InfoNu.nl > Financieel > Geld > Western Union: Eenvoudig geld overmaken naar het buitenland

Western Union: Eenvoudig geld overmaken naar het buitenland

Western Union: Eenvoudig geld overmaken naar het buitenland Met Western Union kun je snel en eenvoudig geld overmaken naar iemand in het buitenland. Western Union heeft in bijna alle landen van de wereld kantoren zodat mensen heel snel geld kunnen overmaken naar het buitenland. Gewoon door per internet een bedrag over te maken per Western Union kan iemand in een ander land binnen een paar minuten dat geld opnemen. Western Union is daarmee het bedrijf waarmee geld eenvoudig en snel kan worden overgemaakt naar bijna alle landen van de wereld.

Western Union: In 200 landen 334.000 agentschappen

Iemand ondersteunen in het buitenland, maar diegene heeft geen bankrekening? In al die gevallen kan heel gemakkelijk geld worden verstuurd via Western Union.Western Union heeft in 200 landen en gebieden over de hele wereld maar liefst 334.000 agentschappen waar mensen geld kunnen afhalen dat door iemand in een ander land of eigen land is gestuurd. Daarmee is het een ideale manier van geld verzenden. Western Union heeft er bovendien alles aan gedaan om de transacties zo veilig mogelijk te maken. Wie geld wil overmaken aan iemand in het buitenland, moet zich na de tweede keer sowieso identificeren met paspoort of ander identificatiebewijs. Bovendien wordt bij elke transactie gecheckt of de persoon die het geld per internet verstuurt, wel echt diegene is dat hij zegt te zijn. Ook aan de ontvangende kant wordt het geld niet zomaar meegegeven. De persoon in kwestie moet zich allereerst kunnen identificeren. Ook moet hij of zij over een transactienummer kunnen beschikken dat aan de zender is doorgegeven. Personalia van de ontvanger worden maximaal gecheckt . Klopt de naam niet die de zender heeft doorgegeven, dan krijgt de ontvanger het geld niet mee. Van groot belang voor mensen die dus geld doorsturen aan familie, relaties of mensen die zij ondersteunen in het buitenland is dat zij alle gegevens met de uiterste zorgvuldigheid invullen.

Eerst aanmelden bij Western Union

Wie voor de eerste keer geld over wil maken bij Western Union via internet moet zich eerst aanmelden. Alle persoonlijke gegevens moeten worden ingevuld, er moet een wachtwoord worden ingegeven en het e-mailadres moet worden doorgegeven. De bedragen die worden betaald in een ander land, worden per Visa of Mastercard (creditkaart) verrekend. Ook de gegevens van die kaart moeten dus worden ingegeven.

Valuta en kosten van de transactie bij Western Union

Op de pagina van de website van Western Union (www.westernunion.nl) staat precies naar welke landen geld kan worden gestuurd. Dat zijn er overigens heel veel en het lijkt erop alsof er bijna geen landen zijn waar geen geld kan worden opgehaald. Iemand die niet precies weet wat de geldende valuta is van het land kan heel gemakkelijk zien hoeveel hij stuurt door het bedrag in te toetsen. De euro’s komen er dan vervolgens heel gemakkelijk uitrollen en zo is precies te zien hoeveel geld er dan gestuurd wordt als het om buitenlandse valuta gaat. Ook handig als iemand een handeltje drijft met een persoon in een ander land. Vervolgens komen de kosten in beeld die moeten worden betaald. Die worden steeds hoger, naarmate het te verzenden bedrag ook hoger wordt. Een transactie kost vanaf 9,50 tot 43,50 euro, afhankelijk van het bedrag dat wordt verzonden. Ook zijn de kosten per land verschillend. Western Union geeft dat overigens heel duidelijk aan. Ook zonder dat werkelijk een transactie wordt gedaan, kan iemand zien wat hij kwijt is als hij geld zou willen versturen.

Geld Western Union kan binnen en paar minuten worden opgehaald

Na de eerste registratie kan iemand al direct geld verzenden. Dit kan heel gemakkelijk via de website. Zijn gegevens van de ontvanger goed en correct ingevoerd, en alle procedures gevolgd, dan geeft Western Union aan dat de transactie in behandeling is. Vaak volgt dan de instructie naar de verzender via e-mail om het hoofdkantoor in Nederland te bellen, om de transactie werkelijk door te laten gaan. Vanzelfsprekend worden dan weer allerlei vragen gesteld om de veiligheid maximaal te laten zijn. Ook moet dan een nummer worden doorgegeven waaronder de verzending is geregistreerd. Dit nummer kent alleen de verzender van het geld en dit is hem via e-mail toegestuurd en na het afronden van de transactie. Is de transactie eenmaal goedgekeurd, dan kan de ontvanger binnen enkele minuten het geld al ophalen. Daarvoor moet hij alleen een formulier invullen met al zijn personalia en tevens moet hij zich identificeren. Dit is voor alle landen verschillend, maar zonder geldig identificatiemiddel, wordt het geld niet verstrekt. Ook adviseert Western Union haar klanten altijd om heel voorzichtig te zijn met het versturen van geld. De standaard vraag is dan ook of de persoon die het geld verzendt, de persoon kent voor wie het bedrag is. Tevens staan op de website tips om frauduleuze perikelen te voorkomen. Western Union adviseert op dat gebied heel voorzichtig te zijn met bijvoorbeeld mensen die de persoon in kwestie zelf niet kent.

Identificatie zender na tweede transactie

Na nog een transactie wil Western Union meer weten van de persoon die geld naar het buitenland stuurt en wordt een hele identificatieprocedure in werking gesteld. De zender moet in dat geval een identificatiebewijs opsturen en een lijst met vragen invullen. Is dit eenmaal gebeurd, dan kan de persoon in kwestie steeds geld versturen, wel met een maximaal bedrag van 999 euro per maand. Overigens heeft Western Union ook agentschappen waarvandaan geld verstuurd kan worden. In Nederland is het echter gemakkelijker om via internet te werken. Hoewel in andere landen bijna op elke hoek van de straat wel een Western Union agentschap te vinden is waar mensen voornamelijk geld ophalen, zijn er in Nederland slechts enige kantoren die het geld verzenden. Het gaat dan meestal om de grote steden van de verschillende provincies. Al deze informatie is overigens te vinden op de website van Western Union.

Lees verder

© 2009 - 2014 Singalees, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Western Union: Geld overmaken naar het buitenlandMen kan verschillende redenen hebben om geld over te willen maken naar personen in het buitenland. In die gevallen is er…
Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union is al jaren actief in het beheren van wereldwijde financiële verrichtingen. Wereldwijd gebruiken miljoenen…
Dure transacties en stijgende koers bij de Western UnionDe Western Union Company – meestal verkort de Western Union genoemd – is een bank die al sinds 1851 actief is in de dien…
Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Soms is het nodig dat iemand in het buitenland plotseling geld nodig heeft. Ook zijn er mensen in Nederland die anderen…
Valuta wisselen en vreemde valuta bestellenValuta wisselen en vreemde valuta bestellenTegenwoordig betalen we meestal met giraal geld, maar het contante geld is nog steeds niet helemaal weg te denken. Conta…

Reageer op het artikel "Western Union: Eenvoudig geld overmaken naar het buitenland"

Reacties

R. Orange, 11-10-2012 12:12 #3
Als verzender moet je al je gegevens bij de Western Union bank bekend maken, dat begrijp ik. Maar kan ik anoniem blijven naar de ontvanger? Wil namelijk wat mensen in arme landen ondersteunen maar niet meteen al mijn gegevens openbaar maken. Reactie infoteur, 13-10-2012
Nee u kunt niet anoniem blijven. De afzender zal in ieder geval uw naam weten.

Willy Claase, 20-08-2012 08:26 #2
Ik woon in de buurt van Aachen - Duitsland. Wil snel 600 Euro overmakan naar mijn verloofde in Tangerang. Wat en hoe kan ik het beste doen (niet via Internet, alstublieft). Ik ga dan persoonlijk naar het kantoor in Aachen. Hoeveel is heden de koerst ^00 Euro hoeveel Indonesische Rupiah. Moet mijn verloofde een vast postkantoor hebben of een bank bij haar inde buurt om het geld te kunnen krijgen. Wanneer ik vandaag rond 10 uur bij het kantoor van de Western Union Bank in Aachen, overmaak, kan mijn verloofde dan morgen 21 Augustus het geld al ophalen? Wacht op uw bericht en ga dan vertrekken heden, 20 Augustus naar Wester Union Bank te Aachen.
Hartelijk dank,
Willy Claase Reactie infoteur, 20-08-2012
De meeste kantoren van Western Union werken via internet, maar er zijn ook die via een kantoor geld kunnen overmaken. Wat de koers is, verschilt per dag, dat kan ik nu niet vertellen. Wie een bedrag overmaakt, zorgt ervoor dat de ontvanger nog dezelfde dag het geld kan ophalen als alle formaliteiten goed zijn.

Brown, 01-12-2011 23:07 #1
Persoonlijk vind ik het erg raar dat zo'n grote organisatie geen gebruik maakt van paypal/ideal wijze van betalen in deze moderne tijd. Niet iedereen heeft een creditcard en heeft de capaciteit om een agentschap te bezoeken. Soms wil je per gemak snel en confortabel geld verzenden. Hier zal toch over na gedacht moeten worden. Reactie infoteur, 20-08-2012
Inmiddels kun je met WesternUnion ook geld overmaken naar een andere bankrekening. Punt is alleen dat veel mensen in ontwikkelingslanden niet zo'n bankrekening hebben, maar het is dus vanaf augustus 2012 wel mogelijk.

Infoteur: Singalees
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Reizen
Reacties: 3
Schrijf mee!