InfoNu.nl > Financieel > Geld > Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wc

Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wc

Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wc Gemiddeld gebruikt één persoon 50.000 liter water in een jaar. Daar kan op bespaard worden. Zo kan je ongemerkt tijdens het douchen minder water gebruiken, je bad isoleren en je toilet moderniseren, zodat er minder water per spoelbeurt gebruikt wordt. Minder water gebruiken levert geld op: je gebruikt minder water en in het geval van warm water: minder gas. Ook is het water uit de kraan in Nederland beter dan dat uit flessen bronwater of mineraalwater, dus ook daar kan je op besparen.
Nederlands water wordt gewonnen uit rivieren en meren, maar vooral uit grondwater. De kwaliteit van ons drinkwater is zo hoog, dat het gebruik van waterfilters onnodig is. Zelfs het kopen van mineraalwater zonder prik is eigenlijk niet nodig.

De eisen die in Nederland aan kraanwater zijn gesteld zijn zelfs hoger dan de eisen van mineraal- en bronwater. Zo stelt de Warenwet eisen aan 17 stoffen in water uit een fles en maar liefst aan 57 stoffen in het kraanwater.

De meeste waterleidingbedrijven ontharden het water voordat het uit de kraan komt. Zo bevat het water minder calcium dat voor kalkaanslag kan zorgen.

Bad

De grootste hoeveelheid water gaat op aan bad en douche, waarbij douchen zuiniger is dan badderen. Een gemiddelde douche kost namelijk 70 liter water, terwijl in een badkuip al gauw 120 liter water gaat.

Je kunt op verschillende manieren besparen. Uiteraard door liever te douchen dan in bad te gaan en door wellicht iets minder lang te douchen. Maar dat hoeft niet! Zo kun je je bad isoleren met glaswol, steenwol of thermoskussens. Zo blijft het water langer warm.

Douche

Voor de douche heb je douchekoppen die ongemerkt water besparen. De besparing hangt af van het type, maar het kan zon 10 tot 45 euro besparen. Zon spaardouche kan je overigens beter niet gebruiken als je een keukengeiser hebt, want dan kan het zijn dat je een koude douche krijgt.

Toilet

Een ander apparaat dat veel water verbruikt is de wc. Dagelijks spoel je 37 liter water door het toilet. Nieuwe stortbakken gebruiken per spoeling 6 in plaats van 9 liter water. Ook zijn de nieuwere varianten in het bezit van een spoelonderbreker, waardoor je zelf kan bepalen of je de hele stortbak met water wilt legen of de halve.

Watergebruik per persoon in liter per dag
Douche49,8
Bad2,5
Toilet37,1
Wasmachine15,5
Handwas1,7
Wastafel5,3
Keukenkraan5,3
Afwassen met de hand3,8
Afwasmachine3,0
Voedselbereiding1,7
Drinken (water, thee, koffie)1,8

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips om geld te besparen op waterTips om geld te besparen op waterVeel mensen kunnen nog wel wat besparen op water in en om het huis. Met wat kleine aanpassingen kunnen we voor onszelf e…
Besparen van geld op waterBesparen van geld op waterHet is altijd fijn om geld te besparen op je maandelijkse kosten. Eén van die maandelijke kosten maak je door het gebrui…
Besparen door minder water te gebruikenBesparen door minder water te gebruikenBesparen op water levert niet zoveel op als besparen op gas en elektriciteit. Desondanks is waterbesparing zeker de moei…
Tips om thuis water te besparen en het belang ervanTips om thuis water te besparen en het belang ervanWater is het belangrijkste in ons leven. We gebruiken het om te drinken, te douchen, kleding te wassen, en nog veel meer…
Besparen op energie: tips voor een lagere energierekeningBesparen op energie: tips voor een lagere energierekeningHoe kun je zelf eenvoudig energie besparen? Welke dingen kun jij eenvoudig in je eigen huis en huishouden aanpassen, waa…

Reageer op het artikel "Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wc"

Infoteur: Jour
Laatste update: 06-03-2016
Gepubliceerd: 05-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Besparen
Schrijf mee!