InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geldproblemen? Schulden aflossen doe je zo!

Geldproblemen? Schulden aflossen doe je zo!

Geldproblemen? Schulden aflossen doe je zo! Iedereen kan uit de geldproblemen komen. Schulden aflossen is voor steeds meer mensen een dagelijks probleem. Zit jij in de schulden? Lees dan hier een methode hoe jij uit deze geldproblemen kunt komen.

Hoe zijn jouw geldproblemen ontstaan?

Het hebben van geldproblemen staat tegenwoordig synoniem aan het hebben van schulden. Als jij geldproblemen hebt dan weet jij dat dit jouw hele leven kan beheersen. Jouw leven kan, door in de schulden te zitten, een echte puinhoop worden. Dit gebeurt vaak sneller dan je denkt want dit blijkt maar al te vaak. Het is een feit dat de meeste mensen geen controle hebben over hun financiën tot het moment dat ze in de schulden zitten. Als dit moment is bereikt, hebben ze vaak geen idee hoe ze in deze geldproblemen zijn terechtgekomen en weten ze al helemaal niet hoe zij hun schulden ooit nog moeten aflossen. Niemand wil in de schulden zitten! Er zijn verschillende manieren waarop jij jezelf kan helpen om beter met jouw geldproblemen om te gaan. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat de geldproblemen niet jouw leven gaan bepalen en jouw leven in een richting gaan sturen die je echt niet wilt.

Zorg voor een goede organisatie van jouw financiën

De beste manier om met geldproblemen om te gaan is ervoor te zorgen dat je jouw financiën goed organiseert. Dit is de eerste stap om jouw schulden af te lossen. Je moet weten wat elke rekening betreft en hoeveel je hierop op dit moment nog moet betalen. Dit is een heel belangrijke stap die je moet nemen als je in de schulden zit. Als je niet alles van jouw schulden op een rijtje hebt dan heb je dus geen overzicht van wat daadwerkelijk de problemen zijn. Zolang je niet weet wat exact jouw geldproblemen zijn, kun je deze ook niet oplossen. Dus, schulden aflossen begint met het goed organiseren van jouw financiën en dit ook bij blijven houden.

Betaal jouw rekeningen op tijd als je in de schulden zit

De volgende stap om van jouw geldproblemen af te komen is dat je iedere maand jouw rekeningen zoveel mogelijk op tijd gaat betalen. Wanneer je dit niet doet zul je met nog veel meer rekeningen, herinneringen en aanmaningen en dergelijke te maken krijgen. Dit vraagt weer om veel meer organisatie en dit is niet waar je op zit te wachten. Als je jouw rekeningen niet op tijd betaald zullen er al snel kosten voor rente en aanmaning in rekening worden gebracht en later zelfs hoge boetes. Dit is niet wat je wilt, want hierdoor worden jouw schulden alleen maar groter. Dus ook het op tijd betalen van alle rekeningen is een belangrijke stap om jouw schulden af te lossen.

Maandelijks een deel van jouw schulden aflossen

Vervolgens zul je zoveel als je kan moet betalen om jouw schulden af te lossen. Dit zou maandelijks een vast bedrag moeten zijn dat je minimaal gaat aflossen en daarnaast alles wat je extra zou kunnen aflossen. Ook al is dit slechts 5,-- of 10,-- extra, het gaat jouw schulden verminderen en zo ben je weer een beetje dichter bij een leven zonder geldproblemen.

Zo kom je uit de geldproblemen

Samenvattend kunnen we zeggen dat je eerst goed in beeld moet hebben wat je schulden op dit moment zijn en zorg ervoor dat je dit op ieder moment in beeld blijft houden. Wanneer je zover bent, dan ga je iedere maand zoveel mogelijk rekeningen op tijd betalen. Daarnaast ga je iedere maand een vast bedrag van jouw schulden aflossen en daarnaast zoveel mogelijk extra aflossen. Dit zijn enkele goede manieren om jezelf te helpen met schulden aflossen. Gedurende dit proces zul je het gevoel krijgen dat je wel degelijk jouw geldproblemen kunt oplossen. Je krijgt een veel positiever beeld over jouw financiële toekomst en zult zelfs plannen kunnen maken voor jouw leven zonder geldproblemen.
© 2009 - 2017 Wubbo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schulden aflossen? Zeven tips om jou te helpenSchulden aflossen? Zeven tips om jou te helpenHet aflossen van schulden is voor veel mensen een dagelijks probleem. Zij gaan er vanuit dat zij hun hele leven blijven…
Schulden aflossen met een lening: Hoe doe je dat?Wanneer je schulden hebt, die je wilt afbetalen, kan het zinvol zijn om dat te doen door het afsluiten van een nieuwe le…
Een balans maken (boekhouden)Op de balans van iedere onderneming staan drie onderdelen, namelijk bezittingen, schulden en eigen vermogen.Hoe stel je…
Een schuld aflossenEen schuld aflossenSommige mensen hebben heel hoge schulden en kunnen door de bomen het bos niet meer zien. Ze zien dus geen oplossing meer…

Reageer op het artikel "Geldproblemen? Schulden aflossen doe je zo!"

Reacties

Liever Anoniem, 09-06-2015 05:58 #5
Vind het artikel beetje kortzichtig omdat het er zoals ik lees alleen vanuit wordt gegaan dat slecht management de oorzaak is, dit is precies het gezeik dat we ook in de huidige politiek zien met de benadering van Griekenland.
Door omstandigheden ben ik in 2012 verzeild geraakt in een uitkering, met daarbij een behoorlijk aantal schulden, hiervoor heb ik nooit eerder schulden gehad, schuldhulpverlening kom ik echter niet voor in aanmerking. Ik kon via de gemeente wel contact met een bewindvoerder krijgen om mijn financiële gedeelte dan over te nemen, die zou dan 75 euro per maand kosten
Dit is natuurlijk geen oplossing 't is namelijk als volgt.
Inkomsten
WWB 912,00
Zorgtoeslag 70,00 even afgerond
Huurtoeslag (geen recht op) 0,00

Totaal inkomsten 982,00

Uitgaven
Gerechtsdeurwaarders 75,00p/maand
CJIB 30,00p/maand
Huur leegstandswet 250,00p/maand
Energie 175,00p/maand
Jaarafrekening energie 124,00p/maand
Internet/kabel 50,00p/maand
Zorgverzekering 114,00p/maand
Eigen risico (zorg) 35,00p/maand
Lening bank 78,00p/maand
Telefonie 23,00p/maand

totale uitgaven 954,00

Dus je houdt dan over om van te leven: 28 euro.

De enige optie die je dan nog heb is om net zo radicaal te saneren als er in Griekenland gebeurt en dit heeft ook gevolgen bijv. geen internet is geen contact met overheidsinstanties en dus gezeik, zelfde met telefoon, waarvan de meeste belkosten juist naar instanties gaan. De eigen risico is me nu een keer overkomen maar daar heb ik van geleerd, zorg krijgen is geen optie meer dat kost me namelijk teveel.

Als je je afvraagt waarom de jaarafrekening zo hoog is? Het pand heeft enkelsteens muren (ga nooit onder de leegstandswet huren, grootste fout ooit om te denken dat je dan goedkoper uit bent) maar als ik van Michel lees kan het dus nog erger, echt drama. Kan me heel goed voorstellen dat de haat naar deze maatschappij groot is, heb ik namelijk ook, je krijgt er echt moordneigingen van om zo te moeten leven.

Ondertussen bestaat mijn leven alleen nog maar depressies en paniekaanvallen zodra ik een geluid hoor (vooral brievenbus)schrik ik er zo van dat ik er hartkloppingen van krijg. Ook is dag en nacht ritme helemaal verstoord ik schrik namelijk regelmatig wakker uit mijn slaap in bad van zweet, heb dan het gevoel dat er een inval is.

Dia40 (infoteur), 21-01-2014 14:50 #4
Hoi Michel,

Ga naar de gemeente voor schuldsanering. Want dit kan niet langer. Krijg je geen zorg vergoeding? Zoals ik lees heb je recht op vergoedingen. Stap naar de gemeente die weet wat voor vergoedingen je krijgt en waar je moet zijn.
veel sterkte

Wubbo (infoteur), 08-01-2010 17:05 #3
Hallo Michel,

Echt een heel triest verhaal. In jouw geval zou ik toch hulp zoeken om je te helpen om hier uit te komen. Ik lees dat je rond moet komen van de inkomsten van je werk en WAO, maar krijg je dan geen zorgtoeslag en eventueel huurtoeslag. Als ik jou was zou ik hiervoor naar de gemeente gaan waar je woont en hier jouw situatie uitleggen. Zij kunnen je vast wel laten weten waar je recht op hebt en eventueel doorsturen naar een instantie voor schuld hulpverlening.

Michel, 07-01-2010 16:44 #2
Ik doe werkelijk alles om uit de schulden te komen, en ik heb er werkelijk niet om gevraagd. Ik zit volledig in de WAO, en ben met toestemming van het UWV wat gaan werken, had ik dat maar nooit gedaan, want nu zit ik zwaar in de schulden. Ik denk er over om mijn koffertje te pakken, en weg wezen, want ik zie geen oplossing meer. Eerlijk werken naast een WAO uitkering en ook nog kanker hebben is hier schandalig, en wordt je niet in dank afgenomen. Heb zelfs nog geen geld meer voor naar het ziekenhuis te gaan en mijn kuren te doen, ik leef samen metr mijn inkomsten van mijn werk en WAO van? 793,64 netto per maand, meer krijg ik niet, zeggen ze. dus al maanden zit ik zo, thuis geen verwarming, omdat de electriciteit ook al is afgesloten. Het zijn schoften

Laura, 17-10-2009 13:19 #1
Hallo allemaal,
Via een vriendinnetje van mij ben ik op de site http://www.bespaarvisie.nl terecht gekomen en heb de enquete ingevuld. Normaal gezien ben ik altijd heel voorzichtig met dit soort dingen, maar mijn vriendin had alleen maar positieve ervaringen met deze site dus ben ik het ook maar eens gaan proberen. Nadat ik in de enquete aangegeven heb te willen besparen op mijn lening werd ik terug gebeld door een financieel adviesbureau dat in contact staat met 20 verschillende banken in Nederland. Zij zijn gaan kijken of mijn lening goedkoper kan en dit is dan ook gebeurd.
Ik zou alle mensen die willen besparen op bijvoorbeeld een krediet of hypotheek adviseren dan ook echt eens langs de website te gaan.
Hopelijk hebben jullie wat aan mijn tip!
Groetjes Laura

Infoteur: Wubbo
Laatste update: 12-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 5
Schrijf mee!