-pensioen? Heeft u recht op pa…
Hoogte van de AOW, minimumloon en ANW per 2010Twee keer per jaar wordt de hoogte van het minimumloon vastgesteld. Het minimumloon per januari 2010 bedraagt €1.407,60…
Hoogte AOW 2012 - AOW bedragen 2012Hoogte AOW 2012 - AOW bedragen 2012De bedragen van de AOW in 2012 voor alleenstaanden en samenwonenden/ gehuwden. Naast de netto en bruto bedragen vindt u…
Partnertoeslag AOW vervalt per 2015Partnertoeslag AOW vervalt per 2015Tot 2015 kan er nog recht bestaan op partnertoeslag. Vanaf 2015 komt deze aanvulling voor AOW-gerechtigden te vervallen.…
Bronnen en referenties
  • Postbus51.nl

Reageer op het artikel "AOW, de meest gestelde vragen"

Reacties

Bert Ehlen, 06-06-2017 18:08 #25
Beste,
ik ben 57 en mijn vrouw is 46. Wat is mijn aow uitkering als ik 67 word?

Gr Bert Ehlen

Fran, 23-04-2017 17:18 #24
Als ik in spanje ga samenwonen met een spaanse, die ook de pensioengerechtigde leeftyd heeft wat gebuert er met mijn aow heb 60 procent uitkering en een bedrijfspensioentje.'?'

hoor t wel, hoop dat t lukt, fran

Ben Wakkers, 03-07-2015 11:45 #23
Ik woon al enige tijd in de Filippijnen en heb AOW, als ik hier ga trouwen met een locale vrouw, krijg ik dan, meer, minder of het zelfde bedrag aan AOW?

L. F. Wijnands, 16-02-2015 02:50 #22
Ik ontvang sinds kort AOW en een partnertoeslag voor mijn jongere partner, maar geen AIO-toeslag. Wij willen 3 á 6 maanden per jaar aaneengesloten naar een verdragsland in het buitenland. Hoe lang is dat buitenlands verblijf toegestaan met behoud van de partnertoeslag? Ben ik verplicht de SVB hiervan op de hoogte te stellen?

P. Woudsma, 19-09-2014 11:22 #21
Ik heb AOW en partnertoeslag. Ik heb 966,84 euro in juli ontvangen en ontvang in augustus 953,39 euro. Waarom is het minder en ontvang daar geen nota bij?

Gde Kruiff-Sanders, 19-08-2014 12:52 #20
Mijn vraag staat hier niet bij maar mijn vraag is mag een AOWer wat bijverdienen zonder dat de AOW in gevaar kom? Of mag een AOWer alleen maar vrijwilligerswerk doen of cru gezegd voor niets wat doen?

Arie, 02-08-2014 11:54 #19
Ik ben gehuwd met een buitenlandse, die geen recht heeft op een AOW uitkering.
Kan ik dan een alleenstaande AOW uitkering krijgen?

Willem, 18-03-2014 12:58 #18
Graag uw antwoord op de volgende vragen.

Per 1 april 2015 krijg ik mijn AOW uitkering. Ik ben gehuwd, dus dat betekent een uitkering van 695 euro{ mijn partner is 7 jaar jonger en werkt}.
1e Hoe ziet mijn uitkering eruit als wij gaan scheiden en ik op hetzelfde adres blijf wonen of elders een postadres heb?
2e Hoe ziet mijn AOW uitkering eruit als alleenstaande in Thailand { maar blijf woonachtig in Nederland }
3e Hoe ziet mijn uitkering eruit als samenwonende met een Thaise in Thailand jonger dan 65 jaar (43 jr.)
Ik blijf in bovenstaande situaties ingeschreven in Nederland.

Ria Vos, 09-12-2013 23:58 #17
Hallo mensen,

Via mijn neef, die zijn dochter bij zo'n soort instantie werkt, vertelden mij, dat wij, mijn partner 69 jaar en ikzelf 61 jaar, recht hebben op compensatie, mijn partner (man) is 69 jaar en krijgt omdat hij met mij samenwoont iets van 695 euro AOW en zijn pensioen en ik werkte altijd, maar ben naar 25 jaar werken afgekeurd en krijg nu een WIA uitkering, dus 70% van mijn laatst verdiende loon, we hebben veel in moeten leveren en wonen niet goedkoop in ons koop huis. Is het correct dat hier iets mee is?
Mvg. Ria

Harm Kuipers, 04-12-2013 00:20 #16
Ik wordt volgend jaar november 65 jaar, mijn vrouw heeft tot 2011 gewerkt, is dit van invloed op mijn aow uitkering?

Tineke, 05-03-2013 11:41 #15
Mijn moeder wordt in april 65 en ontvangt dan een aow uitkering. Mijn vader ontvangt nu een ww uitkering. Wordt het aow uitkering of ww uikering? Wordt daar op gekort?

E. H. Hammingh, 08-10-2012 05:10 #14
Sta nog ingeschreven in Nederland maar verblijf lange tijd in het buitenland per jaar.
Wat is de maximale verblijfsduur in het buitenland per jaar voor de AOW uitkering?

Bij voorbaat dank voor Uw antwoord

P. Hartog, 03-06-2012 14:23 #13
Ik ben 68. Mijn partner is van 1951 (september). Mijn partner heeft een part-time job. Ze overweegt om te stoppen met haar werk. Mijn vraag is, hebben we recht op de partner toeslag van mijn AOW uitkering? Reactie infoteur, 03-06-2012
Normaal gesproken bestaat er recht op een partnertoeslag. Het is de vraag of er voorwaarden worden gesteld aan het niet meer hebben van inkomsten. Ik verwacht dat er recht bestaat op partnertoeslag, maar vraag het in ieder geval nog na.

R. P. Cap, 29-05-2012 07:46 #12
Ik heb een vraag waar ik zo een twee drie geen antwoord op kan vinden. Ik ben 69 heb een aow uitkering en woon een groot deel van het jaar in Thailand. Ik weet dat ik wil ik mijn inschrijving in het gba in Holland enz behouden ik dacht drie maanden per jaar in Nederland moet verblijven als dat zo is ben ik gelijk mijn probleem met de zorgverzekering kwijt denk ik (ik ben nu in Nederland verplicht verzekerd en wil dat graag zo houden) ivm een hartinfarct dat ik 5 jaar gleden heb gehad met als gevolg het plaatsen van een stand en het verlies van 1/3 van mijn hartfunctie. Als ik uit de verplichte en in een particuliere verzekering terecht moet ben ik veel duurder uit en erger nog krijg ik met uitsluitingen voor hart en vaatstelsel te maken. Ik heb begrepen dat als ik in die verplichte zorg verzekering wil blijven ik korter dan een jaar in het buitenland dien te verblijven. De vraag is heb ik het allemaal goed begrepen of… bv korter dan een jaar is nogal vaag maar meer heb ik niet kunnen vinden.

J. N. M. Barends, 12-04-2012 09:05 #11
Ik ben 24-03-2012 65 jaar geworden, mijn vrouw is 17-03-2012 60 jaar geworden. Zij werkt nog. Wat gebeurt er met haar salaris en wat gebeurd er met mijn uitkering? Ze werkt 28 uur per week is het beter om te stoppen of niet wat is het verschil in uitkering. Reactie infoteur, 12-04-2012
Uw partner is nog geen 65 jaar. U kunt nog recht hebben op een partnertoeslag van maximaal €718,47. De inkomsten van uw partner worden hierop gedeeltelijk gekort. 15 procent van het bruto minimumloon is vrijgesteld, plus 1/3e deel van het meerdere. Haar inkomsten worden dus slechts gedeeltelijk gekort.

Berend, 05-03-2012 16:48 #10
In december. eind dit jaar, hoop ik 65 jaar te worden.Mijn vrouw is oppas oma, zij verdient per maand €700,-,maar stopt met haar werk als ik met pensioen ga.Heeft e.a. nog nadelige gevolgen voor de toeslag (zij is dan nog geen 65)
Ik zie uit naar uw antwoord.

Ger, 22-03-2011 11:59 #9
Omstreeks september 2011 vertrek ik voor langere tijd (in principe voorgoed) naar Thailand. Ik ga daar samenwonen met een jongere Thaise partner zonder eigen inkomen. Ik ben voor 1950 geboren. Heb ik recht op partnertoeslag?

H. C. Poot, 01-03-2011 16:09 #8
Op 13 april 2015 word ik 65 jaar. Mijn vrouw is 2 jaar jonger. Ik had begrepen dat we voor haar geen toeslag zullen krijgen. Maar nu had ik gisteren een gesprek met een belastingadviseur van het FNV en die wist te vertellen dat de toeslag per 1 juli 2015 afgeschaft wordt. Daar ik me nog al zorgen maak zou ik graag willen weten wanneer de afschaffing van de toeslag nu precies ingaat.

F. Nuijens, 27-10-2010 12:47 #7
Mijn vrouw wordt op 3 december 2014 65 jaar. Ik zelf ben geboren op 11 juli 1951 65 jaar. Krijgt mijn vrouw gewoon zelfstandig AOW en welk bedrag?

Alvast bedankt

Esmeralda, 01-03-2010 11:05 #6
De volgende vraag zou ik graag een antwoord op willen.

Ik heb recht op partnertoeslag, maar wordt mijn arbeidsverleden waaruit ik loon heb ontvangen berekend bij de partnertoeslag?. Ik heb namelijk tijdens ons huwelijk 16 jaar gewerkt(in loondienst) en ben nu gestopt. mijn man wordt in januari 2011, 65 jaar en zal dus AOW ontvangen.

Alvast mijn dank voor het antwoord.

Renato, 13-01-2010 17:36 #5
Ik werk 22 jaar voor een nederlands bedrijf maar woon in belgie heeft dit concequenties voor mijn pensioen en nu heeft mijn werkgever mij werk aangeboden in belgie heeft dit nadelige gevolgen voor mijn pensioen, dank voor Uw antwoord Renato Reactie infoteur, 13-01-2010
Renato, Het gaat voor de opbouw om het land waar u woont. U doet er verstandig aan om deze vragen voor te leggen aan de SZW.

Frank, 06-01-2010 13:47 #4
Ik heb een vraag,

Ik krijg nu AOW + partner toeslag;
ontvang ik mijn partnertoeslag nog als ik in het buitenland ga wonen

R. van V. van D., 18-12-2009 10:07 #3
Hallo,

Ook ik heb een vraag,

Mijn man wordt in augustus 2012.65 jaar, ik wordt in oktober 2012.58 jaar. Hebben wij dan recht op partner toeslag?

Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 18-12-2009
Volgens de voorwaarden van nu wel. De toeslag komt te vervallen per 2015 voor nieuwe gevallen. Ze kunnen echter de voorwaarden nog versoberen.

Cj V. Kempen Knippels, 10-12-2009 14:23 #2
Hallo
Even een vraagje.
mijn man word op 22-5 2010 65 jaar ik word op 15-5 2010 60 jaar.
hebben wij dan recht op partners toeslag?
ik zie U antwoord graag te gemoet Reactie infoteur, 10-12-2009
Dit is onder andere afhankelijk van het inkomen van de partner die nog geen 65 jaar is. Indien deze geen inkomen heeft bestaat er recht op een toeslag. Voor mensen die na 2015 de leeftijd van 65 jaar bereiken bestaat er geen recht meer op een toeslag.

Bas Verplanken, 13-10-2009 20:21 #1
Ik heb tot mijn 45e in Nederland gewoond en sindsdien woon ik in het buitenland (momenteel in de UK). Ik ben nu 56. Ik wil weten wat er gebeurt met mijn AOW als ik 65 ben en nog steeds in de UK woon.

1) Kan ik dan het deel wat ik opgebouwd heb tot mijn 45e uitbetaald krijgen?
2) Hoeveel is dat?
3) Maakt het iets uit als ik met een Engelse partner samenwoon?

Alvast veel dank! Reactie infoteur, 13-10-2009
Vragen gericht op uw situatie kunt u het beste neerleggen bij de uitvoerder van de AOW, namelijk SZW. Zie: http://home.szw.nl/

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 21-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 25
Schrijf mee!