InfoNu.nl > Financieel > Geld > Documentaire (1995) voorspelt kredietcrisis

Documentaire (1995) voorspelt kredietcrisis

De huidige kredietcrisis is voorspeld in de documentaire Money Masters uit 1995. Hierin wordt ook de oorsprong van de centrale bank uitgelegd. Deze informatieve docu van ruim 3 en een half uur legt de geschiedenis van de VS vanuit financieel oogpunt uit. De presentators eerste woorden zijn (vertaling): Staan we aan de vooravond van een financiële crisis met verreikende gevolgen? Kunnen we die crisis voorkomen? Inmiddels weten we dat het antwoord op de eerste vraag ''ja'' en op de tweede ''nee'' is.

Inhoudsopgave:

Voorspellende documentaire

In de documentaire komt ook de huizenmarkt aan bod en het gevaar dat Amerikanen hun huis verliezen. Dat gevaar is inmiddels werkelijkheid geworden. Amerikaanse burgers worden geterroriseerd door het gedrag van banken en overheid. Overigens geldt hetzelfde inmiddels voor Europa. Het Amerikaanse overheidstekort wordt in deze film bekritiseerd als onwenselijk voor de burgers en een gevaar voor de stabiliteit van de wereldeconomie. De waarheid van deze stelling wordt geopenbaard in de kredietcrisis van 2008. In de jaren tussen 1995 en 2008 is dit tekort tot onvoorstelbare proporties gerezen. Dat komt onder meer door extreme uitgaven voor oorlogsdoeleinden. Zelfs dat wordt in deze film beschreven; het is namelijk niet de eerste keer in de geschiedenis dat gigantische overheidsschulden worden gemaakt om een oorlog te voeren.

Nobelprijs

De film wordt onderschreven door onder andere Nobelprijswinnaar Milton Friedman en de kleinzoon van Mahatma Ghandi. De maker, William T. Still, geeft een hele andere visie op de monetaire werkelijkheid dan dat we dagelijks in de krant lezen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is ons huidige geldstelsel niet de enige manier om een munteenheid te voeren. Er zijn andere manieren om het geldstelsel van een land te regelen die aanmerkelijk minder risicovol zijn.

Centrale bank is een winstgevend bedrijf

De beurscrash van 1929 wordt volledig ontmaskerd als beleid van de Amerikaanse centrale bank; de Federal Reserve. Deze bank is a: niet Federaal, dwz geen overheidsorgaan en b: het heeft geen reserves die de Amerikaanse munt op reële wijze ondersteunen. De Centrale bank is een privé-onderneming. Dat geldt ook voor de centrale bank in Duitsland, Frankrijk, Engeland en trouwens ook Nederland. De Nederlandsche Bank is een naamloze vennootschap net als veel andere bedrijven en geen overheidsorgaan. De documentaire Money Masters vertelt over een oorlog tussen Engeland en de VS die om het bancaire systeem te doen was. Het aantal feiten wat de documentaire biedt is overweldigend. Een filmanalyticus telde 800 quotes van presidenten, economen, financiële experts, politici en zakenmensen. De financiële wereld zit ingewikkeld in elkaar. Deze film schept helderheid over de oorsprong en de achtergrond van onze financiële systeem.

Kredietcrisis

De essentie van de documentaire gaat over het gegeven dat centrale banken bepalen hoeveel geld er op de markt is. Zonder dekking kan een centrale bank nieuw geld drukken. Met dit geld wordt in de VS het financieringstekort gedicht. Dat tekort is meer dan huizenhoog; het Amerikaanse begrotingstekort is een belangrijke oorzaak van de kredietcrisis. Deze crisis is georkestreerd door de Centrale Bank!

Monetaire hervorming

Bill Still is zijn carriere begonnen als journalist. Hij schreef voor o.a. USA Today en de Los Angeles Times. Momenteel concentreert hij zich erop om zijn monetaire hervormingsplannen bekend te maken onder het Amerikaanse publiek. Samen met producer van de documentaire Patrick Carmack reageren ze op actuele ontwikkelingen. Uiteraard waren ze fel tegen het recente plan om de banksector met 700 miljard dollar te helpen; dat vergroot alleen maar de inflatie en de armoede onder de bevolking. Het geldstelsel dient volgens hun inzichten hervormd te worden. De essentie is als volgt: Amerikaanse overheid moet nieuwe biljetten uitgeven in plaats van de centrale bank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.themoneymasters.com/
  • http://www.moviesfoundonline.com/money_masters.php
  • http://www.dnb.nl/over-dnb/organisatie/index.jsp
  • http://www.l14zn.nl/docs/safe_bill_still.htm

Reageer op het artikel "Documentaire (1995) voorspelt kredietcrisis"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 08-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Beleggersinfo
Schrijf mee!